EremittPåTur Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Så mye som elbilister syter og klager hver gang de må bidra med noe så skulle man jo tro det burde innføres en ekstra miljøskatt for disse for økt global oppvarming slik som det koker i toppen på disse folka. Må jo bidra noen helt sinnsykt. Men akk, er helt enig, egentlig, nesten, tror jeg. Prisene som enkelte produsenter tar for slike biler er allerede hinsides all fornuft så kan godt ha moms fritak. Kan imidlertid godt fjerne andre goder som man finner litt rundt forbi som gratis parkering og fergesnylting, bomsnylting etc. Betal for bruken som anna folk, men dropp gjerne momsen på elbiler samt engangs avgifter/registrering. Men atter sier jeg deg, betal nå for pokker for bruken og slutt å snylt. Men for å holde livet i hjertepumpa til elfolket så er miljøprofilen til elbilen fortsatt marginal i forhold til disse fossilbilene, og nytten fortsatt for liten til at jeg kan bytte ut begge kjøredoningene uten å skaffe meg selv en masse problemer. Selv uten moms. Det er ikke det som er avgjørende for at jeg ikke har elbil i dag. Den av dere som tror det er utslagsgivende har ikke skjønt det. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Så ikke nok med at man betaler mer skatt når man tjener mer, man skal også betale mer MVA om man har høyere inntekt? Alle betaler skatt i forhold til inntekt, at de som har råd til elbil ikke skal betale moms for varen er en skjev fordeling basert på samfunnslag man kommer fra. Det er det vel ikkje? Dersom du impliserer at folk som tener lite ikkje har råd til elbil, kan du trøyste deg med at dei som tener mykje betaler progressivt meir i skatt. Med tida kan dei som tener lite kjøpe gode brukte elbilar, som dei som tener mykje har teke mesteparten av verditapet på. 5 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Du må ha misforstått - smartmålere innføres ikke på grunn av elbilladere. De innføres for å få bedre styring på effektforbuket og senere også effektprising. Altså for å lastbalansere som det så fint heter. Elbilene jobber på lag med smartmålerne for å redusere kostnadene for forbrukerne. Dette tror du nok ikke på sjøl engang. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Signalet er ta penger fra elbilistene - gi de til bensin/diesel-bilistene. Helt hårreisende håpløst klima og miljø-signal. Det andre er at de har planer om å fjerne hele momsfirtaket over natta i stedet for å utnytte potensialet det har til å øke elbilandelen ennå mer. Mva bør legges på i flere mindre trinn. F.eks 2,5% ved hvert årsskifte slik at det tar 10 år å normalisere mva-satsen. Hele opptrappingsplanen må forhåndsannonseres slik at man får 10 stk rush for å kjøpe elbil innen fristen. Det Frp prøver på her kan i beste fall kalles klumsete - i verste fall klimafornektende og miljøidioti. MVA kommer til elbilene - men det må gjøres på en fornuftig måte - ikke på Frp-måten. +1 eller +10 om mulig 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Det beste er å ha en ordning ala Tyskland og snart Nederland hvor man har avgiftsfritak opp til en viss verdi, for eksempel 400 000. Et incitament til å gjøre elbiler billigere og man slipper å belønne de som allerede har høy inntekt, store hus med høyt energibehov, mange flyreiser og generelt høyt forurensende forbruk, med hundretusener i incentiver for luksusbiler. 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Det er det vel ikkje? Dersom du impliserer at folk som tener lite ikkje har råd til elbil, kan du trøyste deg med at dei som tener mykje betaler progressivt meir i skatt. Med tida kan dei som tener lite kjøpe gode brukte elbilar, som dei som tener mykje har teke mesteparten av verditapet på. Til et vis punkt men mesteparten av elbilene blir nok solgt på samme måte som fossile biler, dvs. flere eier i livsløpet som fordeler avskrivningen seg imellom. Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Det beste er å ha en ordning ala Tyskland og snart Nederland hvor man har avgiftsfritak opp til en viss verdi, for eksempel 400 000. Et incitament til å gjøre elbiler billigere og man slipper å belønne de som allerede har høy inntekt, store hus med høyt energibehov, mange flyreiser og generelt høyt forurensende forbruk, med hundretusener i incentiver for luksusbiler. Skal man ta dette lenger så kan du gjerne si at alle biler over 400.000 skal skattelegges hinsides for de rike har jo råd alikevel. Store biler forurenser mer og er bra å få bort. Men sier alikevel både ja og nei. Det er ikke bare "stein rike" som kjøper Tesla ol. i Norge. Men, jeg er og litt enig i at vi bør rette virkemiddlene og endre på retningen etter hvert som utviklingen går fremover. Nå som det er kommet en del rimeligere biler med lang rekkevidde så er det fint å få en gjennomgang. Men jeg er ikke enig i at det bør endres før disse kan leveres i anstendige volum. 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 (endret) Elektriske biler kommer. Men det er først når man får annen rekkeviddeforlenger enn forbrenningsmotorer alle kan/vil være med, og det vil monne i dette skiftet. Så forsvinner bensin/diesel-biler av seg selv. "- Vi vil utvikle vår rolle forbi bilindustrien, og spille en sentral rolle i det globale samfunnets vei mot et utslippsfritt samfunn. Vårt arbeid med å gjøre hydrogen til en økonomisk bærekraftig energikilde vil bidra til dette. Vi har full tro på at hydrogenelektrisk kraft vil endre transportsektoren og bli en ledende økonomisk suksess globalt. Hyundai forventer at den globale etterspørselen etter hydrogenelektriske kjøretøyer vil nå to millioner enheter årlig innen 2030. Allerede i dag startet arbeidet med å bygge Hyundai Mobis’ andre brenselcellefabrikk i Chungju i Sør-Korea. Denne fabrikken vil bidra til at Hyundai Mobis kan øke produksjonen fra 3.000 hydrogenelektriske systemer i år, til 40.000 systemer i 2022." http://www.mynewsdesk.com/no/hyundai-motor-norway-as/pressreleases/hyundai-med-enorm-satsning-paa-hydrogenteknologi-2813174 Endret 11. desember 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Elektriske biler kommer. Men det er først når man får annen rekkeviddeforlenger enn forbrenningsmotorer alle kan/vil være med, og det vil monne i dette skiftet. Så forsvinner bensin/diesel-biler av seg selv. "- Vi vil utvikle vår rolle forbi bilindustrien, og spille en sentral rolle i det globale samfunnets vei mot et utslippsfritt samfunn. Vårt arbeid med å gjøre hydrogen til en økonomisk bærekraftig energikilde vil bidra til dette. Vi har full tro på at hydrogenelektrisk kraft vil endre transportsektoren og bli en ledende økonomisk suksess globalt. Hyundai forventer at den globale etterspørselen etter hydrogenelektriske kjøretøyer vil nå to millioner enheter årlig innen 2030. Allerede i dag startet arbeidet med å bygge Hyundai Mobis’ andre brenselcellefabrikk i Chungju i Sør-Korea. Denne fabrikken vil bidra til at Hyundai Mobis kan øke produksjonen fra 3.000 hydrogenelektriske systemer i år, til 40.000 systemer i 2022." http://www.mynewsdesk.com/no/hyundai-motor-norway-as/pressreleases/hyundai-med-enorm-satsning-paa-hydrogenteknologi-2813174 Wow. 40.000 enheter i 2022? Produksjon av brenselsceller skalerer ikke godt. Jeg håper Hyundai har en skrivefeil og at det er 400.000 i 2022. Ellers vil de ikke henge med i forhold til elektrifiseringen. 2 Lenke til kommentar
birba1450 Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Tipper all diesel som blir spart inn på å skifte til elbil.... Ryker med en annen plass og ja kansje i en gammel forurensande dieselmotor i foreksempel anleggsmaskin som ikkje betaler alverdens avgift til staten.... Den blir slett ikkje pumpa ned i bakken igjen Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 40 000 hydrogenbiler i året er bare 40% av antallet Porsche selger av sin Macan suv i dag. Flott du endelig innrømmer at hydrogenbil vil forbli en nisje for spesielt interesserte. 5 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Hvorfor heller ikke øke bensinavgiften. Det gir penger i kassa, og samtidig får flere over på elbil. så jo nylig (Frankrike) hvor gangbart det er. Forhøyede skatter/avgifter bør heller rettes inn mot luksus og overflod, enn å ramme vanlige folk som bare må utføre sine daglige oppgaver. Med andre ord må det være overkommelig utgift å leve helt basic standard, mens alt som kan karakteriseres som extravaganza i levemåte og tilhørende produkter og tjenester, er det som bør koste ekstra, fremover. Politikerne går gjerne etter den store massen med avgifter, for det gir raske og mye penger i kassa, men miljømålet er dømt til å misslykkes (EU(Globalt) hvis man fortsetter på den galeien, for vanlige folk vil ikke finne seg i det. Ikke fordi de er imot å få ned utslipp, men fordi de også må ha mat på bordet. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 40 000 hydrogenbiler i året er bare 40% av antallet Porsche selger av sin Macan suv i dag. Flott du endelig innrømmer at hydrogenbil vil forbli en nisje for spesielt interesserte. El-bil var en nisje-bil en gang i tiden den også. 5 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Tipper all diesel som blir spart inn på å skifte til elbil.... Ryker med en annen plass og ja kansje i en gammel forurensande dieselmotor i foreksempel anleggsmaskin som ikkje betaler alverdens avgift til staten.... Den blir slett ikkje pumpa ned i bakken igjen Vil tru at alle maskiner som brukte diesel i går vil også bruke eksakt samme mengde diesel i morgen også, så lite sannsynlig at de maskinene vil forbruke mer diesel bare for og holde forbruket kunstig høyt. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Wow. 40.000 enheter i 2022? Produksjon av brenselsceller skalerer ikke godt. Jeg håper Hyundai har en skrivefeil og at det er 400.000 i 2022. Ellers vil de ikke henge med i forhold til elektrifiseringen. Sannsynligvis ikke siden de estimerer 700K produserte hydrogenbiler frem til 2030, en plass må man jo begynne med utviklingen. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Jeg er jo for elbiler og mindre lokal forurensning. Men "smart"-målerene burde elbileierne betale for. Uten ladeangst/hjemmelading hadde ikke vi (alle) trengt disse bortkastede resursene for samfunnet. Det vanlige forbruket går ned, så det ville ellers ikke være behov for effekt-oppgradering. Smartmålerne er ikke her på grunn av elbiler men på grunn av et generelt behov for å kunne måle strømforbruk i mer detalj. Elbiler står forresten gjerne til lading når det brukes lite av annen strøm. Du er på bærtur som vanlig. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Smartmålerne er ikke her på grunn av elbiler men på grunn av et generelt behov for å kunne måle strømforbruk i mer detalj. Elbiler står forresten gjerne til lading når det brukes lite av annen strøm. Du er på bærtur som vanlig. Hvilken annen type strøm er det vi har her i Norge ? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Jeg håper Hyundai har en skrivefeil og at det er 400.000 i 2022. Ellers vil de ikke henge med i forhold til elektrifiseringen.Dei heng uansett ikkje med. Det finst ein[/b] hydrogenbil med betre rekkjevidde enn dei fleste nye elbilane som har komme i handelen dei siste to åra. Han er fysisk stor for å få plass til hydrogentankane, og det gjev høg luftmotstand, so på motorveg har elbilane best rekkjevidde. Elbilane har heile rekkjevidda når dei går heimefrå om morgonen. Hydrogenbilen må innom ein av fire hydrogenstasjonar i landet for å fylle tanken fyrst. Den einaste fordelen hydrogenbilane har att er at det går fort å fylle tanken. For dei fleste er det heller ein ulempe at ein må køyre ein eigen tur innom ein spesiell stasjon kvar gong ein vil fylle tanken. Batteria til elbilar vert betre for kvart år som går. Dei fysiske eigenskapane til hydrogen endrar seg ikkje. Verknadsgrada til brenselcella vert dårlegare med alderen. Brenselcellene har fått litt betre levetid dei siste åra, og ein kan vel no rekne med at dei varer 5000 timar (300.000 km i 60 km/t) før rekkjevidda er nede i 70% av det ho var når bilen var ny. Batteri ser ut til å vare mykje lenger. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Så mye som elbilister syter og klager hver gang de må bidra med noe så skulle man jo tro det burde innføres en ekstra miljøskatt for disse for økt global oppvarming slik som det koker i toppen på disse folka. Må jo bidra noen helt sinnsykt. Det er ikke snakk om å klage over å bidra med noe, men at det er idiotisk å innføre moms og avgifter før elbiler er utbredt nok. Men for å holde livet i hjertepumpa til elfolket så er miljøprofilen til elbilen fortsatt marginal i forhold til disse fossilbilene, og nytten fortsatt for liten til at jeg kan bytte ut begge kjøredoningene uten å skaffe meg selv en masse problemer. Feil. Elbiler er mye mer miljøvennlige. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 (endret) Det beste er å ha en ordning ala Tyskland og snart Nederland hvor man har avgiftsfritak opp til en viss verdi, for eksempel 400 000. Et incitament til å gjøre elbiler billigere og man slipper å belønne de som allerede har høy inntekt, store hus med høyt energibehov, mange flyreiser og generelt høyt forurensende forbruk, med hundretusener i incentiver for luksusbiler. En elendig ordning som ikke tar hensyn til at "vanlige folk" faktisk kan ha behov for dyrere biler. En familie med flere barn har for eksempel ikke så mange andre valg. Uansett, det er ønskelig å erstatte også større og dyrere fossilbiler. Da nytter det ikke å hindre folk fra å kjøpe seg elbil for å erstatte disse. Logikken din feiler totalt som vanlig. De som bruker mer strøm betaler mer for strømmen også, så det du babler om er allerede tilfelle. Enda mer feilet logikk fra din side. Fail fail fail. Endret 11. desember 2018 av hekomo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå