Gå til innhold

Lanserte Vipps for de under 15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man skal tidlig krøkes til å indoktrineres vekk fra prinsippet om personvern. Bankpampenes fiendtlige holdning til personvern skremmer meg; men mer skremt over ignoransen til massene som kjøper propagandaen om det kontantfrites samfunnets fortreffelighet.

Det har sine fordeler.

Ingen svart arbeid, med mindre du bytter tjeneste for tjeneste.

Ingen simple tyveri av taxisjåfører eller bussjåfører, o.l.

Ingen tiggere.

Jeg gleder meg til et kontantfritt samfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kontantfritt samfunn har sine fordeler ja, men også sine ulemper.

Tiggerne finner nok en løsning, enten i form av Vipps, kortterminal eller lignende.

Svart arbeid fortsetter nok som tidligere, men betalingen kreves nok i krypto-valuta eller utenlandsk valuta. Det tar nok mange år før alle land er kontantfrie.

Ulempene er jo:

Man står i matbutikken fredag ettermiddag og skal betale. Men betalingstjenesten er offline (som den har vært mange ganger), ingen får betalt. 

Bankene kan igjen ta betalt for at vi får lov til å ha pengene på konto, da vi ikke har noen annen mulighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Urgh. Hva med å lære barn betydningen av penger, ikke ‘hvordan bruke penger enklest mulig’?

Vipps for barn under 15?!

Øhh. Jeg hadde tydeligvis gode foreldre.

Behøver du penger? Kom og spør, så ser vi på det... ...i morgen!

«Jammen, en iiiis, nååååå. Det er 30 varmegrader!»

Mor... ...»Hmm... okay. men ta oppvasken først, så får du en is.»

Det, du. Så lærer man at man må jobbe for pengene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kontantfritt samfunn har sine fordeler ja, men også sine ulemper.

Tiggerne finner nok en løsning, enten i form av Vipps, kortterminal eller lignende.

Svart arbeid fortsetter nok som tidligere, men betalingen kreves nok i krypto-valuta eller utenlandsk valuta. Det tar nok mange år før alle land er kontantfrie.

Ulempene er jo:

Man står i matbutikken fredag ettermiddag og skal betale. Men betalingstjenesten er offline (som den har vært mange ganger), ingen får betalt.

Bankene kan igjen ta betalt for at vi får lov til å ha pengene på konto, da vi ikke har noen annen mulighet.

Du har også ikke forstått at et «kontantløst» sammfunn vil skape ennå mer hard kriminalitet med alternative betalingsmåter?

?

Jeg må korrigere meg selv. Jeg ville definitivt bli ‘kriminell’ om jeg hjelper noen, men istedetfor å få betalt i elektroniske mynter, må jeg kreve Den stol der, den jakke der, eller få servert middag og drikke, eller et par pakker sigaretter.

Nåh. Tenk om flere tenker på samme måte?

Sort arbeide vil eksplodere.

Et kontantløst system er jo hva narkolangere bruker allerede.

Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Urgh. Hva med å lære barn betydningen av penger, ikke ‘hvordan bruke penger enklest mulig’?

Vipps for barn under 15?!

Øhh. Jeg hadde tydeligvis gode foreldre.

Behøver du penger? Kom og spør, så ser vi på det... ...i morgen!

«Jammen, en iiiis, nååååå. Det er 30 varmegrader!»

Mor... ...»Hmm... okay. men ta oppvasken først, så får du en is.»

Det, du. Så lærer man at man må jobbe for pengene.

Si meg hvordan noe som helst av det du nevner ikke er mulig med vipps? Det eneste som endrer seg er hvordan du gir pengene til noen, ikke grunnen til at du gir noen penger. Fordelen her er at du kan gi penger når som helst, hvor som helst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Si meg hvordian noe som helst av det du nevner ikke er mulig med vipps? Det eneste som endrer seg er hvordan du gir pengene til noen, ikke grunnen til at du gir noen penger. Fordelen her er at du kan gi penger når som helst, hvor som helst.

Jeg sier ingenting om at det ikke er mulig

Jeg sier at abstrakte ting som ikke-eksisterende objekter, som elektroniske penger gir barn null forståelse for verdier.

Lenke til kommentar

Jeg sier at abstrakte ting som ikke-eksisterende objekter, som elektroniske penger gir barn null forståelse for verdier.

Da tar du for gitt at ingen lærer de om disse verdiene. Papirlapper og metallmynter er i seg selv også abstrakt og verdien til disse må læres, akkurat som elektroniske penger må læres verdien av. Det er ingen problem, akkurat som det ikke er problem å bruke fysiske penger til å lære dette. 

Lenke til kommentar

Da tar du for gitt at ingen lærer de om disse verdiene. Papirlapper og metallmynter er i seg selv også abstrakt og verdien til disse må læres, akkurat som elektroniske penger må læres verdien av. Det er ingen problem, akkurat som det ikke er problem å bruke fysiske penger til å lære dette.

Det kan jeg egentlig ikke motargumentere.

Har ikke psykologisk utdannelse eller data på forskjellen mellom bruken av epler og pærer, og fysiske kroner og ører, å forklare økonomi, og oversette det til tall på en skjerm. Jeg kanskje undervurderer unge mennesker, men min erfaring fra voksne mennesker gir meg en tvil om hvor smart det er å prøve å overføre noe fysisk til noe pragmatisk. -Bare se på kredittkort-bruken til voksne...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal tidlig krøkes til å indoktrineres vekk fra prinsippet om personvern. Bankpampenes fiendtlige holdning til personvern skremmer meg; men mer skremt over ignoransen til massene som kjøper propagandaen om det kontantfrites samfunnets fortreffelighet.

Det har sine fordeler.

Ingen tiggere.

Man kan like lett be om å bli vippsa 50 spenn som å spørre om en 50-lapp, men ser poenget ditt.

Lenke til kommentar

Det har sine fordeler.

Ingen tiggere.

Tror ikke de som ikke er "digitale" gleder seg (f.eks eldre). Hvordan skal de gjøre opp seg i mellom? Bare pent lære seg bruke en smartmobil og Vippse?  Folk bør sette seg litt bedre inn i konsekvenser med et kontantløst samfunn.

Lenke til kommentar

Barn i dag kommer aldri til å forholde seg til noe annet enn digitale penger utover en og annen kontantgave fra besteforeldre hverken som barn, ungdom eller i voksen alder. Når mener du de skal lære seg å forholde seg til penger? Når de blir 18 og tilbudene om "kjøp nå, betal senere" hagler inn sammen med kredittkortene og tilbudene om forbrukslån?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...