Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ecocube - Noe å vurdere?


Anbefalte innlegg

https://www.dn.no/d2/arkitektur/vit/christian-sandberg-olavesen/fn/norskutviklet-containerhus-pa-fn-oppdrag/2-1-464952?fbclid=IwAR1MzrhN6DJEpIhP75tb79RCNgOnwQj9Bjy1THNUTSsDooKhYlT-PBekntw

 

Det virker jo som et økonomisk alternativ. Men kanskje ikke? Kanskje det er laget mest for spesialtilpassede situasjoner, som gjerne er tilknyttet støtte fra staten, og dermed er dyrt likevel? Men hvis ikke, så måtte jo dette være ypperlig for folk med økonomisk presset situasjon eller for folk som vil spare penger, slik som meg selv.

 

Jeg finner ingen informasjon om pris. Noen som vet eller har førstehåndserfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi to tror at sånne hus kommer til og bli fremtidens hus.

 

Fint å få bekreftelse på det. Må være ypperlig for visse folkegrupper. Tipper veggene er temmelig lette og lydhøre, men det er ikke alltid dét betyr så mye.

 

 

Det finnes mange billige husløsninger, men det er tomten og vann/avløp som er dyrt

 

Du har vel antageligvis rett, men man trenger vel ikke store tomten for å eie en sånn bolig? Vann og avløp, hvor mye kan det koste? ^^ Jeg tipper også strøm begynner å bli dyrt, oppkobling, montering og vedlikehold. Men man bruker vel litt mindre strøm med så begrenset leveområde. I hvert fall litt.

 

Hvis jeg hadde hatt ressurser og vært klar for det, så hadde det vært interessant å prøve å bo på den måten i noen år. Har bodd i små leiligheter, men det har ofte vært under standard kvalitet, vanskelig å holde rent, og naboer svært tett innpå. Jeg forstår at disse boligene også kanskje er beregnet på å stå i "flokk", men jeg vil tro at det kan gå an å kjøp en mindre tomt midt i byen, eller litt i utkanten, og få plassért en slik der. Kanskje en av den ikke aller minste størrelsen. Plante noen tette busker og trær rundt for å isolere det fra omverdenen, om man ønsker det. Kan jo være både fordéler og ulemper med det da. Lettere for tjuver å interessére seg for et objekt om det er godt skjult.

 

Skal prøve å sende en mail for å høre hva prisene kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikkje avgiftene som er problemet, problemet er at slike bustadar ofte ikkje oppfyller norske byggekrav. Så enten må det leggast meir kostnadar i konstruksjonen, eller så må formålet til brakka være fritidsbustad, som har litt lavare krav.

 

Norske byggereglar er lagt opp slik at alle bustadar skal ha ein viss standard, og alle nye bustadar for heilårsopphold skal også være av ein slik standard at ein kan fortsette å bu der også dersom ein må bruke rullator eller rullestol.

 

 

Til bruk i humanitære oppdrag i korte perioder så er nok slike kinaproduserte brakker ei god og billig løysning, og sjølv om løysninga nok også fungerer i Norge så er det nok litt høgare krav til vindusflater, isoloasjon, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...