Gå til innhold

Frp vil fjerne momsfritak for elbiler: – Helt idiotisk


Anbefalte innlegg

Poenget mitt var at mange av de som kjøper Tesla i dag ville ha kjøpt en dyr fossilbil og dermed betalt inn avgifter. Disse manglende kronene må dekkes inn på annet vis og belastningen fordeles på resten av bilkjøperne.

Og poenget mitt er at vi må kvitte oss med fossilbiler av hensyn til miljøet, og da er det ønskelig at elbiler tar over. De "manglende avgiftene" mer enn spares inn igjen av både kortsiktig og langsiktig miljøgevinst. Husk for eksempel på at giften fra fossilbiler gjør mange syke.

 

De som kjøper en dyr elbil i dag er med på å bidra til at andre kan kjøpe billigere elbiler ved et senere tidspunkt. Man investerer i fremtiden.

 

Du tenker ikke lenger en din egen navle. Du tenker ikke langsiktig eller på det store bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Men ikke batteri-elbiler med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger i stedet for forbrenningsmotor som forlenger?

Selv om det hjelper til og forandre hele forbrennings-transporten, og er 2-3 ganger mer effektivt enn forurensende forbrennings-transport?

Hydrogen er en massiv sløsing med energi.

 

"Jeg ser ingen fornuftig grunn til at ikke alle biler behandles likt i bommer og for øvrig også når det gjelder alle avgifter, sier Fremskrittspartiets Carl I. Hagen til NTB.

– Hvis alle biler ble behandlet likt uavhengig av drivstoff, kunne vi fjernet alle bommer i landet, fremholder han."

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/slik-vil-carl-i-hagen-gjre-alle-landets-bomstasjoner-overfldige/3423568828.html

Slik vi fjernet alle bommene i landet før elbilene begynte å selge i OK antall?

 

Hagen er og blir en idiot.

Lenke til kommentar

Det jeg leser, er at de rikeste skal kjøre luksusbiler, slik at Tesla skal tjene mer penger, alt mens de fattigste skal betale for dette.

Nei, det skal de ikke.

 

Folk som ikke har råd til å kjøpe elbil til 600 000,- og kanskje ikke en gang til 300 000,- har vel neppe noe glede av at direktør Hansen kjører Model S, eller at Elon tjente noen milliarder i fjor.

De vil nyte godt av det etter hvert som prisen på elbiler går nedover.

 

Hva med å bruke hodet litt, dersom man ønsker å kjøre miljøvennlig bil, så er det rett og rimelig at man betaler det samme som alle andre.

Nei det er ikke det, fordi det er ønskelig å få folk over fra giftige biler til elbiler så raskt som mulig.

 

At velstående mennesker får avgiftsletter på hundretusenvis av kroner per elbil de kjøper, mens de som ikke har råd til slike biler skal betale for elbilene, er fullstendig galskap, uansett hvor miljøvennlige de er.

Du prater bare tull.

Lenke til kommentar

De vil nyte godt av det etter hvert som prisen på elbiler går nedover.

Hvordan vil fattige mennesker nyte godt av at fiffen kjører rundt i ny Tesla, uten å betale en krone i statskassa?

 

Dette er noe jeg virkelig skulle like å se et svar på?

 

Hvordan hjelper det folk som ikke har flere hundre tusen kroner å bruke på bil, at Tesla lanserer en billig Model 3 til "bare" 460 000,- fordi noen tusen velstående nordmenn har sluppet unna skatter og avgifter?

 

Nei det er ikke det, fordi det er ønskelig å få folk over fra giftige biler til elbiler så raskt som mulig.

Det eneste stedet i verden hvor dette er ønskelig, er i Norge, alle andre land har for lengst forstått at elbiler ikke er noen langvarig løsning.

 

Personlig ser jeg på avgiftsfritak for elbiler, på lik linje med DAB-eventyret, fullstendig feilslått.

 

Du prater bare tull.

Ja, jeg svarer på ditt tull ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei det er ikke det, fordi det er ønskelig å få folk over fra giftige biler til elbiler så raskt som mulig.

Det eneste stedet i verden hvor dette er ønskelig, er i Norge, alle andre land har for lengst forstått at elbiler ikke er noen langvarig løsning.

 

Hæ!? Kva er det du røykjer? Salet av elbilar går jo i taket i heile verda. Auken i salet er 60% år for år, med lange ventelister. Kva land, om noko, er det som seier dei ikkje trur elbilar er ei langvarig løysing? Då må dei snart subsidiere eksosbilar, for elbilar kjem til å vere billigare enn på eksosbilar om få år.

 

 

Personlig ser jeg på avgiftsfritak for elbiler, på lik linje med DAB-eventyret, fullstendig feilslått.

Kan du forklare korleis? Dei oppfyller jo nettopp det målet dei har sett seg – og forbetrar folkehelsa på kjøpet – mykje billigare enn med andre tiltak. Er det målet om å redusere CO2-utsleppa du meiner er feil?

 

 

Du prater bare tull.

Ja, jeg svarer på ditt tull ?

 

Tull er det i alle fall. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Har du dokumentasjon for at økingen er på årlige 60% på verdenbasis.

 

I følge McKinsey var det 57% øking fra 2016 til 2017

 

Image6.jpg

 

Av grafen kan man likevel lese at det ble solgt 800 000 helelektriske biler i 2017 ... av rundt 81 500 000 biler solgt totalt.

Tar man bort plug-in hybrider, så var altså økningen på rundt 300 000'ish biler globalt, eller omtrent 0.36% av de totale bilsalgene i fjor.

 

Det er så få biler det er snakk om, at det skal lite til før det blir prosentvise store endringer.

 

Det blir som å selge én banan til en apekatt, så selger man én banan til en orangutang, og vipps har man økt omsetningen med 100%, selv om man bare har solgt én ekstra banan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er det mer forståelig at el-bileiere synes de betaler nok avgifter :)

Teitur påsto følgende:

Elbiler har da fullt fritak både for den gamle årsavgiften og trafikkforsikringsavgiften, så hva slags veiavgift du ev betaler er en gåte for meg.

Det viser at han baserer sine argumenter på fordommer, ikke fakta. Det er det som er poenget, som du tydeligvis ikke fikk med deg.

Lenke til kommentar

Et helt naturlig og bra forslag fra FrP. Men jeg syns heller at det burde gå andre veien; at alle biler får samme avgifter uansett teknologi, så får folk bestemme hva de vil kjøpe selv, ikke hva politikerne ønsker at folk skal kjøpe. Så man kan heller begynne med å fjerne moms og andre avgifter på bensin og dieselbiler.

Hvorfor fjerne mva fra bensin/diesel-biler? Mva er jo en av bærebjelkene i samfunnet som bør være likt for alle varer og tjenester. Hvis plutselig bilbransjen generelt skulle få mva-fritak og ikke alt annet så blir det jo praktisk talt en subsidiering av bilkjøp. Mva bør være likt for alle varer og tjenester, inklusive elbiler. Helst på kryss av landegrenser også. Til og med jeg som elbilist mener mva bør gradvis innføres og normaliseres for elbiler også.

 

Når det kommer til øvrige nybilavgifter på bensin/diesel-biler så er det en framskriving av avgifter på utslippene de representerer gjennom levetida. Bensin/diesel-markedet ville ikke fungert lovlig dersom alle forurensningsavgiftene skulle ligge kun på bruk. Utslippsavgiftene bør bestå, men en del andre utslipp som for eksempel fra flytrafikken, slipper i dag mye billigere unna per kg utslipp. Det kunne nok vært på sin plass med en harmonisering av avgiftsnivåene der for å ikke skape kunstige forskjeller i konkurransen mellom bil og fly.

Lenke til kommentar

Det er ikke subsidier å fjerne skatter og avgifter, det er bare penger staten lar være å stjele fra folk. Alle biler burde være helt moms og avgiftsfrie, uansett teknologi. Så kan folk velge å bruke penger på de produktene de ønsker. Om folk ønsker å kjøpe elbil, så skal ingen tvinge dem til å kjøpe noe annet og vice versa. Utslipp bør ikke avgjøres av penger, men av folks ønsker. Om man ønsker å slippe ut mindre så kan man gjøre det helt fint uten statens innblanding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke subsidier å fjerne skatter og avgifter, det er bare penger staten lar være å stjele fra folk. Alle biler burde være helt moms og avgiftsfrie, uansett teknologi. Så kan folk velge å bruke penger på de produktene de ønsker. Om folk ønsker å kjøpe elbil, så skal ingen tvinge dem til å kjøpe noe annet og vice versa. Utslipp bør ikke avgjøres av penger, men av folks ønsker. Om man ønsker å slippe ut mindre så kan man gjøre det helt fint uten statens innblanding.

Mennesker er som sauer. Man vil aldri klare å fjerne CO2 utslipp ved å gi mennesker valgene selv for at de "får lov" til å gjøre sitt for det. Særlig når penger rår i stort sett alle bransjer. 

 

Folk som kjøpte en tidlig elbil, tenkte ikke et fnugg på at de "virkelig" ville ha en elbil. Majoriteten kjøpte dem pga det var lønnsomt for dem til og fra jobb. 

 

Jeg kjører elbil, og jeg leaser min. Jeg betaler like mye for min leasing-avtale som jeg gjorde på min gamle møkkakjerre av en bensinbil, når jeg måtte betale for bompenger og drivstoff. Da ble valget utrolig enkelt. Kjøre en 2018 modell bil, eller en 2005? 

 

Gjennom Paris-avtalen så er vi forpliktet til å gjøre endringer. Oss sauer vil ikke klare å gjøre en dritt med det. Vi følger økonomien vi, og "thats it". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Mennesker er som sauer. Man vil aldri klare å fjerne CO2 utslipp ved å gi mennesker valgene selv for at de "får lov" til å gjøre sitt for det. Særlig når penger rår i stort sett alle bransjer. 

 

Folk som kjøpte en tidlig elbil, tenkte ikke et fnugg på at de "virkelig" ville ha en elbil. Majoriteten kjøpte dem pga det var lønnsomt for dem til og fra jobb. 

 

Jeg kjører elbil, og jeg leaser min. Jeg betaler like mye for min leasing-avtale som jeg gjorde på min gamle møkkakjerre av en bensinbil, når jeg måtte betale for bompenger og drivstoff. Da ble valget utrolig enkelt. Kjøre en 2018 modell bil, eller en 2005? 

 

Gjennom Paris-avtalen så er vi forpliktet til å gjøre endringer. Oss sauer vil ikke klare å gjøre en dritt med det. Vi følger økonomien vi, og "thats it". 

Det eneste fornuftige er å støtte de nye buss rutene.

Lenke til kommentar

Det eneste fornuftige er å støtte de nye buss rutene.

Buss er ikke alternativ i mye av Norge, vi er få mennesker på stort land område. Her jeg bor, litt utenfor byen går det en buss i helgen. Kl 1700 på lørdag. Er du ikke med på den er det synd på deg. Når denne bussen går så går den stort sett med 1-3 mennesker ombord.

 

2 person biler er da mer miljøvennlig enn en hel buss i dette tilfelle. Folk som bruker denne løsningen er som regel de som ikke har annet valg, da du må planlegge hele ditt liv rundt når bussen går. Tar vekk mye frihet.

 

Uten bil er det nesten umulig og pendle til jobb om du jobber i en annen by, selv om pendling ikke er ideèlt så gjør man det man må for og få mat på bordet. Er det valget man har, så tar man det.

 

Slike ting som Uber, som kunne hjulpet Norges infrastruktur problemer noe, får ikke lov til og operere. Da må folk kjøpe seg bil, i stede for og kunne bruke tjenester som feks Uber. Prisen på taxi er ikke holdbar til og frakte deg rundt på, er jo en daglønn for ei lita kjøretur.

 

For og ikke nevne at det er bikkje kaldt, og hvem vil stå i kulda og vente på en buss som kommer når den føler for. 

Hadde det vært punktligheten til Japan så kanskje.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Tunge kjettingkledte dieselpurker som i snitt snegler seg kvartfulle rundt i 30-soner er hverken miljøvennlige, klimavennlige, veibesparende, tidseffektive, økonomiske, komfortable eller trygge. Buss er fullstendig misforstått.

Løsningen blir vel etterhvert el buss får vi håpe.

Lenke til kommentar

Løsningen blir vel etterhvert el buss får vi håpe.

Elbusser i vanlig lengde vil også kjøres stort sett i 30-50 soner med massevis av myke trafikkanter, altså trafikkfare for veldig mange. Grunnen er at de trenger stort nok kundegrunnlag. Elbusser i vanlig lengde vil nok ha ennå høyere aksellast enn dagens busser og dermed slite mye på bærelaget på småveiene. Det er veldig kostbart, en pris som ikke reflekteres i hverken billettprisene eller subsidiene av bussene. Det er bilistene som betaler denne regninga for bussbrukerne. Kjetting er noe de bruker på grunn av føre og ikke drivsystem så slitasjen på asfalten vil nok også bli ganske stor. Videre vil kjøring i 30-50 soner fortsatt gjøre buss til en stor tidstyv som går spesielt ut over barnefamilier i tidsklemma som ikke har råd til å kjøre 2 biler.

 

Elbusser viderefører altså en rekke av ulempene, dersom de er like store som før. Løsningen jeg skal frem til er mindre elbusser i kombinasjon med økt samkjøring. Samkjøring gir forflytning av mennesker uten merbelastning sammenlignet med at folk kjører alene. Mindre busser gir redusert aksellast, kortere ruter i 30-50 soner (økt andel ekspressbusser), mindre bærelagslitasje, mindre behov for kjetting, mindre asfaltslitasje og mindre tidstyveri.

 

Hvis jeg skal spå håpefullt 10 år fremover håper jeg alle dieselbusspurker er byttet ut med elbusser i størrelsen 10-20 seter med lav takhøyde, lav innsteghøyde, ingen ståplasser og autonomitet med fjernstyring i tilfelle behov. Rutene må også omlegges slik at de kjører folk mer tidseffektivt og energieffektivt enn nå. For hver 5-10. mil bør det være spesielle busstopp med automatiske batteribyttestasjoner som bytter batteri på få minutter. For eksempel på endeholdeplasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...