bobloblaw Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 (endret) Når jeg tapper varmtvann fra baderomskranen, er trykket noe svakt, og det kommer en litt høyfrekvent ulyd når jeg åpner for mer trykk, og når jeg nærmer meg full åpning begynner det å dunke gjentatte ganger samtidig som vannstrålen strupes. Dunkelyden minner om den som kommer når man stenger kranen for hardt. Dette skjer kun med kranen på vasken på varmt vann, ikke i dusj eller vask på kjøkkenet. Den høyfrekvente ulyden er også til stede ved blanding av varmt og kaldt, men da uten dunking. Gjelder en ettgreps Oras fra rundt 2005. Noen tanker om hva dette kan være, og hvordan det kan utbedres? Løsning: Bytte den keramiske overdelen (innmaten). Ordnet det lett selv, uten at jeg regner meg selv som særlig handy, så dette burde mange få til på egenhånd. Delen har varenummer 4204627. Du behøver også armaturfett til pakningene (4204614) og en 38mm nøkkel (4204618), om du ikke allerede har slikt liggende Endret 14. desember 2018 av bobloblaw Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Hvor er dunkingen? I armaturet, eller mer som inni veggen/huset generelt? Rør kan slå ved brå åpning/stenging dersom de ikke er skikkelig festet. Lenke til kommentar
bobloblaw Skrevet 10. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2018 (endret) Hvor er dunkingen? I armaturet, eller mer som inni veggen/huset generelt? Rør kan slå ved brå åpning/stenging dersom de ikke er skikkelig festet. Dunkingen kommer fra armaturet, eller i umiddelbar nærhet. Jeg har ikke gjort noen endringer eller på annet vis tuklet med vasken, og lyden er nylig dukket opp. Har bodd her i sju år. Åpner og lukker kranen forsiktig. Dunkingen høres ut som et maskingevær, og pågår så lenge kranen er åpen. Stopper med en gang jeg skrur av vannet. Endret 10. desember 2018 av bobloblaw Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Bare for å legge til: Har noe av det samme her. Hvis jeg skyller med varmtvann i baderomsvask, og lukker den litt for raskt igjen, så smeller det omtrent som om noen sparker hardt i veggen med vernesko. Vekker en om morran. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Hmm Jeg vil tippe luft i varmtvannsberederen og ville tatt en titt på den. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Det kan jo være løse rør i veggen, men tror heller at det er pakningene i blandebatteriet som fører til dunkelyd, hvis de er gamle/dårlige kan de blafre som et høyttalerelement når det kommer varmt vann, og de utvider seg eller krymper. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Send mail til FM Mattson, de har svart meg på henvendelser raskt tidligere. Er det mulig at det er en termostat i armaturen som slår frem og tilbake? Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Spytter armaturet når det dunker eller er strålen jevn og normal? Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. desember 2018 Del Skrevet 11. desember 2018 Bare for å legge til: Har noe av det samme her. Hvis jeg skyller med varmtvann i baderomsvask, og lukker den litt for raskt igjen, så smeller det omtrent som om noen sparker hardt i veggen med vernesko. Vekker en om morran.Dette er nok standard rørbank, du har et rør som ikke er festet skikkelig. Når du stenger fort for vannet øker trykket brått i røret, og gjør at røret "hopper". 1 Lenke til kommentar
bobloblaw Skrevet 11. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2018 (endret) Spytter armaturet når det dunker eller er strålen jevn og normal? Armaturet spytter sammen med dunkingen, ja. Jevn stråle frem til jeg åpner så pass mye at dunking/spytting starter. Prøvde å sette varmtvannet på fullt på kjøkkenet, og gikk deretter og åpnet fullt på badet, og da var det ingen dunking... Endret 11. desember 2018 av bobloblaw Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Spytting er i de aller fleste tilfeller symptom på luft i systemet. Lenke til kommentar
bobloblaw Skrevet 12. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2018 Spytting er i de aller fleste tilfeller symptom på luft i systemet. Rettelse: det er et Oras armatur. Jeg kontaktet Oras, som anbefalte å bytte kassetten. Er dette en god løsning? I så fall, er det noen som har erfaringer med et slikt bytte som kan komme med noen tips? Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 (endret) Hvis de mener termostat/innsats så er det som regel grei skuring å bytte. Normalt bare en setskrue og litt plunder. Endret 12. desember 2018 av toth Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Dette er nok standard rørbank, du har et rør som ikke er festet skikkelig. Når du stenger fort for vannet øker trykket brått i røret, og gjør at røret "hopper". Takk, men et rart tankeeksperiment (jeg har mange av dem ^^): Hva skjer om jeg skrur krana med varmt vann fullt på og av kjemperaskt flere ganger etter hverandre? Bare for forstå hvilke krefter som er i sving. Kan jeg ødelegge koblingen i veggen? I så fall kan jo dette havne i mitt ansvarsfelt. Det er krysset av for utvidet ansvarsplikt i leiekontrakten, dog det står ingenting om rør og koblinger, så kan det kanskje likevel føre til at jeg får ansvaret om sånt skjer. Og det kan jo bli dyrt. Bør jeg lese forsikringspapirene? 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. desember 2018 Del Skrevet 14. desember 2018 Takk, men et rart tankeeksperiment (jeg har mange av dem ^^): Hva skjer om jeg skrur krana med varmt vann fullt på og av kjemperaskt flere ganger etter hverandre? Bare for forstå hvilke krefter som er i sving. Kan jeg ødelegge koblingen i veggen? I så fall kan jo dette havne i mitt ansvarsfelt. Det er krysset av for utvidet ansvarsplikt i leiekontrakten, dog det står ingenting om rør og koblinger, så kan det kanskje likevel føre til at jeg får ansvaret om sånt skjer. Og det kan jo bli dyrt. Bør jeg lese forsikringspapirene? Vann veier. I et vanlig hus er det vel ikke et massivt problem. Men det går i bunn og grunn ut på elementær fysikk. Dess mer vann du har (rørlengde og dimensjon) og dess mer fart du har (normalt trykk) dess mer kraft får du i en full stopp om du stenger brått. Det blir litt som å spørre hvor mye kraft det er i en bøtte vann du kaster i veggen. Kommer an på hvor mye vann i bøtta og hvor hardt (altså fort) du kaster. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå