Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innkreving av penger, hvordan betales advokaten?

djgudleif

Anbefalte innlegg

Hei. Skal kreve inn penger pga mislighold av de som skulle kjøpe bolig av meg.

Måtte selge bolig på nytt (dekningssalg) og skal da få tilbake differansen på ny salgspris og kostnader jeg har hatt.

Har satt en advokat i aksjon for å få fart på dette.

Så hvordan betaler jeg advokaten? Kan jeg i stedet for løpende faktura be om at det jeg skylder trekkes fra pengene jeg får? Aner ikke hvordan dette fungerer.

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs kva som er avtalt.

Advokaten vil nok stå på at det er best med løpande faktura, då dette sikrar at advokaten får betalt etterkvart som det blir arbeida med saka.

Etterskuddsbetaling påfører advokaten ein forholdsvis stor risiko. Enten ved at du ikkje vinn saka og står igjen med ei stor advokatrekning og rettsgebyr som du ikkje har råd til å betale, eller ved at saka drar ut i tid slik at advokaten ikkje får betaling før om fleire år.

Store advokatfirma vil i større grad inngå langsiktige avtalar om etterbetaling og eventuelt ein del av erstatningssummen, medan små advokatkontor oftare må ha inn pengar regelmessig for å kunne betale nødvendige utgifter til lønn og kontorleige.

Lenke til kommentar

Det er avtalefrihet mellom deg og advokaten hvordan dette gjøres, men husk at det at du mener du har krav på på penger fra motparten er ikke det samme som at han faktisk kommer til å betale. 

Spørsmålet da blir om din advokat er villig til å ta risikoen for at han ikke får betalt for den jobben hun gjør nå før om flere måneder eller år. Dette oppdraget kan jo også fort gå fra å sende et brev til å ende opp med en rettssak.

Jeg ville hørt med forsikringsselskapet ditt om du har en rettshjelpforsikring og om den vil dekke dette. Jeg antar at de fleste advokater er interessert i å få betalt underveis i oppdraget.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det vanligste er løpende betaling (faktura annenhver måned eller oftere, bokføringsreglene stiller krav om minimum annenhver måned), noen ganger vil det bli krevd inn et forskudd.

Årsaken til dette er hensynet til begge parter. Advokaten slipper å bære risikoen for at du og din motpart er betalingsudyktige, og du slipper å få servert en kjemperegning på slutten av oppdraget med 14 dagers betalingsfrist.

Du kan be om at beløpet trekkes fra utbetalinger fra motparten. Avhengig av sakens beskaffenhet og hvor i prosessen man er kan advokaten gå med på det. Generelt sett, jo nærmere avslutningen man er, desto større er sjansene for å få aksept for en slik løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...