Avloey Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Jeg har nettopp begynt å fotografere analogt og har kjøpt en epson v550 scanner. Jeg lurer på hva som er beste måten å fjerne støv fra negativene og scanneren på? Mikrofiberklut og en slik blåser? Hvor får man kjøpt det såfall? Har fått med meg at man burde bruke bomullshansker når man håndterer negativene, er vel greit å kjøpe det på apoteket? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Støv på selve printerflaten kan fint fjernes med type klut man typisk finner i brille-etuier. Vet desverre ikke noe om dette kan tilrådes brukt på selve negativene. Lenke til kommentar
Avloey Skrevet 9. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2018 Støv på selve printerflaten kan fint fjernes med type klut man typisk finner i brille-etuier. Vet desverre ikke noe om dette kan tilrådes brukt på selve negativene. Ok, takk for svar! Da skal jeg høre på brillebutikken. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 (endret) Bomullshansker - de som selges på apotek er ok. Endret 9. desember 2018 av tingo Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Jeg bruker mikrofiberklut, eventuelt + rensevæske på scannerglass. Negativ blåser jeg av, fikser resten i etterbehandling hvis det er svart/hvit. Er det fargebilder bruker jeg støvfjerningsfunksjon på scanner (ICE). Andre går hardere til verks på negativene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå