Gå til innhold

Radionette Kvintett HiFi Stereo

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som har bilder av innmat i en Radionette Kvintett HiFi Stereo? Har en som jeg prøver å restaurere, men i følge koblingskjemaet så mangler det komponenter og det er ledninger som henger løst som er klippet. Så jeg trenger å få se hvordan det skal se ut evnt. Hvilke komponenter som skal være hvor og hvordan de er koblet opp.

Legger ved et bilde av radioen min.

Jeg setter pris på all informasjon jeg kan få.

Mvh Vegard Isdahl

post-201445-1599953_thumb.jpeg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow! Hvilken årsmodell er dette?

Vi hadde en mono-Radionette radio hjemme som ligner mye, stilmessig, men som muligens er eldre. Var eldre.

Den tok inn både Hilversum og Motala på mellombølgen ... og en drøss med andre eksotiske lokasjoner.

Annet enn beundring & sympati kan jeg dessverre ikke bidra med.

Lenke til kommentar

Hehe, artig historie :) Takk for det, er fantastiske radioer :) var heldig som fant en i så bra stand, hvertfall kosmetisk. Er kjempe glad i den. den virker og. men den spiser utgangsrør og har mest sannsynlig funnet årsaken, men må få det fikset da elc86 rør ikke akkurat er "kjempe" billig :p litt usikker, men før 1967 hvertfall, Så tipper noe i nærheten av 1965 :)

Lenke til kommentar

Men på den 370 Ohm resistoren er det 4 pinner ut av... kan dette ha noe med loop’en å gjøre? Da jeg kjøpte radioen virket kun lyset i front glasset.. men da så jeg 2 av disse pinnene som så ut til å skulle være loddet sammen av en eller rar grunn, og loddet de sammen. Da virket plutselig trolløyet som det heter. En liten lysindikator over volumknappen.. noen tanker?

Lenke til kommentar

Masse gode forslag her ? det med at den kan fungere som en sikring kan hende, er det jeg sliter litt med. For jeg vet ikke om den skal være loddet ilag på de punktene eller om de skal gå til forskjellige komponenter/steder, og at noen eventuelt har klippet den ene pinnen en gang for å koble de sammen. For det så nemlig veldig ut som de hadde vært loddet sammen før jeg forsøkte på det.

Radioen har 2 store electrolytt kondensatorer med 3 punkter ut av, hvor en av de kondensatorene er alle punktene loddet sammen og videre i lag med neste kondensator. komponenter mangler og ledninger er klippet... så jeg tipper den kondensatoren har tatt kvelden og så har de fått en lur idé om å bare koble alt sammen for å benytte all kraft fra den kondensatoren som er igjen som virker.

Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar

Kan det være en sikring? Ser ut som en fjær som er loddet sammen, når motstanden blir for varm så smelter loddetinnet.

Fant en som ligner i funksjon: http://www.directindustry.com/prod/shenzhen-kawaxin-electronics-co-ltd/product-160622-1949909.html

Så linken du sendte i seneste laget :p

Men det virker absolutt ut til å kunne være noe av samme slag ja.. så den du sendte link på var "fuse" type og så hadde den variabel motstandsstyrke... hvordan er det mulig? Justerer den etter strøm mengde da? Eller temp?

Interessant.

Lenke til kommentar

Så linken du sendte i seneste laget Hårek :p

Men det virker absolutt ut til å kunne være noe av samme slag ja.. så den du sendte link på var "fuse" type og så hadde den variabel motstandsstyrke... hvordan er det mulig? Justerer den etter strøm mengde da? Eller temp?

Interessant.

Lenke til kommentar

Beklager, ble noe feil så ble sendt 2 ganger.

Kondensatorene jeg snakker om :) noen som vet noe om de forresten? Prøvde å finne info om de men fant ingenting.. klarer heller ikke tyde hvilken av "uF" typene som stemmer heller :p

post-201445-734823_thumb.jpeg

Endret av Vege1994
Lenke til kommentar

Litt usikker, har ikke så god kjennskap til slike. Mulig det er en trippel kondensator?

Tilkoblingspunktet merket med firkant er 40 uF, trekant er 20 uF, og umerket (blank) er 10 uF.

Det er da tre kondensatorer koblet i parallell, med en felles kontakt - "Can is negative".

Lenke til kommentar

Så da har kondensatoren altså 3 forskjellige verdier til muligens 3 forskjellige steder i kretsen?

På koblingssjemaet er det 2 kondensatorer som er oppført til å ha en verdi av "2000".. står ingenting om det er uF eller pF. Men også 2 andre kondensatorer som skal være 40 og 20.. står heller ikke noe annet om de.. finner ingen av disse i min radio. Så derfor lurer jeg på om de 2000 kondensatorene muligens kan være de store vi akkurat diskuterte?

Lenke til kommentar

Ser på skjema rett til høyre for den røde sirkelen - der er en merket 20, og en merket 40. Vil tippe det er den. 

Dette er elektrolytt-kondensator. På skjema har slike en rett og en buet strek, det er for å vise at de er polarisert. 

Mellom dem er det tegnet en på 2000, det er nok pF. Den har to rette streker, altså ikke polarisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...