ludokid Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 Hei Jeg sitter med en sak jeg er usikker på hvem jeg skal høre med om reglementet rundt. Prøver å få hjulpet en kunde som har kjøpt varer av meg (via selskapet jeg jobber i) for over 300 000kr, så det er snakk om et betydelig beløpt mtp mva. Varene er eksportert ut av Norge fra en norsk bosatt statsborger til hans bror i Kosovo, alt av papirer som dokumenterer eksporten/importen samt papirer som dokumenterer betalt mva til importlandet foreligger. Hvordan får denne personen tilbake mva fra Norge? Varene er eksportert med et transportselskap, og er kjøpt privat av han. Selskapet jeg jobber for mener de ikke kan gjøre noe siden det er kjøpt av en privatperson. Tollvesenet henviser meg til skatteetaten Skatteetaten kunne ikke svare meg og svarte meg tilbake på mail hvor de henviser meg å lese lover om eksport på nettsiden deres. (hvor jeg sliter med å finne ut hva som gjelder for dette enkelttilfellet.) Takker utrolig mye for all hjelp, jeg prøver å få hjulpet denne hyggelig kunden min. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/merverdiavgiftshandboken/gjeldende/M-6/M-6-24/M-6-24.2/ Lenke til kommentar
ludokid Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2018 https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/merverdiavgiftshandboken/gjeldende/M-6/M-6-24/M-6-24.2/ takk for svar, men kunden min har ikke videresolgt varene, han har bragt dem ut av landet og til sitt feriehus i utlandet. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 takk for svar, men kunden min har ikke videresolgt varene, han har bragt dem ut av landet og til sitt feriehus i utlandet. Leste du hele? "Det ble lagt til grunn at avgiftsplikt foreligger for vareleveranser i Norge, selv om det er på det rene at kjøperen skal eksportere varene." Lenke til kommentar
ludokid Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2018 Leste du hele? "Det ble lagt til grunn at avgiftsplikt foreligger for vareleveranser i Norge, selv om det er på det rene at kjøperen skal eksportere varene." Så etter min tolkning av den hendelsen som den referer til, så har ikke kjøper krav på mva refusjon for varekjøpet? Det høres jo helt merkelig ut, kjøper står jo igjen å måtte betale mva til to ulike land. I følge kjøper har han fått igjen mva fra flere andre butikker på sine tilsvarende kjøp som har blitt eksportert til samme land.. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 16. desember 2018 Del Skrevet 16. desember 2018 Hvis det er kjøpt av en privatperson, så har han vel ikke betalt mva? Mva er betalt i tidligere ledd da varene ble kjøpt av et firma. Lenke til kommentar
ludokid Skrevet 16. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2018 Hvis det er kjøpt av en privatperson, så har han vel ikke betalt mva? Mva er betalt i tidligere ledd da varene ble kjøpt av et firma. Varene solgt av et firma til en privatperson, han har betalt mva. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå