Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ventilasjon i "gamingrom"

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvorfor, men fant ut at det kunne være nyttig (mest artig) å tegne rommet.

IRl7DNY.png

Ønsker bedre ventilasjon i rommet. Har et vindu (som jeg ikke åpner alt for ofte fordi det blir kaldt og ikke forstyrre naboer) og en ventilasjonskanal øverst til høyre på veggen mot utsiden av huset. Ventilasjonskanal står på fullt gap per idag. Hvilke muligheter finnes det for å ventilere rommet bedre?

Har også hørt om luftrensere, hvordan fungerer disse? Sikkert ikke det jeg er ute etter?

Har forøvrig en baderomsvifte i naborom (bak skjerm) som går 24/7 hvis det skulle være relevant.

Endret av U1ven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dette bare er et kontor:

Sett inn avtrekksmotor på ventilasjonskanalen og få luftespalte under dør til kontor.

Om det er et soverom ville jeg likevel gått for lufting under dør, men du bør da skape undertrykket fra andre steder (eks. bad), slik at du trekker inn frisk luft på soverommet. I tillegg slipper du viftestøy når du skal sove.

Lenke til kommentar

Du kan vel montere en vifte i ventilasjonen.

Luftrenser har støvfilter, kan jo være en fordel for inneklima.

Lufte ut engang i blandt når det er sol inn.

Kansje en plante på rommet.

Uansett så er sirkulasjon ikke feil, en vifte foran døra trekker lufta fra under døra som Hr. Senior nevnte.

Lenke til kommentar

Jeg så ikke for meg en vifte foran dør, men at du monterer en vifte i dagens ventilasjon. Den vil sannsynligvis bråke, eller normalt være tett når den ikke er påslått. Du vil ikke ha overtrykk i rommet - så viften må suge luften ut gjennom dagens ventilasjon. Om du ønsker "friskere" luft, må du ha vifter andre steder i huset, slik at du får inn luft gjennom din ventil. Tenn et stearinlys/lighter i døråpningen når døren bare har en liten glipe. Trekker flammen ut av rommet? Om resten av bygget bare har naturlig ventilasjon, kan det være vanskelig å få større utskifting her inne uten å montere en vifte på ditt rom/kontor.

Lenke til kommentar

Har denne: https://cdon.no/hus-hage/electrolux-z9124-p42033468?utm_source=tradedoubler&utm_medium=cpo&utm_content=tradedoubler_2210746_General_2210746

Den er genial. Skaper sirkulasjon i rommet. Ikke særlig høy støy. Hvis du bruker hodetelefoner vil du ikke høre den. Et lite rom som du har, trenger du bare ha den på styrke 2/4 som har ca 35 db.

Etter min erfaring, hjelper disse type varer å skifte ut luft hvis du har en lufteluke åpen. Setter du vinduet litt på gløtt, vil du garantert få nok sirkulasjon til å få frisk luft hele tiden.

Ett siste tips for et bedre inneklima er å se på avfukter eller luftfukter. Kjøp et hygrometer på clas ohlson først (129 kr), for å sjekke hvordan det er. Er det for høyt, burde du vurdere avfukter. Den har mye å si for min del. Luftfuktighet bør ligge på rundt 40%, ikke høyere enn 50 og i hvert fall ikke over 60%, Da blir jeg fort mer tungpustet, og hvis det er i soverommet, sover du merkbart dårligere.

Men dette med støy er også en faktor. Å ha disse stående på når du skal sove er ikke anbefalt, selv i "stillemodus", det blir en plagsom lyd. Silikonørepropper kan hjelpe, men lyden vil plage likevel. Så det er greit å kjøre dem litt høyere styrke 1 time før søvn og dermed skru dem av.

Lenke til kommentar

Takk for svar, skal se nærmere på dette i morgen. Har noen korte svar og ting jeg glemte å nevne.

-Rommet er på ca. 15m^2

-Fuktighet er ok i rommet

-Støy er en viktig faktor, særlig da jeg sjeldent bruker hodetelefoner

- Det er et kontor, ikke er soverom. 

Lenke til kommentar

15 m2, kanskje det er best med en mindre luftrenser. Det finnes mange forskjellige. Du burde prøve å finne noen i butikk og spørre om å se dem i drift, for å sjekke støynivå. Når det kommer til støy og elektriske produkter, så kan det variere veldig. Noen kan ha en nesten meditativ og behagelig støy, og andre kan ha en "hard" og mekanisk støy, som sliter veldig på ørene og konsentrasjonen.

Så det er bra du har fokus på det.

Siden det er et kontor, kanskje det er en arbeidsplass? I så fall tenker jeg det kan være enda viktigere å ha en luftrenser, du vil nok merke en økt konsentrasjon over tid. Det gjør i hvert fall jeg.

Den behøver dog ikke stå på hele tiden, du kan kjøre den i en halvtime og ha den av i 2-3 timer. Kanskje ha den på svak styrke når du går derfra og skru den av når du kommer tilbake.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Godt poeng med at den ikke trenger ikke å stå på hele tiden, men at den kan gå i intervaller. Luftrenser vil jeg sannsynligvis også beskaffe meg, siden flere av dere anbefaler det.

Fikk montert en veldig gammel baderomsvifte kjøpt på biltema for sikkert 10 år siden i ventilasjonsluka og kobla den til et støpsel. Fungerer ok, men bråker helt vanvittig (43 db der jeg sitter), så kun midlertidig løsning, men fungerer ok. Blåser lufta ut, skaper undertrykk så ny frisk luft kommer fra luftespalte på dør.

Blir nok en kombinasjon her på en stille ventilasjonsvifte som går på intervall med en luftrenser. Takk for hjelpa. Hvis dere har noen andre konkrete tips til enten vifter eller luftrensere så tar jeg forslagene gjerne imot. Linken din Taurean fungerer ikke lenger, den fungerte fint i går.

Lenke til kommentar

Ja visst. Det er sprøtt. Virker som de plutselig har tatt den ut av sortiment. Temmelig tilfeldig.

Her er alle luftrensere de har. Anbefaler å gjøre research før du kjøper, som skrevet, prøv å få hørt dem i drift først, og sjekk brukeranmeldelser med tanke på utskifting av kull- og hepa-filter.

https://cdon.no/hus-hage/ventilasjon-klimaprodukter/luftrengjorere/#blockid=539605&display=3&sort-order=16&page=1

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...