Gå til innhold

Huawei-svartelistingen fortsetter: Japan skal nå også droppe teknologi fra kinesiske selskaper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Jeg trodde internasjonal handel var super dupert, men det er vel kanskje bare når det er snakk om barn som lager sko og tskjorter at det er greit. Når land like plutselig begynner å lage mer avansert teknologi enn det vi klarer, ja da skal det forbys.

Lenke til kommentar

Jeg trodde internasjonal handel var super dupert, men det er vel kanskje bare når det er snakk om barn som lager sko og tskjorter at det er greit. Når land like plutselig begynner å lage mer avansert teknologi enn det vi klarer, ja da skal det forbys.

Vesten som skjelver av Kinas fremgang, og at Japan så utsatte som de er driter i buksa skjønner jeg godt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mener å huske at Ice var eneste operatør i Norge med rent Nokia nett eller noe slikt. De angrer vel ikkje på det valget nå.

Ice sitt nett er ganske dårlig for tiden da, spesielt her i Sogn og Fjordane, håper de får bygd det ut til dugelig størrelse før Telia kontrakten deres går ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fra artikkelen: En talsperson for det kinesiske utenriksdepartementet ga på sin side uttrykk for bekymring, og sa i en uttalelse at han håper Japan sørger for et «rettferdig konkurransemiljø» for kinesiske aktører og at landet ikke foretar seg noe som vil skade tilliten mellom landene.

Når det gjelder japansk høyhastighetsteknologi, derimot, så er det ikkke så farlig. Tillit går tydeligvis bare i en retning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du tror dette handler om salg av teknologi så har du jammen misforstått roten til problemet og hvorfor Japan, blant andre, forby Huawei sine produkter.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ett kommunistdiktatur med supermaktambisjoner, og hvor grensene mellom stat og forretning er uklare så er det vel kanskje ikke så rart at ikke alle vil ha potensielle avlyttingsstasjoner i kjernenettet sitt.

https://www.theregister.co.uk/2018/10/04/supermicro_bloomberg/

Eh, artikkelen du linker til har ikke noe med Huawei å gjøre, det bare viser at andre produsenter også har utro tjenere som tillater at det blir ettermontert hardware.

Min påstand er at Huawei ikke er værre enn andre.

Dette handler nok mest om at Kina begynner å få svært bra resultater av sine 5-års planer. Ikke så rart egentlig, når de fleste vestlige lands politikere er mest opptatt av kortsiktige prestisjeprosjekt som mest handler om å sanke stemmer til neste valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå handler ikke dette om at kineserne har mer avansert teknologi enkelte land ikke vil la konkurrere. Det handler om at Huawei går hatt spionutstyr i sine produkter og at myndighetene i Kina ikke er til å stole på.

Og myndighetene i andre land er å stole på? Det er svært sannsynlig at det er hardware i din og min maskin som på ett eller annet nivå tillater tilgang utover det vi er klar over.

https://www.theregister.co.uk/2015/08/11/memory_hole_roots_intel_processors/

Hva vet jeg; er beskrivelsen i artikkelen en "bug"... eller noe annet....?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vesten som skjelver av Kinas fremgang, og at Japan så utsatte som de er driter i buksa skjønner jeg godt.

Vesten har seg sjølv å takke når dei opna marknaden og lot liberalistar driva på som dei sjølv ville - alt for å spara nokre få kronestykke. Endret av Vannlinjen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, vi har gitt Kina produktene, kunnskapen om alle aspekter rundt materialer og konstruksjoner. Er utrolig og se firmaer gi vekk alt de har helt gratis for noen kr i innsparinger. Og man må ikke glemme hvor liten frihet innbyggerne har, hadde ikke vesten bårer det kinesiske kommunistpartiet på gullstol så hadde det antagelig kollapset.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å ikke kjøpe kinesisk er det eneste fornuftige.

Hva har du da tenkt å kjøpe av elektronikk og en del andre varer. Fortell meg det. Realiteten i dag er at det knapt finnes et eneste produkt som ikke har en del eller flere (faktisk opp til komplette produktet) som er produsert i Kina.

Realiteten er at dette har mange fasetter - og er vel så mye et ledd i USA sitt forsøk på å opprettholde sitt hegemoni i verden som redsel for spionutstyr. Selv om det siste kan være reelt, dog er vel det eneste beviselige spionutstyret det som NSA har puttet i Cisco sine produkter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har du da tenkt å kjøpe av elektronikk og en del andre varer. Fortell meg det. Realiteten i dag er at det knapt finnes et eneste produkt som ikke har en del eller flere (faktisk opp til komplette produktet) som er produsert i Kina.

Realiteten er at dette har mange fasetter - og er vel så mye et ledd i USA sitt forsøk på å opprettholde sitt hegemoni i verden som redsel for spionutstyr. Selv om det siste kan være reelt, dog er vel det eneste beviselige spionutstyret det som NSA har puttet i Cisco sine produkter.

Du peker på et reelt problem. Det er jo derfor den vestlige verden må flytte alle sin produksjon fra Kina. Ikke over natten, men alle nyetableringer må skje i land som ikke er under kinesisk kontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...