Eirik Helland Urke / TU Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 Her sjøsettes det nye hurtigruteskipet Fridtjof Nansen 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 Er dette miljøvennlig ? Ved korte avstander så de kan lade opp batteriene via landstrøm ved landligge ville det vært fornuftig, men hvis man samtidig må bruke fossilt drivstoff til fremdrift og lade batteribanken vil vinninga gå opp i spinninga. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 Er dette miljøvennlig ? Ved korte avstander så de kan lade opp batteriene via landstrøm ved landligge ville det vært fornuftig, men hvis man samtidig må bruke fossilt drivstoff til fremdrift og lade batteribanken vil vinninga gå opp i spinninga. Vil det det, da? Hybridløsninger til sjøs har jo, slik jeg har fått de forklart, den store fordelen at forbrenningsmotoren kan gå på optimalt turtall hele tiden, noe som gir kraftig redusert drivstofforbruk og bedre levetid. Ifølge Ship-technology.com gir dette anslått 20 % lavere utslipp. https://www.ship-technology.com/projects/ms-roald-amundsen-polar-cruise-ship/ I tillegg kommer den åpenbare fordelen at man kan legge helt utslippsfri seiling til de stedene hvor det er viktigst med lave lokale utslipp, for eksempel i nærheten av havn. 5 Lenke til kommentar
Brukernavn I Forum Og Diskusjonsfelt Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Er dette miljøvennlig ? Tror jeg ikke. Ingeniørene har bare designet det på denne måten så de kan ta betalt for noen hundre ekstra timer, og for at de i all hemmelighet skal kunne ødelegge miljøet gjennom vi-hater-miljøet-klubben de har. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Vil det det, da? Hybridløsninger til sjøs har jo, slik jeg har fått de forklart, den store fordelen at forbrenningsmotoren kan gå på optimalt turtall hele tiden, noe som gir kraftig redusert drivstofforbruk og bedre levetid. Ifølge Ship-technology.com gir dette anslått 20 % lavere utslipp. https://www.ship-technology.com/projects/ms-roald-amundsen-polar-cruise-ship/ I tillegg kommer den åpenbare fordelen at man kan legge helt utslippsfri seiling til de stedene hvor det er viktigst med lave lokale utslipp, for eksempel i nærheten av havn. Det er jo fint hvis de kan regulere utslippene som påstått. Lenke til kommentar
meandmyself Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Er dette miljøvennlig ? Ved korte avstander så de kan lade opp batteriene via landstrøm ved landligge ville det vært fornuftig, men hvis man samtidig må bruke fossilt drivstoff til fremdrift og lade batteribanken vil vinninga gå opp i spinninga. Ja, det er mer miljøvennlig. - Motorene kan gå på optimal last (denne båten har konstantturtallmotorer) - De kan legge til og gå fra kai uten bruk av dieselmotorer - Istedenfor å starte neste generator kun fordi de er over maks last et par minutter kan de heller kjøre på batteri, som ikke bare sparer miljøet men også vedlikehold siden det er timebasert på motorene). 3 Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Da håper vi de har greid å kalkulere rett vekt på hurtigruteskipet denne gangen.... https://www.tu.no/artikler/regnefeil-gjorde-hurtigruteskip-41-7-tonn-for-tungt/441879 Lenke til kommentar
ZHEGYZJR Skrevet 4. juli 2019 Del Skrevet 4. juli 2019 Hvor mange KWh har batteriene ?. Hvor finner men slike data ?. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå