Gå til innhold

Kunne du støttet nedprioritering av en del "uviktige" politiske saker, for en del år?

Kunne du støttet nedprioritering av en del "uviktige" ting for en del år?  

21 stemmer

1. 1. Kunne du støttet nedprioritering av en del "uviktige" ting for en del år?

• Ja
      11
    • Nei
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Men du har glemt det desidert dyreste Norge holder på med nå og det er den liberalt innvandrings- og asylpolitikken. Det du ønsker kutte i er bare småpenger i forhold til hva dette koster.

Det er faktisk det dyreste? Altså den største posten på statsbudsjettet? Kan du vise??

Lenke til kommentar

Det er faktisk det dyreste? Altså den største posten på statsbudsjettet? Kan du vise??

Dette er ikke en egen post, men slår ut på de fleste budsjettpostene. Om det totalt koster oss 100 eller 250 milliarder i året kan man diskutere i en annen tråd, men at det koster mere enn alle andre forslag listen i denne tråden bør det ikke være noen tvil om.

Og mange politikere ønsker faktisk at vi skal "investere" i å få enda flere trygdeinnvandrere til Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Dette er ikke en egen post, men slår ut på de fleste budsjettpostene. Om det totalt koster oss 100 eller 250 milliarder i året kan man diskutere i en annen tråd, men at det koster mere enn alle andre forslag listen i denne tråden bør det ikke være noen tvil om.

Og mange politikere ønsker faktisk at vi skal "investere" i å få enda flere trygdeinnvandrere til Norge.

Ok, har du bevis på at dette er "det desidert dyreste" Norge driver med, eller farer du med løgner?

Lenke til kommentar

Ok, har du bevis på at dette er "det desidert dyreste" Norge driver med, eller farer du med løgner?

Som sagt kan det diskuteres i andre tråder om dette er 100 eller 250 milliarder i året, men du kan alltids fortelle hvilket av de andre forslagene i førsteposten som koster oss mere.

Lenke til kommentar

Luksus er det ikke - men om man tegner en Maslows behovspyramide for samfunnet, så er kultur på toppen av pyramiden.

Litt som at et menneske trenger vann, mat, tak over hodet, trygghet og kjærlighet for å kunne få dekket sine basale behov, så man kan gå over på selv-realisering, som å drive med en hobby.

Det er når det andre er på stell, at man kan begynne å bruke millioner på operahus

Jeg har ikke sagt at det ikke er ting som bør prioriteres, men det perspektivet blir for enkelt. Kultur gjennomsyrer det meste.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Som sagt kan det diskuteres i andre tråder om dette er 100 eller 250 milliarder i året, men du kan alltids fortelle hvilket av de andre forslagene i førsteposten som koster oss mere.

Haha, du snor deg unna. Du har altså tatt feil og prøver med whataboutism. Fin stil.

Et tips: pensjon og sykehus.

Lenke til kommentar

Haha, du snor deg unna. Du har altså tatt feil og prøver med whataboutism. Fin stil.

Et tips: pensjon og sykehus.

Det skal du ha, om vi helt kuttet ut allenutgiftene til folektrygden, hvor en stor andel går til trygdeinnvandrere, så ville det vært en større sum.

Sykehusene er imidlertid billigere enn trygdeinnvandringen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det skal du ha, om vi helt kuttet ut allenutgiftene til folektrygden, hvor en stor andel går til trygdeinnvandrere, så ville det vært en større sum.

Sykehusene er imidlertid billigere enn trygdeinnvandringen.

Det er vanskelig å forstå hva du mener med så mange skrivefeil.

Fortsatt ser jeg ikke at du har bevist at det dyreste Norge driver med, er innvandring.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å forstå hva du mener med så mange skrivefeil.

Jeg beklager at det var så mye som to skrivefeil: "allenutgiftene til folektrygden" skulle selvsagt vært "alle utgiftene til folketrygden".

Jeg skjønner at for enkelte gjorde de to feilene setningen helt umulig å forstå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Iallefall god kommentar ihht nicket.

Når man slipper opp for gode argumenter angriper man grammatikk og korrektur.

Jeg hadde null problemer med å forstå innlegget.

Hehe, det er jo han som ikke klarer å forklare hva han mener med den største utgiftsposten for staten Norge. Jeg har allerede antydet sannheten (hvorenn smertelig den er) og ballen ligger følgelig hos ham.

Kan man ikke underbygge påstander med fakta har de ingen verdi i en debatt.

Lenke til kommentar

Hehe, det er jo han som ikke klarer å forklare hva han mener med den største utgiftsposten for staten Norge. Jeg har allerede antydet sannheten (hvorenn smertelig den er) og ballen ligger følgelig hos ham.

Kan man ikke underbygge påstander med fakta har de ingen verdi i en debatt.

Henger meg ikke opp i hva dere diskuteter, bare opplyser om at det er ganske tåpelig å angripe enkle skrivefeil i en diskusjon uavhengig av hvor hver part står ihht til det faktiske tema.

Er sikkert flere enn meg som sitter på mobil i disse dager hvor både pølsefingre adrenalin og autoincorrect slår inn med jevne mellomrom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er meg om det.

Overnevnte mening er jo forøvrig også en folkelig synsing fra lenestol-eksperter.

Det jeg synes er merkelig er prioriteringene her i landet.... Taxfree, alkohol, sport, kultur og kongehuset for å nevne noe. Spesielt når en vet at samfunskritiske ting er i dårlig forfatning.

Taxfree er for å finansiere flyplasser, noe som er "samfunnskritiske ting". På generell basis synes jeg likevel taxfree-ordningen bør skrapes. Flyplasser bør finansieres over statsbudsjettet.

Budsjettet for 2019:

https://www.statsbudsjettet.no/upload/Statsbudsjett_2019/dokumenter/pdf/gulbok.pdf

Kostnader som kan kuttes:

- Støtte til kirke/religion/livssyn.

- Bistand. 33 mrd

- Kongehuset.

- Skattelette til de rike.

- EØS-tilskudd.

- Øke avgift på tobakk og alkohol.

- Kutte politiarbeid mot cannabis og legalisere det på linje med alkohol, men høye avgifter. (NB. Jeg har aldri røyket selv.)

- Forsvar. Kommer russerne, så kommer de, hvis ikke, kommer de ikke. Om vi har forsvar, er likegyldig. Det nye angrepet mot utviklede land, er elektronisk krigføring. Elektronisk forsvar kan vi beholde. Bare her kan det kuttes 40 mrd, noe som tilsvarer hele budsjettet for sykepenger. Vips, så kan vi avslutte sykepengedebatten.

- 11.40 Likestilling og ikke-diskriminering 395,7 mill.

- 21.30 Utbygging av nye veier. Nye og smarte transportsystemer (både kollektive og ikke) vil nedregulere behovet for veier, dessuten må ikke folk ha det så travelt. Kutt 10 mill kr og forby bompengefinansiering av veier.

Pengene burde brukes til:

- Gjeninnfør bidragsordningen for legemidler, pleiepengeordningen og andre ordninger for syke.

- Tannhelse inn i folketrygden.

- Penger inn i oljefondet.

- Forskning innen helse og fremtidsrettet grønn teknologi.

Vet noen hva som skjuler seg bak følgende post i finansdepartementet?

23.40 Andre formål 32 098,6 33 380,0 4,0 ???

32 mrd kroner til hva???

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Takk.

Aftenposten: Han understreker at det konkrete beløpet er et anslag for å belyse problemstillingen og at utviklingstrekk og politiske grep kan forandre det.

Så dette handler om fremtiden, ikke NÅ, som du skrev i din opprinnelige påstand. Ergo er det irrelevant for tråden.

HRS: Det sentrale i artikkelen er beløpet som ifølge de er 250 mrd. Jeg har lest artikkelen, men det er svært vanskelig å se dokumentasjon på tallet. De refererer til et skriftlig sitat, som ser ut til å komme fra Eilertsen (en journalist). Desverre er det veldig uklart hvor tallet kommer fra. Har du mer info er jeg gjerne interessert i å lese. Foreløpig så ser det ganske tynt begrunnet ut i denne artikkelen. (Jeg overser den klare misnøyen med "systemet", noe som selvfølgelig er upassende i en nøytral kontekst)

Lenke til kommentar

Alle sosialistregimer ser ut til å tro at å skatte de rike mere er en utømmelig ressurs. De ser tydeligvis for seg Skrue McDuck med en diger pengebinge med penger som ligger brakk og som man kan ta fra dem uten at det påvirker annet enn selvfølelsen til disse menneskene.

Som vi pleide å si: Selv en tidobbelt eiendomsskatt i Holmenkollåsen ville ikke monnet mye på budsjettet, men det hadde blitt mange fine hus til salgs der...

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

HRS: Det sentrale i artikkelen er beløpet som ifølge de er 250 mrd. Jeg har lest artikkelen, men det er svært vanskelig å se dokumentasjon på tallet. De refererer til et skriftlig sitat, som ser ut til å komme fra Eilertsen (en journalist). Desverre er det veldig uklart hvor tallet kommer fra. Har du mer info er jeg gjerne interessert i å lese. Foreløpig så ser det ganske tynt begrunnet ut i denne artikkelen. (Jeg overser den klare misnøyen med "systemet", noe som selvfølgelig er upassende i en nøytral kontekst)

Du er klar over at alle økonomer og forskere som kommer med tall her får yrkesforbud og drapstrusler?

- 21.30 Utbygging av nye veier. Nye og smarte transportsystemer (både kollektive og ikke) vil nedregulere behovet for veier, dessuten må ikke folk ha det så travelt. Kutt 10 mill kr og forby bompengefinansiering av veier.

En selvkjørende bil trenger fortsatt en vei og om vi skal dele på selvkjørende biler så vil faktisk trafikken øke. Norge har 30-40 års etterslep på utbygging av veier i forhold til resten av Europa og de går både ut over konkurransekraft og det koster liv.

Og det er utrolig enkelt å sitte på Grünerløkka og si til noen som har 5 timer å kjøre på elendig vei til nærmeste legekontor at de "ikke må ha det så travelt".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet noen hva som skjuler seg bak følgende post i finansdepartementet?

23.40 Andre formål 32 098,6 33 380,0 4,0 ???

32 mrd kroner til hva???

Det aller meste av den er en morsom budsjetteknisk affære: Først gir man (kommunaldepartementet) kommunene litt mindre frie inntekter, og så bruker man (finansdepartementet) disse sparte pengene til å gi dem kompensasjon for merverdiavgift på varer og tjenester. Hensikten er at kommunal egenproduksjon og kjøp av private tjenester likestilles økonomisk. (Siden de private jo må fakturere moms.)

Så er det par andre mindre poster der også.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...