kornelius kvakk Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Jeg er en masterstudent som har kommet langt i utdanningsløpet. For ikke lenge siden søkte jeg på et par deltidsjobber. Den ene fikk jeg avslag på. På papiret hadde jeg alt som skulle til og vel så det. Jeg har svært mye arbeidserfaring fra sommerjobber, jobbet senest nå i sommer. Men har ikke hatt deltidsjobber utenom sommeren, har heller prioritert studiene. Nå kjenner jeg på at det kunne vært kjekt med en deltidsjobb, men det er ikke noe som jeg er strengt tatt avhengig av. Jeg har fortsatt ganske mye penger på konto, så det går greit. Men en fordel vil det jo selvfølgelig være. Så jeg er ganske sikker på at den arbeidsgiveren tenkte at jeg ikke kom til å bli der lenge i såfall. Da burde jeg vel vært mer selektiv med hva jeg la ved i søknaden. Men er det noen her som har erfaring med å tone ned utdanningen sin ved søknader om deltidsjobb? Dersom jeg hadde kommet på intervju ville jeg ikke funnet på å lyve. Her er det ikke snakk om å komme med uærligheter, men jeg tenker at ved en ny søknad kan jeg være mer taktisk selektiv. Hva kan man i såfall si under et jobbintervju til en butikkjobb? Jeg ønsker jo heller ikke at det skal virke som jeg har store hull i CVen. Eller vil en som har kommet langt i studieløpet som oftest bare måtte innstille seg på at det ikke nytter å få en deltidsjobb på en butikk eller et lager, uannsett hvor flink man måtte være til å jobbe, og gode referanser man har? På den andre siden vil jo de jobbene som jeg utdanner meg til som oftest forutsette at jeg allerede er havn med masteroppgaven. Eventuelt så er de alt for krevende til å holde på med samtidig som studiene, gjerne 100 % stillinger. Jeg synes å falle litt mellom to stoler. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Eg kan ikkje sjå for meg at dette er særleg problematisk for ein deltidsjobb. Ein skal være bra naiv som arbeidsgiver dersom ein forventer at alle søkarane til ei 20% stilling ser på deltidsjobben som noke anna enn eit kortvarig arbeidsforhold. Hadde det vært snakk om ei fulltidsstilling i butikk så kan eg forstå at enkelte blir skeptiske til å tilsette personar som går siste året på universiteten dersom det er behov for å tilsette ein person som skal bli i stillinga lenge. Men deltidsjobbar er og blir strøjobbar. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 At du skulle være overkvalifisert, er ikke den første forklaringen jeg ville tenkt på. Først og fremst får butikkjobber i sentrale strøk ofte forferdelig mange søkere og det er ikke sikkert noen tok seg bryet med å se på søknaden din en gang. Hvis det derimot reelt står mellom deg og noen andre, er ikke arbeidsgiver nødvendigvis så opptatt av hvor mange sommerjobber du har hatt, men kunne nok ønske seg en student som er tidligere i studieløpet og kan komme til å bli en stund, slik at de ikke må ansette en annen igjen så snart. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå