Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kilder til å lære om byggfag

Anbefalte innlegg

Hei,

Finnes det noen gode, pedagogiske kilder på nettet til å lære om byggfag for dummies?  Ikke den type "gjør det selv-videoer" om hvordan man setter opp en lettvegg eller garasje, men mer generelt om hvordan bygninger er satt sammen med elektrisk system, rørledninger, isolasjon osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du må spesifisere nærmere.

Du spør enten et veldig enkelt spørsmål eller et veldig vanskelig og omfattende.

Alle byggfag og teknikker er isolert sett veldig enkle. Det er veldig lett å bygge noe, og du kan finne all info for å montere forskjellige produkter ved å gå på leverandørenes hjemmesider men det er alle byggeforskriftene som gjør det vanskelig og omfattende.

Vi vet jo alle, sånn basicly, hvordan bygg er satt sammen så jeg regner ikke med at du lurer på hvilke funksjoner de forskjellige fagene har. Du kan f.eks få på glava sine hjemmesider og lese alt om isolasjon og oppbyggning av vegger.

Den beste løsningen for hva du spør om, antar jeg, er å se etter kilder for tekniske tegnere - de skal ha en generell forståelse i alle fag. Eneste kildene jeg selv kjenner til der er skolebøker osv.

Alternativt kan du lese alt om forskrifter til tek17 som er kravene de forskjellige disiplinene du nevner skal montere etter.

https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/

Nasjonalgalleriet har noen lærebøker som er gratis å lese.

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2009081301094

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du må spesifisere nærmere.

Du spør enten et veldig enkelt spørsmål eller et veldig vanskelig og omfattende.

Takk for et godt svar og interessante lenker. Jeg skal definitivt sjekke ut kildene du viser til.

Det jeg leter etter er rett og slett en helt grunnleggende opplæring i hele terminologien og hvordan ting henger sammen i en bygning. Jeg vil vite for eksempel hva en "klemlekt" og en "taktro" er, og hvordan et rør-i-rør-system med fordelingsskap fungerer eller hvordan et septikk-system fungerer, i tillegg til det meste annet som kan befinne seg i norske bygninger.

For fag som matematikk, programmering og økonomi f.eks finnes det utallige gode kilder som gir deg en opplæring fra scratch om du ikke har noe som helst peiling, men om jeg forsøker å researche en spesiell ting innen byggfag pleier jeg alltid å snuble over terminologi jeg ikke har noen anelse om hva betyr, så det er derfor jeg spør om en kilde for opplæring for dummies. :)

Lenke til kommentar

Les TEK forskriften så finner du mye!

Det er mye utrolig mye uttrykk som er ikke "offisielle" navn på ting, så fort gjort å "snuble".

Men for å ta et eksempel, noe som er helt riktig å gjøre i et nybygg iht tek17 kan være totalt katastrofe å begynne med om du har en tømmerbygning fra 1800 tallet - Så det blir mye forskjellige "fasiter", alt ettersom hva du skal gjøre.

Man kan også lære VELDIG mye av å lese oppussingstråder feks på byggebolig.no samt youtube videoer, selv om du skriver at det ikke er det du er ute etter.

Se feks denne her 

Strøm skal man helst ikke drive stort med selv, så der er det litt mer begrenset hvor mye som ligger "åpent" på nett. De vil jo ha noe av det samme på rørleggerting, men har ikke blitt riktig så strengt ennå.

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...