Gå til innhold

Lage offentlig nettside med html kode


Anbefalte innlegg

Hei, har holdt på litt og designet egen nettside i html i forbindelse med skole og har bestemt meg for å gjøre nettsiden offentlig. Søkte litt rundt og fikk med meg at man måtte kjøpe domene og det har jeg gjort. Kjøpte domene på proisp.no og spørsmålet mitt er, hva gjør jeg nå? Skulle ønske det var bare å laste opp fil og så var alt greit men har nå forstått at det ikke er sånn det funker.. er det noen som har gjort noe lignende før? Setter pris på alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei, har holdt på litt og designet egen nettside i html i forbindelse med skole og har bestemt meg for å gjøre nettsiden offentlig. Søkte litt rundt og fikk med meg at man måtte kjøpe domene og det har jeg gjort. Kjøpte domene på proisp.no og spørsmålet mitt er, hva gjør jeg nå? Skulle ønske det var bare å laste opp fil og så var alt greit men har nå forstått at det ikke er sånn det funker.. er det noen som har gjort noe lignende før? Setter pris på alle svar

Jepp. Domenet er bare navnet. Skal du ha lagringsplass (ett sted og laste opp filer etc.) må du ha webhotell. Du må altså knytte domenet ditt til et webhotell.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som nevnt trenger du et domenenavn og plass på en server (webhotell).

 

Domenet må pekes til webhotellet. Dette gjøres (vanligvis) ved å registrere navneserverne du får fra leverandør av webhotellet, i kontrollpanelet hvor du styrer domenenavnet.

 

Et webhotell behøver ikke være hos samme leverandør som domenet. Det er helt opp til deg selv.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, du trenger webhotell eller en server med en webserver (Apache eller Nginx f.eks). Dersom det kun er statisk html, er det veldig greit aa hoste nettsider gratis paa AWS eller Github. 

 

Dersom du bare skal proeve deg frem og laere dette, kan jeg sette opp en hostingkonto for deg med ftp, da trenger du kun et domenenavn, saa kan vi sette opp Cloudflare for DNS og hosting hos meg (vi bruker AWS, Linode, Digital Ocean og Online.net). 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man kan hoste dette hjemme hos seg selv også, på f.eks. en gammel pc med en eller annen linux-distribusjon, i kombinasjon med en dynamisk dns-tjeneste https://www.makeuseof.com/tag/5-best-dynamic-dns-providers-can-lookup-free-today/

 

Det vil absolutt være en læringskurve involvert, så det kommer jo an på om det er noe man vil oppsøke eller unngå. Litt oldschool når man tenker på alle mulighetene i dagens tåkeheim, men absolutt morosamt ... du får jo langt flere muligheter enn du får på et vanlig webhotell som oftest bare tilbyr php+mysql i tillegg til statiske sider.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...