Mephisto- Skrevet 10. desember 2018 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2018 Vinterveden i år ble ikke så bra som jeg hadde håpet på. En del ble ikke bedre enn 20-25% fukt og det ser jeg nok noe effekten av nå. Har en god del hvit mugg på veden inne i vedskjulet. Bærer inn en og en sekk etterhvert som vi brenner. Det jeg lurer på er om det er noe man kan gjøre med den veden som har vhit mugg, sprit, evt andre midler? La med et bilde i tilfelle noen var nysgjerrig Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 10. desember 2018 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2018 Fyll en sprayflaske med en blanding av vann og klor og spray på. Burde ta knekken på soppen. Men det kan høres ut som at det er for dårlig gjennomlufting i skjulet ditt. Se om du kan åpne det opp på noe vis. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. desember 2018 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2018 Ikkje bruk klor, i alle fall ikkje utan at du skyller vekk kloren og deretter tørkar veden igjen. Klor har den uheldige eigenskapen at når den blir oppvarma og blanda med vanndamp så dannar det seg saltsyre som angrip metall og fuger når temperaturen er over hundre grader, og ved ca 250 grader blir reaksjonen kraftig. Så ein ting er at inneklimaet ikkje blir betre av klorgass, men denne reaksjonen skadar også peisovnen og skorsteinen. Skal du kjemisk drepe muggsoppen så bør du heller bruke sprit eller liknande. Ellers så er det slik at problemet med ved som har muggsopp er at inneklimaet blir dårleg når slik ved er oppbevart inne. Når veden fyrst er inne i ovnen så brenn muggen opp og avgassane går opp og ut av skorsteinen. Så eit tiltak kan være å ikkje bære inn meit ved en du treng for den oppfyringa. Eg veit ikkje kor stort vedforbruk du har, men det kan nok være gunstig å hente inn litt ved i ei korg i staden for å hente inn ein heil vedsekk. Det å ikkje hente inn meir ved enn det du kan legge rett i ovnen har også den fordelen at det blir mindre småkryp som kan følge med veden inn i huset. 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. desember 2018 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2018 Vinterveden i år ble ikke så bra som jeg hadde håpet på. En del ble ikke bedre enn 20-25% fukt og det ser jeg nok noe effekten av nå. Ser du har slurvet litt med kløyveøksen, en del store kubber burde vært delt opp. Husk også at veden bør tørke ute med god trekk før du tar den inn. Stabler du veden inn langs en garasjevegg så bremser tørkeprosessen krafig. 1 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 11. desember 2018 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2018 Ser du har slurvet litt med kløyveøksen, en del store kubber burde vært delt opp. Det var det første som slo meg da jeg så bildet. Kløyvd ved tørker mye bedre! 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 11. desember 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. desember 2018 Ser du har slurvet litt med kløyveøksen, en del store kubber burde vært delt opp. Husk også at veden bør tørke ute med god trekk før du tar den inn. Stabler du veden inn langs en garasjevegg så bremser tørkeprosessen krafig. Slurvet og slurvet, synes det er bedre å ha noen større for å slippe å legge i ovnen hele tiden. Skrev ikke så utdypende om det, men veden ble for våt (20-25%), poenget var den hvite soppen. Ikkje bruk klor, i alle fall ikkje utan at du skyller vekk kloren og deretter tørkar veden igjen. Klor har den uheldige eigenskapen at når den blir oppvarma og blanda med vanndamp så dannar det seg saltsyre som angrip metall og fuger når temperaturen er over hundre grader, og ved ca 250 grader blir reaksjonen kraftig. Så ein ting er at inneklimaet ikkje blir betre av klorgass, men denne reaksjonen skadar også peisovnen og skorsteinen. Skal du kjemisk drepe muggsoppen så bør du heller bruke sprit eller liknande. Ellers så er det slik at problemet med ved som har muggsopp er at inneklimaet blir dårleg når slik ved er oppbevart inne. Når veden fyrst er inne i ovnen så brenn muggen opp og avgassane går opp og ut av skorsteinen. Så eit tiltak kan være å ikkje bære inn meit ved en du treng for den oppfyringa. Eg veit ikkje kor stort vedforbruk du har, men det kan nok være gunstig å hente inn litt ved i ei korg i staden for å hente inn ein heil vedsekk. Det å ikkje hente inn meir ved enn det du kan legge rett i ovnen har også den fordelen at det blir mindre småkryp som kan følge med veden inn i huset. Skal teste med litt sprit og se. Har også tenkt det med inneklima, vedsjåen er rett ved stua så jeg har maks 1 veske inne av slengen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå