Gå til innhold

Så langt går Audi E-Tron


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor ofte kjører man i 150 km/t i -10C? Jeg vet jeg aldri har gjort det.

Gjennomsnittsfarten var ikke høyere enn 93 km/t på turen til opplysing og det var ikke vintervær. Så da blir det veldig misvisende hva du skriver. Stråmannsargumentsjon heter det.

Likevel kjørte vi betydelig langsommere på hele turen samlet enn vi noen gang har gjort på talløse turer med diesel- og bensinbiler.

 

Turen tok forøvrig over 2 timer mer enn hva den hadde gjort med en fossilbil. Hva blir det neste vi skal høre? At hest og kjerre også kan fungere bare man tilpasser seg? Hvorfor kan man ikke forstå at dette ikke en bil som er for alle men skal på død og liv overbevise at det går fint "bare man gjør slik og slik".

 

Dette er biler som vil eksistere i en mellomfase til langt bedre teknologi kommer. Om 10 år tipper jeg vi kommer til å le av slike biler med så kort rekkevidde og lang ladetid.

Endret av gamlefar
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Gjennomsnittsfarten var ikke høyere enn 93 km/t på turen til opplysing og det var ikke vintervær. Så da blir det veldig misvisende hva du skriver. Stråmannsargumentsjon heter det.

Gjennomsnittshastigheten er bare beskrivende om det er ganske konstant fart. Kjører man 1 time i 30 km/t og 1 time i 150 km/t er snitthastigheten 90 km/t, men man kan nesten se bort i fra timen i 30 km/t - nesten alt forbruket vil ha vært mens man kjørte i 150 km/t.

 

Turen tok forøvrig over 2 timer mer enn hva den hadde gjort med en fossilbil. Hva blir det neste vi skal høre? At hest og kjerre også kan fungere bare man tilpasser seg? Hvorfor kan man ikke forstå at dette ikke en bil som er for alle men skal på død og liv overbevise at det går fint "bare man gjør slik og slik".

Jeg har ikke sagt den er for alle. Den er kanskje bare for 95%. Et par timer ekstra per kjøredag (500-1000 km) i forhold til å kjøre fossilbil uten pauser er uproblematisk for de aller aller fleste.

 

Dette er biler som vil eksistere i en mellomfase til langt bedre teknologi kommer. Om 10 år tipper jeg vi kommer til å le av slike biler med så kort rekkevidde og lang ladetid.

Man trenger ikke bedre teknologi. Men det er nok ikke usannsynlig at det vil fortløpende komme biler med bedre rekkevidde. 2020 Tesla Roadster skal f.eks ha 200 kWh batteri og omkring 1000 km rekkevidde.

 

(Og jeg planlegger å fortsatt kjøre min X100D om 10 år. Men kan ikke garantere det - den vil ha gått nærmere 400.000 km innen den tid.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig, å kjøre over 100 i snitt i Tyskland er en utfordring. Man kan fint ligge i 200 i lengre tid for så å stå i kø og havne under 100 i snitt.

Dat var min erfaring også. Uten at jeg har regnet veldig nøye på det tror jeg snitthastigheten i sommerferien var høyere i Tsjekkia, fastlands-Danmark og Italia. Ekstremt mye veiarbeid i Tyskland. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Dat var min erfaring også. Uten at jeg har regnet veldig nøye på det tror jeg snitthastigheten i sommerferien var høyere i Tsjekkia, fastlands-Danmark og Italia. Ekstremt mye veiarbeid i Tyskland.

Samme her, Danmark gikk mye raskere selv om en ikke kan dra på så mye. Tyskland er helt håpløst, en av de værste plassene jeg kjører. Uheldigvis gjør jeg det store deler av året.

Lenke til kommentar

Se på det sånn, hvis de ikke hadde drevet med veiarbeid overalt ville veistandarden vært som Norge. Her ser man jo nesten aldri vegarbeid, og standarden er deretter. Den er dog økende for tiden, det skal sies, men det er jo noe ekstremt med bomstasjoner som settes opp for å få til dette også da. Syns vel igrunn det var vel så mye veiarbeid i Italia (enn tyskland) når jeg kjørte der, og vesentlig med toll roads.

Lenke til kommentar

Ser vi ikke veiarbeid i Norge nå? Hvor.bor.du.kan.jeg.flytte.dit?  :huh:

Til gamlefar, som de andre sier - 93kmt i gjennomsnitt er svært fort, selv i Tyskland. Du kan jo prøve deg på samme i Norge, dette er et gjennomsnitt du greier på ytterst få strekninger. Så nei, artikkelen din er fortsatt irrelevant 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mitt område er det svært lite ja, startet opp noen små prosjekter de siste årene som vil hjelpe da.

I forhold til det som skjer hele tiden i Tyskland er dette virkelig lite. 

Så, ikke noe gjort på mange tiår = elendig standard. I Norge sparer man seg til fant, i Tyskland skjønner de at veier er viktig infrastruktur som alle er avhengig av, men samtidig er jo befolkningen 15-20 ganger så stor. Norge har stort sett veistandard som tilsier størrelsen på befolkningen og arealet av landet, det kan ikke være bra overalt hele tiden, det sier seg selv, det fins ikke nok penger eller folk til bygge slikt.

Lenke til kommentar

I mitt område er det svært lite ja, startet opp noen små prosjekter de siste årene som vil hjelpe da.

 

Her i Drammensområdet syns jeg det er sprerra veier rett som det er. Bare i dag måtte jeg igjennom 4 stk lysregulerering, og det er to omkjøringer i nærheten av der jeg bor. Sikker på at det ikke er sånn "siden det ikke er der jeg bor, så er det ingen andre steder heller?"  :wee:

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ser vi ikke veiarbeid i Norge nå? Hvor.bor.du.kan.jeg.flytte.dit?  :huh:

...

:D

 

 

For noen år siden krysset jeg av og til Oslo på nattestid og da lå det på omtrent en omkjøring per mil på hovedveiene. Altså omkjøringer du slapp å bli heftet av på dagtid. Irriterende når jeg ellers hadde veien nesten for meg selv der jeg kom på natta men litt betryggende at veimyndighetene tar hensyn til 'dagtrafikantene' når de har muligheten. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på det sånn, hvis de ikke hadde drevet med veiarbeid overalt ville veistandarden vært som Norge. Her ser man jo nesten aldri vegarbeid, og standarden er deretter. Den er dog økende for tiden, det skal sies, men det er jo noe ekstremt med bomstasjoner som settes opp for å få til dette også da. Syns vel igrunn det var vel så mye veiarbeid i Italia (enn tyskland) når jeg kjørte der, og vesentlig med toll roads.

 

Jeg ser masse veiarbeid men det blir liksom aldri ferdig :)

Lenke til kommentar

Jepp. Jeg ble for 10 min siden omdirigert enda en gang, fordi de har stengt Strømsås-tunellen  :hrm:

 

Nei, jeg tror bare han fikk malt seg litt inn i et hjørne her. Profilen hans sier at han bor i "gokk", og det tipper jeg er på en plass man ikke greier 93kmt i gjennomsnitt - for å si det sånn

 

Jeg kan fortelle også, at med min blandede kjøring her i Drammensområdet (dvs, litt i byen, riksveiene rundt og E18) så ligger jeg på 59kmt i gjennomsnitt over de siste 1000km. Dette sjekket jeg nå. Hvor dere kjører som mener at 93kmt i *gjennomsnitt* er relevant, vet ikke jeg, men det fungerer ikke her i alle fall. Da tråkker du hardt på gassen

EDIT: Bare sånn for å nevne det, uten at det er en relevant sammenligning, så ligger WRC på ca 120kmt i gjennomsnitt. Dette er på skogsveier ja - men det går likevel noe helt inni gampe-ræva fort. For å greier 93kmt i gjennomsnitt rundt på norske veier skal du faen meg ha baller, eller ligge på én av våre svært få motorveier konstant uten stopp

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Har vel vært oppe i +/-90 i snittfart dør til dør Oslo - Lillehammer uten å bryte fartsgrensen vesentlig. Til sammenligning har vi også kjørt til Spania og hjem, og hatt en cruisefart rundt 150 på motorveiene når det ikke var hindringer, men likevel endt opp med snittfart som ikke var ner enn rett over 100km/t totalt for turen (iflg kjøreconputer, så mat-/tissepauser kommer i tillegg). Dette var med dagsetapper på 30-100 mil, nesten utelukkende motorveier, men inkludert bykjøring til hoteller (+E18 Oslo-Larvik t/r). Tyskland var gjennomgående tregt, ja. Enten pga trafikk eller veiarbeid. Jeg tror snittfarten gjennom Frankrike var høyere enn gjennom Tyskland.

Lenke til kommentar

 

Ordet er vel epler mot pærer.

Må si meg enig her! Ser ikke hvorfor en prøver å sammenligne de engang når en har model X å sammenligne med.

 

Model 3 er en liten kose Bil..

For kjørelengde i persontrafikk og så sett i forhold til miljøpåvirkning så er det en helt relevant sammenligning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...