Muppet88 Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Her kjøpt meg en 2008 hilux manuell. Å nå som vinteren er kommet for fullt er det på tide å bruke 4x4. Jeg vet jo at det ikke er senterdiff på disse, så å kjøre på asfalt med 4x4 er fy fy. Men jeg lurer på hvordan andre folk bruker biler med slik 4x4. Feks kobler dere ut 4x4 når dere kommer inn i en tunnel. Å hvis det er våt asfalt som er isete noen plasser kjører dere med bakhjulstrekk da? Det står ifølge boken i hanskerommet at jeg kan koble inn å ut 4x4 i opptil 80kmt men syns det høres mye ut. Er det lurt å sakke lit ned først for å spare drivverk før man kobler inn eller ut 4x4, eller har det noe å si i det hele tatt? Takker på forhånd for alle tips å innspill. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Kjør med bakhjulstrekk til du trenger mer, først da legger du inn 4WD. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 (endret) Edit: Never mind Endret 9. desember 2018 av Opelduude Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 I motsetning til hva veldig mange tror så gir ikke 4x4 noen fordeler i svinger og ved oppbremsing. Det er ikke en sikkerhetsfunksjon. Fordelene er kun framkommelighet og akselerasjon. Slik at du kan komme deg fort opp i fart på glatta og seile enda lengre ut på jordet. Lenke til kommentar
Muppet88 Skrevet 9. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2018 Det er jeg klar over. Men den er jo veldig lett på bakenden så foretrekker å kjøre med 4x4 når det er glatt, eller så spinner den jo opp til 3 gir. Prøver å finne ut noe jeg kan legge på lasteplan. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 I motsetning til hva veldig mange tror så gir ikke 4x4 noen fordeler i svinger og ved oppbremsing. Det er ikke en sikkerhetsfunksjon. Fordelene er kun framkommelighet og akselerasjon. Slik at du kan komme deg fort opp i fart på glatta og seile enda lengre ut på jordet. Ikke bare det, med 4wd kan man også oppleve at alle fire hjulene låses fremfor kun forhjulene. Det kan lett by på skumle opplevelser. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 Hvis den drives av bakhjulene når den står i 2wd så får han jo ikke det problemet. Da vil han ha 100% av grepet til styring på framhjula. Men hvis den er like lett bak som f.eks. en gammel RWD Hiace så vil det igjen føre til at bakenden ofte prøver å komme forbi fronten. Noe som også er ganske skummelt. Vi hadde sandsekker bak i Hiacen. Lenke til kommentar
Muppet88 Skrevet 9. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2018 Jeg merker at jeg kan ha mindre fart i svingene med 4x4. den slipper tak lettere både foran å bak da. Men det er bare å ta det med ro. Bor i nordland med masse svingete smale veier så å kjøre med bakhjulstrekk på glatt vei er ikke ideelt Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 Hvis den drives av bakhjulene når den står i 2wd så får han jo ikke det problemet. Da vil han ha 100% av grepet til styring på framhjula. Nå forutsetter du at han kjører den i 2WD-modus. Men ved bremsing vil han aldri ha 100% av grepet på forhjulene tilgjengelig for styring. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 Nå forutsetter du at han kjører den i 2WD-modus. Men ved bremsing vil han aldri ha 100% av grepet på forhjulene tilgjengelig for styring. Ja jeg mente ved akselerasjon og ellers når en gir gass. Spinner man med 4x4 så vil nødvendigvis forhjula miste styringa. Resultatet vil også avhenge av type bil. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 Har 2015 Hilux og kjører med bakhjulstrekk hele året Bruker kun 4x4 når jeg skal kjøre på dårlig brøytet skogsvei og da mest for sikkerhets skyld, da jeg har kommet opp der også med bare bakhjulstrekk Har litt for mye ballast nå, men ikke giddet å ta det ut/av (over 200 kilo), så prøv med ~100 kilo ballast bak før du vurderer 4x4 Lenke til kommentar
Muppet88 Skrevet 9. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2018 Har 2015 Hilux og kjører med bakhjulstrekk hele året Bruker kun 4x4 når jeg skal kjøre på dårlig brøytet skogsvei og da mest for sikkerhets skyld, da jeg har kommet opp der også med bare bakhjulstrekk Har litt for mye ballast nå, men ikke giddet å ta det ut/av (over 200 kilo), så prøv med ~100 kilo ballast bak før du vurderer 4x4 Men da har vel du antispinn å esp? Det har ikke jeg. Skal se om jeg får tak i noen sandsekker å hive på planen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. desember 2018 Del Skrevet 9. desember 2018 Det har jeg, men kun sett de blinke når jeg faktisk prøver å få litt sleng, eller kjører litt hardt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå