Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW passat sliter med å starte av og til


iam99pk

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 2006 mod VW passat som jeg har problemer med å starte av og til, skjer på sommeren og vinteren.. den kjinner så da kan det vel ikke være starteren eller batteriet? Har forsåvidt byttet batteriet uten at det hjalp. Har også fulgt servicene på den, hadde nylig service på den, byttet da også girolje og glødepluggene uten at det hjalp noe.. noen tips til hva jeg kan gjøre? Har diagnose sett til bilen, men hva skal jeg se etter og hvordan kan jeg finne ut hva som er feil når det bare skjer av og til?

 

Kan fint kjøre med en en hel uke, også kommer lørdagen så er den vanskelig å starte, kan stå noen dager å starte fint.. er ingen "mønster" på hvorfor den er vanskelig å starte av og til.

 

Håper det er noen her som vet hva det kan være og/eller hjelpe meg på rett vei :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Type passat? bensin eller diesel.

Finner du noen feilkoder?

stasjonsvogn.. disel, men har som sagt problemer om sommeren også så kan ikke være at det er kaldt..

 

finne bare de feilkodene jeg pleier, aribaggen, og bremseklossene fremme, men de har kommet etter problemet begynte, så tviler på at de har noe sammenheng med at bilen sliter med å starte av og til..

Lenke til kommentar

hvordan kan det være starteren når den går fint? bilen kjinner jo når jeg skal starte bilen.. snakket med merkeverksted for en stund  siden og de sa hvis det ikke var noen feilkoder så måtte de mest også prøve seg fremover for å finne feilen så vidt jeg forstod på de..

Lenke til kommentar

Snakket med et merkeverksted idag, de sa det kunne være tetningen rundt dysene som var dårlig, så han anbefalte å sette bilen i nedoverbakke med panseret ned, starter den lett da, da var det terningene på dysene som måtte fikses. Skal prøve dette fremover å se om det hjelper. Men noen som har erfaring meg å fikse tetningen rundt dysene? Vanskelig/lett? Dyrt?

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

er ikke umulig med rette verktøyet :)

https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/power_unit/4-cylinder_diesel_engine_(2.0_l_engine_4_valve)/fuel_preparation_system_diesel_injection/diesel_direct_injection_system/removing_and_installing_unit_injector/

 

et par andre ting som kanskje bør sjekkes først (billigere)

pumpa i tanken, er en sil under pumpa som kan være delvis tett

og tandempumpa på motoren, (kombinert vacuum og dieselpumpe) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

er ikke umulig med rette verktøyet :)

https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/power_unit/4-cylinder_diesel_engine_(2.0_l_engine_4_valve)/fuel_preparation_system_diesel_injection/diesel_direct_injection_system/removing_and_installing_unit_injector/

 

et par andre ting som kanskje bør sjekkes først (billigere)

pumpa i tanken, er en sil under pumpa som kan være delvis tett

og tandempumpa på motoren, (kombinert vacuum og dieselpumpe)

Hvor sitter den pumpa? Og hva skal jeg se etter på tandempumpa.

 

Har hatt bilen i nedoverbakke nå siden jeg skrev det, har ikke hatt noe problemer med at den sliter å starte til nå, men fikk opp motorlampa nå.. var noe galt med glødepluggene, byttet de for ca 6000km, byttet de 06.08.18, er ikke det tidlig å få feilkode på de nå? Kan sjekke feilkoden senere idag å legge ut bilde... Tenker jeg skal kjøre ned til en garasje å sjekke over pluggene å se om jeg finner noen feil...

 

Skal alltid være noe på disse bilene ?

 

Hvis jeg trenger såpass mye spesialverktøy så er det nok billigere å ha den på verksted, har ikke noe imot å kjøpe spesial verktøy på ting jeg kommer til å gjøre flere enn 2-3 ganger, men regner ikke med jeg tetter dysene flere ganger ?

Lenke til kommentar

står på toppen, motsatt side av registeret... (den drives av kammen) 

sjekk: alle slangene, lekkasje... pumpen kan også ha innvendig lekkasje, noe som gjør at diesel havner i motorolja

 

sjekk trykket, skal være min 7,5 bar v/4000 rpm...

trykktesteren må ikke være en vw sak... med et T-stykke kan du koble deg inn  med en universal måler på "utgåene slange"

https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/power_unit/4-cylinder_diesel_engine_(2.0_l_engine_2-valve_tdi)/fuel_supply_gas_operation/repairing_fuel_supply_system/checking_tandem_pump/checking_delivery_pressure/

Lenke til kommentar

står på toppen, motsatt side av registeret... (den drives av kammen)

sjekk: alle slangene, lekkasje... pumpen kan også ha innvendig lekkasje, noe som gjør at diesel havner i motorolja

 

sjekk trykket, skal være min 7,5 bar v/4000 rpm...

trykktesteren må ikke være en vw sak... med et T-stykke kan du koble deg inn med en universal måler på "utgåene slange"

https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk5/power_unit/4-cylinder_diesel_engine_(2.0_l_engine_2-valve_tdi)/fuel_supply_gas_operation/repairing_fuel_supply_system/checking_tandem_pump/checking_delivery_pressure/

Okay, så jeg må finne en diesel trykkmåler... Pumpa i tanken, hvordan sjekker jeg den?

 

Legger med et bilde av feilkodene jeg har fått opp nå, utenom bremseklosser og airbaggen.. tror det er en dårlig ledning en plass... Skal sjekke det når jeg får tilgang til en garasje å stå i..

post-311604-40331_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...