Gå til innhold

Frp vil fjerne momsfritak for elbiler: – Helt idiotisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Signalet er ta penger fra elbilistene - gi de til bensin/diesel-bilistene. Helt hårreisende håpløst klima og miljø-signal.

[....]

MVA kommer til elbilene - men det må gjøres på en fornuftig måte - ikke på Frp-måten.

Enig. Nå som det etter hvert finnes elbiler i "de fleste" bilsegmentene (småbil, arbeidsbil, SUV og sedan), burde det ha vært satt ned en komité som kunne vurdert hva prisen for en elbil VS tilsvarende fossilbil er. Så burde momsen vært satt sånn at det såvidt lønner seg med elbil framfor fossil. Så oppdaterer man disse tallene hvert år og til slutt har elbilen normale avgifter. Moms over natta vil bare føre til at elbiler plutselig ikke selger lenger, og i verste fall at investering i infrastruktur stopper opp. Da vil vi sannsynligvis aldri nå "kritisk masse", som igjen vil føre til at elbilsamfunnet vil settes flere år (om ikke tiår) tilbake i tid. Ikke bra.

Endret av ovstebo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"– Bare i år vil elbilene være subsidiert med hele 5,6 milliarder kroner gjennom momsfritaket. "

 

Nå er ikke avgiftsfritak nødvendigvis subsidiering, mener jeg.

Men nå er jeg det avtalte målet for denne ordningen nådd. Og folk ser at det er mer lønnsomt økonomisk å kjøre batteri-elbil, -for de som kan benytte dette.

Så bør man benytte 4 års avgiftslette (20 milliarder) og bygge ut batteriladestasjoner og hydrogen-fyllestasjoner på alle bensinstasjoner i landet.

Så kan alle som i dag kjører med forbrenningsbil skifte over til elektrisk. Og alle kan lade eller fylle på en stasjon nær seg.

Dette skiftet lønner seg altså i forhold til bensin/diesel, med eller uten hydrogen som rekkeviddeforlenger, og uten avgiftslette/subsidiering.

Markedet kan så bestemme, elektrisk bil med eller uten hydrogen som rekkeviddeforlenger.

 

SÅ kan man bestemme om elektrisk bil ( dvs. i praksis alle biler etter hvert ) skal få avgiftslette på noen måte. Men det blir litt idiotisk, å kreve skatt for  så å "subsidiere".

Uansett får hele samfunnet forurensnings-lette.

 

( Litt trist er det at "vi" har kostet på oss "smart"-målere til 10 milliarder unødvendig. Denne utgiften burde bli passert hos hjemme-laderne og ikke alle husstander.)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en enkel test for å kartlegge FrP sin egentlige posisjon:

La oss si vi aksepterer MVA på elbil (dette kommer før eller senere uansett, men fortsatt er der altså ingen elektrisk familiebil for massene å oppdrive) men at fossilbilene samtidig får en avgiftsskjerping på de samme 25%. Fossilbilene ender da opp med en avgift som fortsatt er lavere som bilavgiftene har vært historisk sett, og avstanden til elbilene forblir den samme.

Var ikke FrP interessert? Pussig. Da gjenstår det vel bare å sette en hauk av en oljetopp til å bli miljøvernminister, og en innbitt telemonopolist til å lede teletilsynet. Synest å ha sett i avisene at noe slikt har forekommet før, et eller annet sted i verden…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Enig WiiBoy. Elbilskiftet er nesten ferdig. Ett siste push så er vi fremme. Blir som å plutselig ombestemme seg midt i en hjerteoperasjon. «nei pokker, vi setter tilbake det syke hjertet igjen»..

Folk som har elbil vil ikke tilbake. Dette er kun fossilbilbransjen som «buktaler» gjennom FrP.

Blir patetisk. Blir som å innføre at man kan slå barn på skolen igjen. Helseulempene med fossilbiler tar ekstremt mange liv hvert år. Dette er negative helseutgifter som ikke dekkes inn gjennom bilrelaterte avgifter. Altså «subsidieres» fossilbiler betydelig mer enn elbiler...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

( Litt trist er det at "vi" har kostet på oss "smart"-målere til 10 milliarder unødvendig. Denne utgiften burde bli passert hos hjemme-laderne og ikke alle husstander.)

Hvis den utgiften burde blitt plassert hos hjemme-laderne så burde den også blitt plassert hos alle som har varmtvannsbereder, varmkabler, og varmepumpe. Da blir spørsmålet, hvor mye byråkrati skal man bruke på å finne og særbehandle de få personene som ikke bør ha smartmåler? Det beste er nok bare å kjøre full pakke når man først er i gang. Ellers så utelater du (med vilje?) kostnadsreduksjonene disse målerne gir oss. Om nettoen blir positiv eller negativ er faktisk usikkert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Helt merkelig og ufaglig sammenblanding av elbilfordelene ved kjøp og bompenger.

 

Momsfritaket må før eller senere fases ut. Som ivrig elbilist skjønner jo jeg også at dette ikke kan vedvare i det uendelige. Enig med Simen1 over her om at dette som minimum må gjøres som en forhåndsvarslet og gradvis utfasing for å unngå kaos og uforutsigbarhet.

 

Men diskusjonen om bompenger og rushtidsavgift er jo en helt annen diskusjon, og her roter Frp-mannen fælt. Folk, og særlig politikere, må forstå at privatbilisme medfører to helt selvstendige sammfunnsproblemer. Man må klare å ha to tanker i hodet samtidig.

 

- Direkte utslipp av CO2 og NOx/Svevestøv er én dimensjon, som elbiler helt korrekt adresserer.

 

- Trengsel, kø og fornuftig arealbruk i byer som opplever store konsekvenser av urbanisering er en helt selvstendig problemstilling som påfører samfunnet enorme kostnader, helt uavhengig av drivstoffet det enkelte kjøretøy benytter. Du vil ikke møte en eneste transportøkonom eller analytiker som har gjort et faglig stykke arbeid på dette som støtter en populistisk og uansvarlig "fjerning av bompenger". Tvert imot konkluderer alle med at man må ha minimum bompenger, helst med rushtidsavgift, eller aller helst en helt dynamisk veiprising, fordi dette er blant de mest effektive tiltakene og helt tvingende nødvendig. Dette er egentlig helt basic øknomisk teori hvor man anvender et prinsipp basert på tilbud og etterspørsel, slik man gjør innen alle andre sektorer i samfunnet. Det høres ut som Frp-eren tror på den gamle myten om at man kan "bygge set ut" av dette problemet. Arealmessig en helt utenkelig kabal å løse.

 

Man må altså parallelt med en overgang til elbiler ha en offensiv plan for smart utvikling av transportsystemer og mobilitet. Her må kollektive transportmidler av høy kvalitet og med høy frekvens gis største prioritet, supplert med en stor satsning på trygge og sammenhengende gang- og sykkelveinett. Parkeringsplasser og tilrettelegging for privatbilisme må dessverre vike for dette og begrenses til visse korridorer for gjennomkjøring og parkering ved knutepunkter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Bare i år vil elbilene være subsidiert med hele 5,6 milliarder kroner gjennom momsfritaket. Fjerner vi dette, bør pengene øremerkes veiutbygging og andre tiltak som kommer bilistene til gode, sier Saudland.

Er det sannsynlig at salget blir det samme om alle modeller brått skulle blitt 25% dyrere? Tviler på at det vil dukke opp 5,6 milliarder ekstra grunnet dette. Momsfritaket gjør at det er vesentlig flere som får muligheten til å velge elektrisk, 25% høyere innkjøpspris vil nok gjøre det vesentlig mer utilgjengelig for de fleste. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mesteparten av de med god økonomi, flere bompasseringer og enkel vei til jobb har allerede byttet til el-bil, hovedmengden av de som gjenstår til og bytte til en el-bil er de som ikke har økonomi til å skifte fra fossilt drivstoff.

Ikke har de råd til 100.000.- for en brukt el-bil heller.

Helt greit synes jeg at de rike begynner og betale mva. på el-bil og de innbetalte mva-pengene kunne heller gått til subsidiere el-biler til "fattige" folk siden de i dagens situasjon havner imellom barken og veden og presset vil bare øke etterhvert som avgiftene vil øke.

Endret av Nautica
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis den utgiften burde blitt plassert hos hjemme-laderne så burde den også blitt plassert hos alle som har varmtvannsbereder, varmkabler, og varmepumpe. Da blir spørsmålet, hvor mye byråkrati skal man bruke på å finne og særbehandle de få personene som ikke bør ha smartmåler? Det beste er nok bare å kjøre full pakke når man først er i gang. Ellers så utelater du (med vilje?) kostnadsreduksjonene disse målerne gir oss. Om nettoen blir positiv eller negativ er faktisk usikkert.

Så godt som alle har varmtvannsbereder og varmepumpe ( 48 % av husstandene. Og dette er kun fordi vi har en idiotisk strømpolitikk i vinterlandet Norge.)

At eksklusive batteri-elbileiere må/vil lade hjemme pga. ladetid, og at de vil lade "gratis", burde de selv stå for.

 

Så  dagens elbil-"subsidie"-frafall forslag fra Frp fører altså til  mindre byråkrati.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Enig WiiBoy. Elbilskiftet er nesten ferdig. Ett siste push så er vi fremme. Blir som å plutselig ombestemme seg midt i en hjerteoperasjon. «nei pokker, vi setter tilbake det syke hjertet igjen»..

Folk som har elbil vil ikke tilbake. Dette er kun fossilbilbransjen som «buktaler» gjennom FrP.

Blir patetisk. Blir som å innføre at man kan slå barn på skolen igjen. Helseulempene med fossilbiler tar ekstremt mange liv hvert år. Dette er negative helseutgifter som ikke dekkes inn gjennom bilrelaterte avgifter. Altså «subsidieres» fossilbiler betydelig mer enn elbiler...

Nei, og da er det ikke lengre nødvendig med dette byråkratiet og disse "subsidiene".

Dette er ikke en hjerteopperasjon, dette er kunstig åndedrett.

Alle burde ha mulighet til å kjøre elektrisk. Og det vil alle ha ,med utbygde stasjoner og fylle/lade-muligheter på vanlige energi-stasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mesteparten av de med god økonomi, flere bompasseringer og enkel vei til jobb har allerede byttet til el-bil, hovedmengden av de som gjenstår til og bytte til en el-bil er de som ikke har økonomi til å skifte fra fossilt drivstoff.

Ikke har de råd til 100.000.- for en brukt el-bil heller.

Helt greit synes jeg at de rike begynner og betale mva. på el-bil og de innbetalte mva-pengene kunne heller gått til subsidiere el-biler til "fattige" folk siden de i dagens situasjon havner imellom barken og veden og presset vil bare øke etterhvert som avgiftene vil øke.

 

 

Så ikke nok med at man betaler mer skatt når man tjener mer, man skal også betale mer MVA om man har høyere inntekt?  :w00t:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så godt som alle har varmtvannsbereder og varmepumpe ( 48 % av husstandene. Og dette er kun fordi vi har en idiotisk strømpolitikk i vinterlandet Norge.) At eksklusive batteri-elbileiere må/vil lade hjemme pga. ladetid, og at de vil lade "gratis", burde de selv stå for.

At eiere av varmtvannsberedere, varmekabler og varmepumper vil bruke strøm, burde de selv stå for. - og heldigvis gjør de også det, på samme måte som elbilistene betaler for strømmen. Snart kommer også effektavgifter og timesbaserte kraftpriser for både elbilister, varmvannbereder-eiere osv.

 

Er det energi- og effekt-bruk du vil til livs eller er det bare et opportunistisk ad hock argument mot elbiler?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...