Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemaskin: Hva er mest miljøvennlig, kort eller eco program?

Anbefalte innlegg

Har en samsung vaskemaskin, der jeg stort sett alltid vasker på ECO, programmet som angivelig skal bruke mindre vann og være mer miljøvennlig. 

Men det jeg ikke skjønner helt, er hvordan dette programmet, som bruker over 2 timer, kan være mer miljøvennlig en et kort program som bruker under halve tiden? Hvis kort program bruker lite vann/strøm og tar kort tid (og man i tillegg er fornøyd med vaskeresultatet) , hva skulle isåfall argumentet for eco programmet være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en samsung vaskemaskin, der jeg stort sett alltid vasker på ECO, programmet som angivelig skal bruke mindre vann og være mer miljøvennlig. 

Men det jeg ikke skjønner helt, er hvordan dette programmet, som bruker over 2 timer, kan være mer miljøvennlig en et kort program som bruker under halve tiden? 

Fordi de jukser med temperaturen.  Du innstiller det til 60 grader, men så vasker den kanskje med 45 grader i stedet.  Mindre vannmengde hjelper også da motoren trenger mindre energi på en rotasjon når vekten er lavere og vann er relativt tungt.  Men selvfølgelig, jo mindre vann og lavere temperatur, jo dårligere resultat. 

Jeg vil anbefale å gå langt utenom eco-programmer.  Jeg har haft en relativt dyr maskin med autodosering og alt det tullet der, og den var mildest talt elendig; brukte langt fra nok vaske- og skyllemiddel og alt for lite vann. 

Lenke til kommentar

Har lite å sammenligne med på vaskemaskin, men samme gjelder vel på oppvaskmaskin:

• ECO modus vasker på 50 grader og bruker 2 1/2 time. Blir ikke fornøyd med resultatet.
  • Hurtigvask vasker på 60 grader og bruker 1 time. Blir alltid rent og godt fornøyd.

Jeg bruker derfor alltid hurtigprogrammet. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så mye mer miljøvennlig å gå ned 10 grader på temperaturen, når den bruker over dobbelt så lang tid. Styrer derfor unne ECO modus.

Lenke til kommentar

Av alle ting å spare miljøet på så må vel programmet på oppvaskmaskina vere noko av det minst nyttige her i landet? Dei fleste har meir enn nok tilgang til vatn og straumen ein maskin brukar er mikroskopisk samanlikna med td. oppvarming og varmtvatn.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Av alle ting å spare miljøet på så må vel programmet på oppvaskmaskina vere noko av det minst nyttige her i landet? Dei fleste har meir enn nok tilgang til vatn og straumen ein maskin brukar er mikroskopisk samanlikna med td. oppvarming og varmtvatn.

Joda sant nok, men nå handlet nå denne tråden om akkurat det :)

I mitt tilfellet har jeg aldri hatt problemer med at jeg har vært misfornøyd med vaskeresultatet, så da ønsker jeg å bruke det programmet som bruker minst vann og strøm..men usikker på hvordan man kan "måle" dette (eco vs hurtigprogram) 

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

I mitt tilfellet har jeg aldri hatt problemer med at jeg har vært misfornøyd med vaskeresultatet, så da ønsker jeg å bruke det programmet som bruker minst vann og strøm..men usikker på hvordan man kan "måle" dette (eco vs hurtigprogram) 

Eco bruker minst vann og strøm. Vær obs på at på eco kan du vaske full maskin, men på hurtigprogram er det vanligvis beregnet for mindre mengder. Sjekk bruksanvisningen. Samsung er dårlige til å oppgi data om de forskjellig programmene bortsett fra referanseprogrammene. Der er de store europeiske produsentene mye bedre.

Lenke til kommentar

Eco bruker minst vann og strøm. Vær obs på at på eco kan du vaske full maskin, men på hurtigprogram er det vanligvis beregnet for mindre mengder. Sjekk bruksanvisningen. Samsung er dårlige til å oppgi data om de forskjellig programmene bortsett fra referanseprogrammene. Der er de store europeiske produsentene mye bedre.

Jeg har Samsung skal sies. Bruker nå stort sett daglig vask program, da eco ikke går opp til 60%. Daglig vask tar ca. 1 time. Men det finnes også kort program som tar fra 15 minutt og oppover. Er det ikke nærliggende å tro at et kortprogram på 15-30 min er mer miljøvennlig en eco på over 2 timer? Jeg bruker forøvrig ikke å ha så mye mindre klær på kortprogram. 

Her er hva samsung support sier: 

Takk for at du kontaktet Samsung Support.

Saken med med Eco-programmet är att den förbrukar mindre energi när den vasker kläderna.

Den tar längre tid på sig att värma vatten och har lägre temperatur.

Trumman snurrar icke licka fort och kräver mindre energi från motor.

På de snabbare programmen går motorn för fullt hela tiden och kräver mycket mer energi.

Därför är Eco-progammet mycket miljövänligare.

Lenke til kommentar

Det er også viktig at du ikke bruker vaskemaskinen med mer eller mindre vått tøy enn den er rated for. Da denne rating er der for å indikere hvor mye tøy vaskemaskinen optimalt vasker på.

En funksjon jeg alltid har savnet på vaksemaskin: At den anngir VEKTEN på mengde tøy som ligger i.

Lenke til kommentar

En flyreise til syden og du må velge riktig vaskeprogram en million ganger for å kompensere miljøavtrykket.

Noe som er en total irrelevant sammenligning, da det trossalt blir kjørt endel vaskeprogrammer i løpet av et år. Du mener vel ikke at TS her er den eneste som har en vaskemaskin? 

EDIT: Når det er sagt, så er det ingen tvil om at det forurenser å reise på flyreise til syden, og at mange kunne vurdert alternativer for å spare miljøet :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Med vassmengdene i Norge og det at all energiproduksjon er fornybar og veldig miljøvenleg så er ikkje avtrykket frå utstyr som vaskar saker og ting med straum utprega høgt.

Me kan nok bidra meir med konsum, matvanar og forbruk av petroleumsprodukter.

Det er noko eg saknar i dagens miljørørsle. Ei oversikt over kva som gjev størst CO2-avtrykk av vår levemåte og kvar ein har mest å bidra med.

For å samanlikne med pengar så er poenget at du kan bruka mykje tid og energi på å spara i kroner og ører og samtidig sløsa hundre- og tusenvis på andre saker.

Lenke til kommentar

Noe som er en total irrelevant sammenligning, da det trossalt blir kjørt endel vaskeprogrammer i løpet av et år. Du mener vel ikke at TS her er den eneste som har en vaskemaskin?

Beklager, men det er din sammenligning som er irrelevant. Skal man sammenligne to slike faktorer (mitt anslag på «en million» var selvsagt tatt ut av luften, dersom det var noen tvil) må man enten se begge per individ eller begge totalt i befolkningen. Du kan ikke si at én persons sydenreise er sammenlignbart med hel bys klesvasking på eco-modus og at det dermed ikke er veldig stor forskjell på disse prioritetene.

Kjapp regning. Energiforbruk per år på en standard vaskemaskin: 140 kWh (220 vask per år med maskin som er energimerket A+++). Eco-modus sparer 15%. Det er 21 kWh. Som er 15.6 kg CO₂-ekvivalent. Eller 71 g per vask. Et typisk passasjerfly produserer 115 g CO₂ per passasjer per km. En flyreise t/r Oslo-Malaga («syden») blir da 647 kg CO₂ per passasjer. Dette tilsvarer dermed ca 9100 ganger at du velger eco-modus fremfor vanlig vaskeprogram.

Ikke akkurat en million, men når du har vasket klær på eco-modus 9100 ganger kan du, for å sette det litt på spissen, ta deg en tur til syden med god samvittighet.

Poenget er: Det er helt kult at man sparer litt energi her og der i hverdagen, men vi må prioritere å kutte der det faktisk monner, nemlig bilkjøring og flyreiser.

Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med vassmengdene i Norge og det at all energiproduksjon er fornybar og veldig miljøvenleg så er ikkje avtrykket frå utstyr som vaskar saker og ting med straum utprega høgt.

Me kan nok bidra meir med konsum, matvanar og forbruk av petroleumsprodukter.

Det er noko eg saknar i dagens miljørørsle. Ei oversikt over kva som gjev størst CO2-avtrykk av vår levemåte og kvar ein har mest å bidra med.

For å samanlikne med pengar så er poenget at du kan bruka mykje tid og energi på å spara i kroner og ører og samtidig sløsa hundre- og tusenvis på andre saker.

Så, en "vanlig" vaskemaskin bruker 14 liter vann per vask, de grønnere alternative ned mot 6,5 liter. 

La oss si vær norske husholdning kjører 2 vask i uka, vi har 800 000 husholdninger. Det er 1 164 800 000 liter vann, kun på klesvask vært år. Dette teller ikke med, dusjvann, drikkevann, husvask, bilvask, oppvask, eller industriell vask. Kun privat vask av klær. 

Si vi hadde halvert forbruket til 7 liter per vask da hadde vi spart 582 400 000 liter ferskvann vært år.

Ferskvann er og kommer til å bli en økende verdifull naturressurs, uavhengig av om vi har nok av den i Norge om du har økonomiske eller humanetisk motivasjon, så kan vi vel alle være enige i at en halv 582 millioner liter ekstra rent vann tilgjengelig er greit å ha? Eller hva?

Og om ikke forbrukere bryr seg om slike ting som dette, og ikke skaper en etterspørsel etter grønnere alternativ kommer ikke produsentene til å forsøke på å gjøre produktene sine grønnere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Samsung skal sies. Bruker nå stort sett daglig vask program, da eco ikke går opp til 60%. Daglig vask tar ca. 1 time. Men det finnes også kort program som tar fra 15 minutt og oppover. Er det ikke nærliggende å tro at et kortprogram på 15-30 min er mer miljøvennlig en eco på over 2 timer? Jeg bruker forøvrig ikke å ha så mye mindre klær på kortprogram. 

Her er hva samsung support sier: 

Takk for at du kontaktet Samsung Support.

Saken med med Eco-programmet är att den förbrukar mindre energi när den vasker kläderna.

Den tar längre tid på sig att värma vatten och har lägre temperatur.

Trumman snurrar icke licka fort och kräver mindre energi från motor.

På de snabbare programmen går motorn för fullt hela tiden och kräver mycket mer energi.

Därför är Eco-progammet mycket miljövänligare.

Spørs hvor mye du vasker pr gang og hvilken modell du har.

På de nyere modellene til Samsung kan man f.eks. vaske 8 kg (full maskin) på eco/bomull, mens på dagligvask kan man vaske opptil 4 kg og hurtigvask opptil 2 kg. Dette har med vaskeresultatet å gjøre, men spørs også da hvor møkkete klærne er. På eco-programmet brukes det mye mindre vann og de jukser litt på temperaturen, men tar det igjen med lang vasketid for å få et godt vaskeresultat. Hurtigvask er så kort at flekker ikke forsvinner og det er dårligere skylling.

Når jeg slår opp en vanlig Samsung vaskemaskin med 8 kg kapasitet og merket A+++ oppgir de følgende data:

Bomull/eco 60 grader: 8 kg tøy / 41 liter vann / 0,85 kWh / 252 minutter

Syntetisk 40 grader: 4 kg tøy / 68 liter vann / 0,80 kWh / 155 minutter

Dvs halvparten så mye tøy vaskes på lavere temperatur med omtrent samme strømforbruk og med ca 50% mer vann, men på kortere tid. De oppgir dessverre ikke tall for dagligvask eller hurtigvask.

Lenke til kommentar

... Kjapp regning. Energiforbruk per år på en standard vaskemaskin: 140 kWh (220 vask per år med maskin som er energimerket A+++). Eco-modus sparer 15% ...

Litt feil i regnestykket. Oppgitt tall er laveste forbruk, så du kan ikke spare i forhold til det. Men forskjellen fra Eco/bomull til vanlig program er ofte vesentlig mer enn 15 %. F.eks. Bosch har maskiner med det de kaller VarioPerfect som sparer opptil 65 % tid eller 50 % energi avhengig om du vil spare energi ("eco-program") eller spare tid.

Lenke til kommentar

Så, en "vanlig" vaskemaskin bruker 14 liter vann per vask, de grønnere alternative ned mot 6,5 liter.

Veldig feil tall. Høres ut som vannforbruk på oppvaskmaskiner. Vaskemaskiner bruker ofte 40-50 liter på full maskin og eco-program og kanskje 70-100 liter på "vanlige" program med tilnærmet full maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...