bshagen Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 (endret) Har vel vært oppe i +/-90 i snittfart dør til dør Oslo - Lillehammer uten å bryte fartsgrensen vesentlig. Til sammenligning har vi også kjørt til Spania og hjem, og hatt en cruisefart rundt 150 på motorveiene når det ikke var hindringer, men likevel endt opp med snittfart som ikke var ner enn rett over 100km/t totalt for turen (iflg kjøreconputer, så mat-/tissepauser kommer i tillegg). Dette var med dagsetapper på 30-100 mil, nesten utelukkende motorveier, men inkludert bykjøring til hoteller (+E18 Oslo-Larvik t/r). Tyskland var gjennomgående tregt, ja. Enten pga trafikk eller veiarbeid. Jeg tror snittfarten gjennom Frankrike var høyere enn gjennom Tyskland. Det er ikke 150 sone i Frankrike (130 og 110 i regn om jeg ikke husker feil), og de har mobile fotobokser og veiarbeid og bomstasjoner overalt på motorveiene + at du har kjørt bykjøring også? Du har kjørt på litt om du greide dette, men det er ikke umulig selvsagt (litt avhengig av hvilken rute du tar + trafikk også) - men jeg tror du kan justere litt på ordet "vesentlig" når det kommer til å bryte fartsgrensene - og da er jo argumentet ditt allerede ute av gamet. Når du sier at "har ikke brutt fartgrensene vesentlig", så bli jo dette svært subjektivt, og det kan jo bety hva som helst Tur/retur Portugal tok meg tre dager én vei alene (6 totalt), og jeg sov kun på hoteller langs motorveiene og ikke inn i byene. Jeg tok ruta via Paris-Bayonne begge veiene, og jeg skal vedde ganske mye penger på at jeg skulle vært innenfor 2-4 timer med en Model S, fordi jeg tok bra med pauser på en så lang vei. Og da begynner jo argumentene imot en elbil, som tross alt ikke blir utelukkende kjørt på en motorvei når man er en nordmann, å bli syltynne. For hvem er det som driver med slik kjøring til vanlig? Man kan jo fint leve med superchargere på ferie i Europa? Likevel, poenget her er at gamlefar bruker tester fra autobahn og later som om det passer for oss her i Norge. Noe som er totalt på vidda. Du har ikke nubbsjans på å holde 93kmt i gjennomsnitt på blandet kjøring, om ikke du utelukkende kjører i 110-sona Endret 12. desember 2018 av bshagen Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Det var nylig en svensk konkurranse, Swedish Electric Car Championship 2018. http://elbilsnytt.se/vinnaren-av-secc-2018/ Der brukte Model S 20 timer og 51 minutter på 1626 km fra Haparanda til Ystad. Dette er en tur Google sier tar 18 timer og 18 minutter. Da brukte Teslaen altså 2 timer og 33 minutter mer enn en fossilbil som ikke tar noen pauser (og har stor drivstofftank). Da har de også spart ca. 1250,- i drivstoff sammenlignet med en gjennomsnittlig dieselbil. Dvs. 500,- pr. time de brukte ekstra, skattefritt. Det er ganske så godt betalt, man må ha timelønn på tett oppunder 1000-lappen for å klare 500,- etter skatt på marginalen. Så for min del blir det klart "ja takk" på å bruke 10-15% lengre tid om det er såpass bra "betalt". 1 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Det er ikke 150 sone i Frankrike (130 og 110 i regn om jeg ikke husker feil), og de har mobile fotobokser og veiarbeid og bomstasjoner overalt på motorveiene + at du har kjørt bykjøring også? Du har kjørt på litt om du greide dette, men det er ikke umulig selvsagt (litt avhengig av hvilken rute du tar + trafikk også) - men jeg tror du kan justere litt på ordet "vesentlig" når det kommer til å bryte fartsgrensene - og da er jo argumentet ditt allerede ute av gamet. Når du sier at "har ikke brutt fartgrensene vesentlig", så bli jo dette svært subjektivt, og det kan jo bety hva som helst Tur/retur Portugal tok meg tre dager én vei alene (6 totalt), og jeg sov kun på hoteller langs motorveiene og ikke inn i byene. Jeg tok ruta via Paris-Bayonne begge veiene, og jeg skal vedde ganske mye penger på at jeg skulle vært innenfor 2-4 timer med en Model S, fordi jeg tok bra med pauser på en så lang vei. Og da begynner jo argumentene imot en elbil, som tross alt ikke blir utelukkende kjørt på en motorvei når man er en nordmann, å bli syltynne. For hvem er det som driver med slik kjøring til vanlig? Man kan jo fint leve med superchargere på ferie i Europa? Likevel, poenget her er at gamlefar bruker tester fra autobahn og later som om det passer for oss her i Norge. Noe som er totalt på vidda. Du har ikke nubbsjans på å holde 93kmt i gjennomsnitt på blandet kjøring, om ikke du utelukkende kjører i 110-sona 130 på A-veiene i Frankrike ja, samme i Spania, mener jeg. Jeg kan bare huske at vi passerte en bomstasjon på turen, men den var til gjengjeld så gedigen at man nesten ble litt i tvil om hvilken luke man skulle velge. Var heller ikke plaget med veiarbeid eller mye trafikk. Det mest slisomme i Frankrike (og Danmark) var at veldig mange bare la seg over i venstre fil måt de tok igjen langsommere kjøretøyer uten å sjekke om det allerede kom noen der. Vi brukte for øvrig fire dager på turen hver vei, så det var noen stopp underveis, det var ner en roadtrip enn en reise med mål om å komme raskest mulig fram til en sluttdestinasjon. Vi havnet for øvrig borti rushtrafikken i utkanten av Paris også. Jeg tror ikke jeg har sett så mange filsplittende motorsyklister med dødsønske noe sted. Vi hadde nok ikke nødvendigvis brukt lenger tid om vi hadde kjørt elbil med litt stort batteri, da vi gjerne tok ganske mange pauser omtrent annenhver time. Unntaket var kanskje den lengste dagsetappen, Cognac - Essen. Da viste triptelleren 1040km ved ankomst 10-11 timer etter avreise. Vi hadde bare en lengre pause på den dagsetappen, og det er ikke noe som frister til gjentakelse. Toppfart på turen var for øvrig i Tyskland, 210km/t iflg GPS, men det varte ikke lenge pga trafikk. Snittforbruket for turen endte på småpene 0,68l/mil, snittfarten tatt i betraktning (BMW 1-serie diesel). Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Rekkeviddeangsten lever fortsatt: https://www.side3.no/motor/rekkeviddeangst-plager-fortsatt-elbil-eiere-6716498 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Rekkeviddeangsten lever fortsatt: https://www.side3.no/motor/rekkeviddeangst-plager-fortsatt-elbil-eiere-6716498 Kan jo umulig stemme, de fleste sier jo at miljø er viktigst. Det har vi jo blitt for talt i en årrekke at ikke stemmer! Ingen kjøper elbil pga miljøet:p Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Kan jo umulig stemme, de fleste sier jo at miljø er viktigst. Det har vi jo blitt for talt i en årrekke at ikke stemmer! Ingen kjøper elbil pga miljøet:p Noen kjøper elbil pga. miljøaspektet. Men de fleste nordmenn er dessverre sørgelig lite miljøinteresserte, så det er derfor bra vi har incentivene som gjør elbil attraktivt også av andre grunner enn miljø, kjørekomfort og drivstoffkostnader. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Senior China Official Urges Shift Toward Fuel-Cell Vehicles. Battery electric vehicles, which are currently more popular, can’t meet the needs of long-distance buses, taxis, or urban logistics and long-haul transport due to their short driving range and long charging time, he said. " https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-17/senior-china-official-urges-shift-toward-fuel-cell-vehicles?fbclid=IwAR32KhY0jl9jb8kg8rKCWE962A_nEVBDtURIpKC_Lq604feYhHwDyiat4-4 2 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-17/senior-china-official-urges-shift-toward-fuel-cell-vehicles?fbclid=IwAR32KhY0jl9jb8kg8rKCWE962A_nEVBDtURIpKC_Lq604feYhHwDyiat4-4 Ikke så rart det, vi har ingen gode el-løsninger for langdistanse-busser og -lastebiler ennå. Ihvertfall ikke med kinesiske kjøre- og hviletider 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 (endret) Vi har heller ikke el-personbiler som har god rekkevidde. I forhold til fossile biler er den regel rett dårlig og ladetiden er lang. Et tilbakesteg rent teknologisk på det punktet. Endret 17. desember 2018 av gamlefar 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Vi har heller ikke el-personbiler som har god rekkevidde. I forhold til fossile biler er den regel rett dårlig og ladetiden er lang. Et tilbakesteg rent teknologisk på det punktet. Forskjellen er at elbilen har full tank hver morgen og derfor trenger den ikke å ha 1000+ km rekkevidde for folk flest. Men, det passer ikke alle. Er disse få heldige får de noen spessielle modeller å kjøpe etterhvert som muligens dekker deres rare behov. Mye løser seg nok når "deres" generasjon utgår.. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Forskjellen er at elbilen har full tank hver morgen og derfor trenger den ikke å ha 1000+ km rekkevidde for folk flest. Men, det passer ikke alle. Er disse få heldige får de noen spessielle modeller å kjøpe etterhvert som muligens dekker deres rare behov. Mye løser seg nok når "deres" generasjon utgår.. Full tank hver morgen når du bor i en storby uten parkeringsplass? Kom deg ut verden ungdom! "Mye løser seg nok når "deres" generasjon utgår.." Trivelig kar du! 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Full tank hver morgen når du bor i en storby uten parkeringsplass? Kom deg ut verden ungdom! "Mye løser seg nok når "deres" generasjon utgår.." Trivelig kar du! Ja, jeg sa for de fleste. 3/4 i storby kan lade hjemme. Så det er nok du som må ut i verden gamlefar, evt bare lese nyheter/statistikk. Bare for å nevne det tilbringer jeg ca 100 dager i utlandet pr år, 118 dette året for å være eksakt. Trivelig? Poenget var bare at mentaliteten ofte tilhører den eldre garde, du kaller deg gamlefar. Det er bare min observasjon. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 (endret) Fulladet hjemme med en reell rekkevidde om vinteren mellom ca. 25-32 mil er uansett ikke en løsning for mange i selv Norge. Bortsett fra om man stemmer MDG og skal tvinge folk da! I utlandet hvor mange kjører langt, det kan være heftig køkjøring i rushen og hvor man bor uten mulighet til å lade hjemme (og det er mange!) så kan man bare glemme at det er løsning som egner seg spesielt godt. Det vil være en stor prosentandel som ikke vil ha en slik bil. Bare ekstreme entusiaster (og Tesla aksjonærer?) som ikke forstår dette eller vi forstå og skal overbevis verden om sin religion. Endret 17. desember 2018 av gamlefar 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Det er bare å se på alle i Tyskland f.eks, mange som bor i gamle blokker og ikke har så mye å rutte med. Det eneste alternativet de har er biler som er 15+ år gamle og å bo i en gammel blokk som de leier, og når måneden er slutt har de ikke igjen noe penger. Mange som lever slik, mye gateparkering nedover kontinentet. Skiftet til EV kommer til å ta flere tiår, mange innser ikke dette. For å si det sånn er det mange som ikke har råd til å punge ut 600+ tusen for en Tesla og mange har heller ikke lademuligheter, de kan lade på supercharger 1 gang eller 2 i uken da. Selv den nyeste Teslaen blir fort 500 tusen for billigste versjon, det er ganske mye penger egentlig. Sammenlign med prisen på Golf R i Tyskland f.eks. Og dette er priser fullstendig fritatt for enhver mva/engangsavgift. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Fulladet hjemme med en reell rekkevidde om vinteren mellom ca. 25-32 mil er uansett ikke en løsning for mange i selv Norge. Bortsett fra om man stemmer MDG og skal tvinge folk da! I utlandet hvor mange kjører langt, det kan være heftig køkjøring i rushen og hvor man bor uten mulighet til å lade hjemme (og det er mange!) så kan man bare glemme at det er løsning som egner seg spesielt godt. Det vil være en stor prosentandel som ikke vil ha en slik bil. Bare ekstreme entusiaster (og Tesla aksjonærer?) som ikke forstår dette eller vi forstå og skal overbevis verden om sin religion. Som sagt, det fungerer for folk flest. Men det gjelder ikke alle, nei. Det er på tide å oppdatere seg, som du tidligere påpekte for meg. 25-32 mil er rundt 10x snitt kjøringen pr dag. Dvs at de aller fleste klarer seg helt fint med slik rekkevidde i hverdagen. Men så er det folk som faller utenfor, såklart. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Det er bare å se på alle i Tyskland f.eks, mange som bor i gamle blokker og ikke har så mye å rutte med. Det eneste alternativet de har er biler som er 15+ år gamle og å bo i en gammel blokk som de leier, og når måneden er slutt har de ikke igjen noe penger. Mange som lever slik, mye gateparkering nedover kontinentet. Skiftet til EV kommer til å ta flere tiår, mange innser ikke dette. For å si det sånn er det mange som ikke har råd til å punge ut 600+ tusen for en Tesla og mange har heller ikke lademuligheter, de kan lade på supercharger 1 gang eller 2 i uken da. Selv den nyeste Teslaen blir fort 500 tusen for billigste versjon, det er ganske mye penger egentlig. Sammenlign med prisen på Golf R i Tyskland f.eks. Og dette er priser fullstendig fritatt for enhver mva/engangsavgift. En SR model 3 vill koste litt over 400 000 med fulle avgifter her til lands når den kommer, det er ganske bra spør du meg. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Se oljebransjens lobbyvirksomhet for hydrogen: https://sysla.no/podcasts/det-vi-lever-av/burde-vi-satse-hardere-pa-hydrogen/ Faen de er patetiske. Dessverre har oljebransjen latterlig stor makt og betydning for Norge. 3 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Det handler ikke bare om den rekkevidden man har i forhold til vanlig kjøring, men også trygghet i forhold til uforutsette hendelser. Kolonnekjøring, en ekstra tur senere på dagen til noe som plutselig dukker opp, man glemmer å lade osv. Folk ønsker ikke bare ha akkurat nok, men mer enn nok. Og da er det veldig upraktisk og ha en bil hvor nødløsningen er og måtte stoppe og lade bilen i lengre tid. For min del tror jeg prosentandelen som ikke vil ha ebiler med dagens rekkevidde er mye større på verdensbasis enn hva elbilentusiaster tror. I tillegg kommer strømnettet inn som ikke er i nærheten mange steder til å dekke at er flertall har elbiler. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 Det handler ikke bare om den rekkevidden man har i forhold til vanlig kjøring, men også trygghet i forhold til uforutsette hendelser. Kolonnekjøring, en ekstra tur senere på dagen til noe som plutselig dukker opp, man glemmer å lade osv. Folk ønsker ikke bare ha akkurat nok, men mer enn nok. Og da er det veldig upraktisk og ha en bil hvor nødløsningen er og måtte stoppe og lade bilen i lengre tid. For min del tror jeg prosentandelen som ikke vil ha ebiler med dagens rekkevidde er mye større på verdensbasis enn hva elbilentusiaster tror. I tillegg kommer strømnettet inn som ikke er i nærheten mange steder til å dekke at er flertall har elbiler. Ja det er helt sant, 10x er mer enn nok for de fleste... I tillegg til de millionene av lademulighetene vi har her til lands er dette somregel bare ett problem for de som har kjørt lite elbil. Vi som er vandt til å kjøre elbil i hverdagen og har kjøpt biler som passer vårt behov kjenner oss ikke igjen. Om strømnettet ikke er i nærheten så sliter de med oppvarming også. Bilen min trekker langt mindre enn oppvarmingen til huset. For ikke å snakke om platetoppen osv. Det er ikke slik at en må ha 22kW tilgjengelig for å kjøre elbil, det er igjen helt søkte tilfeller med ekstreme kjøremønster. En må begynne å snakke for brorparten av folket, ikke promillen som har helt rare kjøremønster. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 17. desember 2018 Del Skrevet 17. desember 2018 (endret) Ja det er helt sant, 10x er mer enn nok for de fleste... I tillegg til de millionene av lademulighetene vi har her til lands er dette somregel bare ett problem for de som har kjørt lite elbil. Vi som er vandt til å kjøre elbil i hverdagen og har kjøpt biler som passer vårt behov kjenner oss ikke igjen. Du prøver å trekke din erfaring og hva som passer deg nedover hodet på andre. Kanskje du får litt mer visdom mer alderen. Til opplysning har jeg kjørt elbil i over to år. Og jeg har vist deg en undersøkelse som viser at rekkeviddeangsten er fortsatt et utbredt problem. Og de blir langt større i en storby. Men for all del, fortsett gjerne med forkynnelse hvor din mening og erfaring gjelder for alle... Endret 17. desember 2018 av gamlefar 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå