oophus Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Jo nærmere selvkjørte biler vi kommer, jo mindre behov er det for bussen, og taxi-næringen. Busser er en løsning vi vil kvitte oss med innen 30-40 år imo. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Elbilar betaler 455 kroner i årsavgift: https://www.skatteetaten.no/satser/arsavgift/Nei, de betalte 455 kr før forsikringsselskapene overtok innkrevingen i år. Nå betaler de kr 0,-. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 (endret) Jo nærmere selvkjørte biler vi kommer, jo mindre behov er det for bussen, og taxi-næringen. Busser er en løsning vi vil kvitte oss med innen 30-40 år imo.Jeg tror heller det er privatbilismen som forsvinner og at det er taxi( uber) og busser som tar over Endret 15. desember 2018 av WiiBoy Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Jeg tror heller det er privatbilismen som forsvinner og at det er taxi( uber) og busser som tar over Jo, forsåvidt enig. Men busser og den slags vil ikke være en digert fartøy liksom. At det heller er mindre "podder" som kobles sammen til en buss på hovedveiene, men som så skiller seg fra hverandre når folk må av. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Frp vill altså fjerne mer eller mindre alle fordelene det Norske folk har ift bil, totalt motsatt ift det de har gått til valg med. At noen får seg til å stemme på disse skrønerne fatter jeg ikke. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Frp vill altså fjerne mer eller mindre alle fordelene det Norske folk har ift bil Neida, de vil kun fjerne fordelen du og noen få tusen andre velstående mennesker har hatt. Optimalt sett hadde de fjernet bompenger for alle, slik de lovet, men at det i det minste betales lik pris for de som sliter ut veien, uansett drivstoff, er en start. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Neida, de vil kun fjerne fordelen du og noen få tusen andre velstående mennesker har hatt. Optimalt sett hadde de fjernet bompenger for alle, slik de lovet, men at det i det minste betales lik pris for de som sliter ut veien, uansett drivstoff, er en start. Det er samme mulighet for alle, det er ikke begrenset til noen få. Poenget med dette er jo at de burde jobbet for å fjerne avgiftene hos resten slik de oppnår sine lovnader. Nå går de andre vei. Dog ikke overraskende fra den gjengen der. Jeg er ikke i mot verken bompenger eller avgifter hos elbiler jeg, men det frp holder på med er helt latterlig. Stakkars velgere. Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Det er rart at vi som folk og som et "demokrati" ikke kan kreve at representanter skal ha enten ha svært god erfaring eller høy utdanning for å kunne uttale seg. Canada har noe i den duren, noe jeg veit ville bedret politikken i Norge betraktelig. De har i tillegg representanter som passer det området de sitter i, han som kjemper for de ungdom er den yngste der, han som kjemper for pensjonistene er den eldste. Dette er noe jeg tror Norge ville trengt, det kan ikke være riktig med vår type politikk lenger. I stedet har vi Per Nasty Sandberg og Trine Ekkel Skei Grande, det er så gjennomskuelig at de kun er ute etter maktmisbruk og har en tankegang som ikke passer seg inn i vår tidsepoke eller samfunn. Vi som et land har ikke lenger en stolthet over hva vi representerer og vi står igjen med et land uten verdier, vi burde forsterke våre mål og hva vi virkelig står for. Det er for svakt hva vi spytter ut nå om dagen... Lenke til kommentar
0laf Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Det er samme mulighet for alle, det er ikke begrenset til noen få. I praksis har ikke alle samme mulighet, man skal ha en jobb og kjøremønster som passer, man skal bo forholdsvis sentralt, samt at man skal ha råd til å kjøpe elbil. I teorien har alle mulighet til å flytte til Kypros for å slippe skatt i det store hele, men de færreste har mulighet til dette i praksis. Poenget med dette er jo at de burde jobbet for å fjerne avgiftene hos resten slik de oppnår sine lovnader. Nå går de andre vei. Dog ikke overraskende fra den gjengen der. Det er jeg helt enig med deg i. Nå er ikke jeg personlig noen stor bom-motstander, jeg synes det er helt greit å betale for veien, men jeg synes likevel at det kunne holde med å betale en gang, altså enten bompenger ... eller veiavgift, veibruksavgift, og alle andre avgifter som har noe med "vei" å gjøre, som egentlig ikke går til veiene. FrP, som lovet fjerning av alle bomstasjoner, bør jo være de siste som foreslår mer bompenger, men likevel mener jeg det også er riktig at når bilistene først skal betale for veien, så gjør også elbilistene det også. Det er rart at vi som folk og som et "demokrati" ikke kan kreve at representanter skal ha enten ha svært god erfaring eller høy utdanning for å kunne uttale seg. Årsaken til at det ikke er utdanningskrav for å bli folkevalgt, er fordi det da ikke lengre ville være rare demokratiet dersom vi utelukket folk fra valgordningen basert på kvalifikasjoner. Da er vi tilbake til hvordan det var for noen hundre år siden, når kun mannlige prester, rikfolk og embetsmenn kunne stille til valg. At man anser det som en fordel at politikere har høyere utdanning og er broilere, må bero på svekkede sjelsevner? 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Tunge kjettingkledte dieselpurker som i snitt snegler seg kvartfulle rundt i 30-soner er hverken miljøvennlige, klimavennlige, veibesparende, tidseffektive, økonomiske, komfortable eller trygge. Buss er fullstendig misforstått. Rundt der jeg bor er alle bussene gassdrevet, vet ikke hvordan det der du bor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2018 Del Skrevet 15. desember 2018 Her i Tromsø er alle bussene 100% dieseldrevet. De hadde to stk elbusser på prøve her i vår, men i det nye bussanbudet for neste åtteårsperiode ble det vedtatt 100% dieseldrift. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 I praksis har ikke alle samme mulighet, man skal ha en jobb og kjøremønster som passer, man skal bo forholdsvis sentralt, samt at man skal ha råd til å kjøpe elbil. I teorien har alle mulighet til å flytte til Kypros for å slippe skatt i det store hele, men de færreste har mulighet til dette i praksis. At man skal ha råd til bil er generelt, ikke noe som er spessielt for elbilen. Og denne er fordelsmessig for de som har mindre råd og vill derfor bli enda vanskeligere for denne delen av befolkningen etter frp sitt ønske. som er for "folk flest", ja. Kjøremønster som passer er vesentlig ja, det stemmer dog for alle i befolkningen også. ikke bare de "rike". Sentralt ser jeg ikke helt. Jeg vill si de aller fleste har muligheten til å flytte til Kypros, men de aller fleste ønsker ikke dette. Det er langt billigere å fly til kypros enn å kjøre bil. Men dette blir jo noe som er helt på siden av diskusjonen. FrP, som lovet fjerning av alle bomstasjoner, bør jo være de siste som foreslår mer bompenger, men likevel mener jeg det også er riktig at når bilistene først skal betale for veien, så gjør også elbilistene det også. Joda, jeg er enig i dette. Men det er en fordel som er valgt. De kunne valgt en annen, men det hadde blitt like kjipt for de "andre". Lenke til kommentar
HF- Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Kanskje det burde innførast en "misunnelse-skatt" på dei dyraste elbilane, så elbilhaterane kanskje kan roe seg ned litt Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Kanskje det burde innførast en "misunnelse-skatt" på dei dyraste elbilane, så elbilhaterane kanskje kan roe seg ned litt Hva om man bare innfører samme skatt som alle andre må betale, slik at det blir likt ? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Hva om man bare innfører samme skatt som alle andre må betale, slik at det blir likt ? Problemet med dette er at elbiler blir dyre, og derfor sidestilles ikke bilene likt og folk går for fossilene. Dette strider i mot målet til regjeringen/EU. Derfor må en fortsatt ha avgiftslettelser på elbiler for å opprettholde konkuransen. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 (endret) Problemet med dette er at elbiler blir dyre, og derfor sidestilles ikke bilene likt og folk går for fossilene. Jeg er enig i at elbilene blir dyre, men uenig at de må fritas avgifter for å sidestilles. Skal man sidestille bilene, så bør det være like avgifter, så får elbilene konkurrere på likt grunnlag som andre biler. Dette strider i mot målet til regjeringen/EU. Derfor må en fortsatt ha avgiftslettelser på elbiler for å opprettholde konkuransen. Nå vet ikke jeg hvilke mål EU har for elbiler, men ettersom så å si ingen EU-land subsidierer elbilen, så er det vel kun Norge, som står utenfor EU, som har slike tåpelig mål. Dersom elbilen ikke klarer å konkurrere så er det sannsynligvis ikke noe godt alternativ? Når et miljøvennlig alternativ som er konkurransedyktig kommer på markedet, så vil man ikke behøve statlige incentiver. Endret 16. desember 2018 av adeneo 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Avgiftene er grei nok som de er. Ingen grunn til å endre det. Prøv heller å få ned bompengene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 (endret) Jeg er enig i at elbilene blir dyre, men uenig at de må fritas avgifter for å sidestilles.Skal man sidestille bilene, så bør det være like avgifter, så får elbilene konkurrere på likt grunnlag som andre biler. Joda, det er i og forseg rett det. Men som jeg poengterte tidligere er målet å selge elbiler, og da blir det ikke rett vei å gå. Det er hele grunnlaget for lettelsene pr i dag. Nå vet ikke jeg hvilke mål EU har for elbiler, men ettersom så å si ingen EU-land subsidierer elbilen, så er det vel kun Norge, som står utenfor EU, som har slike tåpelig mål. Dersom elbilen ikke klarer å konkurrere så er det sannsynligvis ikke noe godt alternativ? Når et miljøvennlig alternativ som er konkurransedyktig kommer på markedet, så vil man ikke behøve statlige incentiver. Målene er ikke direkte knyttet opp mot elbiler, men utslipp. Norge har valgt å fokusere på elbiler. De kan såklart legge opp en ny plan og droppe elbil forsøket, det er en mulighet. Så og si alle land subsidierer elbilen etterhvert. Elbilen nærmer seg dette da de blir billigere å billigere, bare se på modellene som har kommet de siste årene med store batteri og "lav pris". De er dog ikke der at de er billige nok, enda. For min egen del hadde jeg kjøpt elbil med avgifter også, slik det er lagt opp i Norge slår det ikke så fælt ut på elbiler egentlig. Foruten momsen da, den blir jo noen kroner. Endret 16. desember 2018 av Salvesen. 2 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Årsaken til at det ikke er utdanningskrav for å bli folkevalgt, er fordi det da ikke lengre ville være rare demokratiet dersom vi utelukket folk fra valgordningen basert på kvalifikasjoner. Da er vi tilbake til hvordan det var for noen hundre år siden, når kun mannlige prester, rikfolk og embetsmenn kunne stille til valg. At man anser det som en fordel at politikere har høyere utdanning og er broilere, må bero på svekkede sjelsevner? Skrev også erfaring, men det du påstår her er jo problemet med politikere den dag i dag? De sitter på mange millioner kroner og endrer lover til sin fordel. Utdanning eller erfaring er på ingen måte å utelukke noen fra politikken, men krav om at du har en form for forståelse for området ditt. Jeg skjønner jo selv at jeg ikke kan drive å bestemme hva som er best for bønder i norge, for jeg har ingen anelse om hvordan det fungerer. Enkelt og greit, jeg er svært uenig i din påstand og tror Norge virkelig trenger en forandring. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 (endret) Jeg skjønner jo selv at jeg ikke kan drive å bestemme hva som er best for bønder i norge, for jeg har ingen anelse om hvordan det fungerer. Enkelt og greit, jeg er svært uenig i din påstand og tror Norge virkelig trenger en forandring. Et av poengene med demokratiet og det styresettet vi har, er nettopp at alle kan bli folkevalgt, å sitte på Stortinget, eller i en regjering. Man kan ikke ekskludere mennesker fra slike posisjoner fordi de mangler utdannelse eller erfaring. Skulle du bli Landbruksminister, så har du et helt departement med eksperter som tar seg av det aller meste, og som gir deg råd, din oppgave som minister er for det meste å styre departementet i den politiske retningen Stortinget ønsker. De ansatte i departementene er der i årevis, uavhengig av regjering, og merker ikke alltid så veldig mye forskjell på hvem ministeren er. Det er jo regjeringen som i stor grad bestemmer landbrukspolitikken, så er det Stortinget som vedtar i form av flertallet stemmer, men de fleste på Stortinget har null peiling på landbruk, de leser det departementene legger frem, det uavhengige parter har lagt frem, å tar en avgjørelse basert på det. Ofte følger man partiet sitt, men det er generelt ingen tvang, folkevalgte på Stortinget kan stemme som de vil, uansett om de har kunnskap om saken eller ikke. Tenk litt på det, hvordan ville det gått dersom kun bønder skulle bestemme landbrukspolitikken, eller kun fiskere skulle få sette politisk orden i alle saker som omhandlet fiske? Endret 16. desember 2018 av adeneo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå