Gå til innhold

Så langt går Audi E-Tron


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Du prøver å trekke din erfaring og hva som passer deg nedover hodet på andre. Kanskje du får litt mer visdom mer alderen.

 

Til opplysning har jeg kjørt elbil i over to år. Og jeg har vist deg en undersøkelse som viser at rekkeviddeangsten er fortsatt et utbredt problem. Og de blir langt større i en storby. Men for all del, fortsett gjerne med forkynnelse hvor din mening og erfaring gjelder for alle...

 

Nei det er absolutt ikke det jeg gjør, jeg henviser til fakta. Det er du som baserer samtalen på erfaring og ikke faktiske tall. Jeg kan godt dokumentere disse påstandene om du ønsker, så kan du såklart kontre med dine kilder om du ønsker det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så rart det, vi har ingen gode el-løsninger for langdistanse-busser og -lastebiler ennå. Ihvertfall ikke med kinesiske kjøre- og hviletider ;)

Litt pussig at du legger vekt på kinesisk her ettersom det er nettopp kineserne som har kommet lengst med elbusser her i verden. Shenzhen med sine 12-23 millioner innbyggere at etter regnemåte, har lagt 100% av bussene sine over til rene elbusser. Drøyt 16 000 busser. Det er riktignok ikke langdistansebusser, men det fungerer visstnok bra som bybusser.

 

Her er en skrytevideo av et lite knippe av de:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Full tank hver morgen når du bor i en storby uten parkeringsplass? Kom deg ut verden ungdom! 

 

"Mye løser seg nok når "deres" generasjon utgår.."

Trivelig kar du!

 

Ja, jeg sa for de fleste. 3/4 i storby kan lade hjemme. Så det er nok du som må ut i verden gamlefar, evt bare lese nyheter/statistikk. Bare for å nevne det tilbringer jeg ca 100 dager i utlandet pr år, 118 dette året for å være eksakt. 

 

Trivelig? Poenget var bare at mentaliteten ofte tilhører den eldre garde, du kaller deg gamlefar. Det er bare min observasjon. 

Du kaster ut "sannheter" som det passer deg selv.

3/4 av folk i storbyer kan IKKE lade hjemme. Dette vet du selv, men det tar seg dårlig ut å innrømme det.

Jeg var en av de første som kjøpte eGolf her i landet, og kjører den fremdeles. Den er jeg veldig fornøyd med, fordi jeg kan lade hjemme.

Om jeg ikke bodde i enebolig (eller kunne lade hjemme) så hadde denne bilen vært fullstendig verdiløs. Da hadde hydrogen vært perfekt.

 

Legger ved en link ang hvor mange som kan lade hjemme i UK:

"Whilst battery electric cars will have a part to play, large-scale adoption is likely to be stymied by the ~50% of UK customers who do not have easy access to overnight charging."

https://www.riversimple.com/the-blog/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kaster ut "sannheter" som det passer deg selv.

3/4 av folk i storbyer kan IKKE lade hjemme. Dette vet du selv, men det tar seg dårlig ut å innrømme det.

Jeg var en av de første som kjøpte eGolf her i landet, og kjører den fremdeles. Den er jeg veldig fornøyd med, fordi jeg kan lade hjemme.

Om jeg ikke bodde i enebolig (eller kunne lade hjemme) så hadde denne bilen vært fullstendig verdiløs. Da hadde hydrogen vært perfekt.

 

Legger ved en link ang hvor mange som kan lade hjemme i UK:

"Whilst battery electric cars will have a part to play, large-scale adoption is likely to be stymied by the ~50% of UK customers who do not have easy access to overnight charging."

https://www.riversimple.com/the-blog/

Tallene stemmer jo, nettopp gjort undersøkelser.i oslo. Men det stemmer ikke for alle plasser i verden såklart...

 

Så nei, jeg lager ikke min egen sannhet..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tallene stemmer jo, nettopp gjort undersøkelser.i oslo. Men det stemmer ikke for alle plasser i verden såklart...

 

Så nei, jeg lager ikke min egen sannhet..

Vi diskuterte storbyer i verden og du uttalte 3/4 i den sammenhengen. Så nå er storbyer i verden plutselig bare Oslo? Lol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi diskuterte storbyer i verden og du uttalte 3/4 i den sammenhengen. Så nå er storbyer i verden plutselig bare Oslo? Lol.

 

Nei vi diskuterte ikke "verden", vi diskuterte storby. Du må gjerne sitere meg på hvor jeg sier at dette gjelder hele verden om du ønsker. 

 

Det er selvfølgelig plasser hvor det er vanskelig å lade i verden, spessielt i mindre privligerte deler av verden. Ingen tvil om det. 3/4 var ett eksempel fra en storby. I det tilfellet var det Oslo. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fint å vite at storby gjelder bare Oslo når man snakker om verden.  :hmm:

 

 

Ja, jeg sa for de fleste. 3/4 i storby kan lade hjemme. Så det er nok du som må ut i verden gamlefar, evt bare lese nyheter/statistikk. Bare for å nevne det tilbringer jeg ca 100 dager i utlandet pr år, 118 dette året for å være eksakt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fint å vite at storby gjelder bare Oslo når man snakker om verden.  :hmm:

 

Storby er ikke storbyer, ikke snakket vi om verden heller. Du kom med en slibrig kommentar om at jeg "måtte ut i verden" hvor jeg informerte at dette er noe jeg gjør daglig. Når det er sagt finnes det nok andre storbyer i verden som har tilsvarende tall, på samme måte som det nok finnes byer som har helt andre tall. Noe jeg også har presisert i tidligere poster. 

 

Om du trodde jeg med storby mente alle storbyer i verden og at 3/4 var ett absolutt tall for alle storbyer? i verden så vet du iallefall nå at det ikke var det jeg prøvde å si. 

 

Det er mye bedre om du kontrer med fakta slik at vi kan ha en vettug diskusjon og ikke bare "lol" og andre usakligheter. La oss ha en saklig diskusjon om tema, så mye bedre. 

Lenke til kommentar

Her er det tydelegvis mange som uroar seg over heimelading i storbyar. Folk har gjerne sterke meiningar om byar dei aldri har budd i med elbil sjølve. Eg har sjølv hytte i Berlin, og har budd der med elbil. Berlin er den nest største byen i EU.

 

Mange av dei som bur i sentrum får ikkje lada der dei har parkert, men det er neimen ikkje mange av dei bilane som flyttar seg kvar dag heller. Det ser ut til at dei fleste køyrer kollektivt til vanleg, sjølv i eit bil-land som Tyskland, og har bilen til større innkjøp og turar ut av byen.

 

Vi har ikkje lading på den faste parkeringsplassen på hytta, og har ikkje stressa med det. Det kan vere upraktisk men er uproblematisk. Ved større innkjøp prioriterer vi butikkar eller kjøpesenter med ladestasjon. Det er fleire i nærleiken. Ladeeffekt er normalt 11 kW når lading er gratis, eller 22 kW AC eller 50 kW ChaDeMo/CCS for betalt lading. Det er nok til at vi kjem oss rundt med bil når vi er der, utan å frykte at vi må lade ekstra for å nå fyrste superladar når vi skal langt i ei eller anna retning.

 

Det dukkar opp stadig fleire enkle, grå ladeboksar langs gatene òg. Dei byggjer ut i stort tempo, både tradisjonelle boksar og ladeuttak på lyktestolpar, spreidd over heile byen. Det er ikkje ofte eg ser dei i bruk, so dei byggjer fort nok. Byggjer dei for fort, kjem berre eksosbileigarane til å verte sure for at dei ikkje lenger har parkeringsplassar. Dersom vi må lade heilt opp over natta, kan vi bruke ein slik.

 

Elbilar er ikkje lenger uvanlege i Berlin. Bildelingstenester som car2go har brukt elbilar lenge.

 

Konklusjon: Elbil i den nest største byen i EU er uproblematisk. Dei som hevdar at det er vanskeleg med elbil i europeisk storby, må komme med konkrete døme på storbyar der det faktisk er vanskeleg.

Lenke til kommentar

Storby er ikke storbyer, ikke snakket vi om verden heller. Du kom med en slibrig kommentar om at jeg "måtte ut i verden" hvor jeg informerte at dette er noe jeg gjør daglig. Når det er sagt finnes det nok andre storbyer i verden som har tilsvarende tall, på samme måte som det nok finnes byer som har helt andre tall. Noe jeg også har presisert i tidligere poster. 

 

Om du trodde jeg med storby mente alle storbyer i verden og at 3/4 var ett absolutt tall for alle storbyer? i verden så vet du iallefall nå at det ikke var det jeg prøvde å si. 

 

Det er mye bedre om du kontrer med fakta slik at vi kan ha en vettug diskusjon og ikke bare "lol" og andre usakligheter. La oss ha en saklig diskusjon om tema, så mye bedre. 

Saklig diskusjon er fint, men når du så til de grader vrir og vender på det som er åpenbart så blir det vanskelig.

Fremstår innlegger mitt under, som var det opprinnelig til diskusjonen, som å gjelde kun Oslo? Så dum tror jeg virkelig ikke du er. Jeg vil ikke en gang karakterisere Oslo som en storby. Du har kommet med feile fakta og vrir deg nå unna. Skerpings unge mann!

 

Full tank hver morgen når du bor i en storby uten parkeringsplass? Kom deg ut verden ungdom!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Saklig diskusjon er fint, men når du så til de grader vrir og vender på det som er åpenbart så blir det vanskelig.

Fremstår innlegger mitt under, som var det opprinnelig til diskusjonen, som å gjelde kun Oslo? Så dum tror jeg virkelig ikke du er. Jeg vil ikke en gang karakterisere Oslo som en storby. Du har kommet med feile fakta og vrir deg nå unna. Skerpings unge mann!

 

Problemet er at du ikke kommer med noen fakta.. Som sagt, hold deg saklig og diskuter sak. Jeg tok den idiotiske setningen din som en anekdote som ikke hadde noe med diskusjonen å gjøre. Du prøvde bare å virke som en kul gammel mann men gikk rett på tryne. Jeg har forklart meg så til de grader hva jeg mente nå, denne diskusjonen bør opphøre og gå over til noe saklig ellers legges død. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fakta er at strømnettet i f.eks USA tåler et lavt prosentandel har elbiler. Langt under 40% ifølge en analyse for noen år siden. Og i Storbritania vet man et sted mellom 40% og 50% ikke kan lade hjemme p.g.a. parkering. Da kan man tenke seg hvor lav prosenandelen er i en storby i Storbritania eller andre storbyer. Den er åpenbart veldig lav.

 

Allikevel skal elbilentuasiaster overbevise og nærmest tvinge folk at dette er en eneste løsningen og går hardt til angrep på hydrogenteknologien. Det henger ikke på greip.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fakta er at strømnettet i f.eks USA tåler et lavt prosentandel har elbiler. Langt under 40% ifølge en analyse for noen år siden. Og i Storbritania vet man et sted mellom 40% og 50% ikke kan lade hjemme p.g.a. parkering. Da kan man tenke seg hvor lav prosenandelen er i en storby i Storbritania eller andre storbyer. Den er åpenbart veldig lav.

 

Allikevel skal elbilentuasiaster overbevise og nærmest tvinge folk at dette er en eneste løsningen og går hardt til angrep på hydrogenteknologien. Det henger ikke på greip.

 

Denne strømnett analysen din har jeg spurt etter kilder på før, fikk den ikke da og ikke nå. 

 

Nei 1/3 har ikke off street parking i england. Men det betyr ikke at disse 1/3 ikke kan lade, det finnes mange ladere langs gaten også. Og de 2/3 trenger heller ikke å ha mulighet til å lade selv om de har parkering utenfor gaten. En må altså ta en analyse av lading, ikke parkering for å få ett endelig svar. Slik som det er gjort i Oslo feks. Kilde: https://www.bbc.com/news/business-42944523 (forøvrig bør du også legge ved slikt...) 

 

Tvinge folk? Nå prater du tull, igjen. Skjerp deg og diskuter på en saklig måte, nok en gang.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fakta er at strømnettet i f.eks USA tåler et lavt prosentandel har elbiler. Langt under 40% ifølge en analyse for noen år siden.

Kilder takk! Uansett om påstanden er riktig så er det ikke 40% elbiler i USA i dag, altså ikke et problem i dag.

 

Hvordan strømnettet blir en gang i framtida når elbilandelen nærmer seg 40% får vi se på når det nærmer seg. Det vanlige er i hvert fall å at man skalerer opp kapasitetene i den takten det er behov og marked for. Så det skulle ikke forundre meg om tilbud og etterspørsel etter kapasiteter i strømnettet følger hverandre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tingen er vel at man må få til smart bruk av den kapasiteten som allerede er i nettet, f.eks bruke den kapasiteten man har om natten. Og helst ikke lade når alle skal koke middag.

Sånn ellers er jo elbiler en fin skyteskive for mange og mangt, og særlig kraft og nett bransjen kommer med sine dystre spådommer om hvorfor strømmen nå skal bli 3 ganger dyrere og store utbygginger av sentralnettet må til.

Lenke til kommentar

Enig i det. Jeg regnet nettopp ut at mitt årsforbruk hjemme på 29 000 kWh bare er 13% av den kraftmengden jeg potensielt kunne brukt dersom jeg makset ut hovedsikringa på 63A kontinuerlig (220 000 kWh). Her er altså bøtter og spann med overskuddskapasitet i løpet av året. Det skulle til og med være muligheter for å lade samtidig som hele julemiddagen står på kok, noen dusjer og varmepumpa pumper og peser i rekordkulde. Får man lastbalansert nettet tror jeg det er enormt mye kapasitet å hente uten å måtte oppgradere nettet. Antagelig kunne vi hatt en elbilbestand på 10 millioner her i landet uten at det hadde vært behov for oppgradering av nettet - hvis man lastbalanserer forbruket i alle ledd.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...