Gå til innhold

Hensiktsmessig å oppgradere fra i5 3570k?

Anbefalte innlegg

Ryzen 2600 yter på linje med i7 4790k som nå er drøye 5 år gammal. Ryzen er billigere, men gir ikke mer for pengene.

Ryzen har vesentlig lavere fps i spill enn dagens i5 og i7, man får det man betaler for. Er en grunn til at Ryzen er så billig.

Du er vel same type som meiner det er greitt å bytta hovedkort kvar gong ein får lyst på ny prosessor? Ryzen er ein betre allbruksprosessor enn Intel. Har du i tillegg eit skjermkort som ligg på 1070-nivå eller lågare, så har det lite å seia kva prosessor ein nyttar. Samstundes kan ein overklokka ein 2600. Ein i5 8400 kan ikkje overklokkast (som er det riktige samanlikningsgrunnlaget).

Det er ein grunn til at Ryzen seljer så godt som han gjer. Du får betre allbruksyting og eit brikkesett som kan nyttast om att. Skilnadane er ikkje så store som du skal ha det til.

https://www.techspot.com/review/1627-core-i5-8400-vs-ryzen-5-2600/page2.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er vel same type som meiner det er greitt å bytta hovedkort kvar gong ein får lyst på ny prosessor? Ryzen er ein betre allbruksprosessor enn Intel. Har du i tillegg eit skjermkort som ligg på 1070-nivå eller lågare, så har det lite å seia kva prosessor ein nyttar. Samstundes kan ein overklokka ein 2600. Ein i5 8400 kan ikkje overklokkast (som er det riktige samanlikningsgrunnlaget).

Det er ein grunn til at Ryzen seljer så godt som han gjer. Du får betre allbruksyting og eit brikkesett som kan nyttast om att. Skilnadane er ikkje så store som du skal ha det til.

https://www.techspot.com/review/1627-core-i5-8400-vs-ryzen-5-2600/page2.html

Intel har hatt lik socket (LGA 1151) på de 4 siste generasjonene. Så hvorfor må man bytte hovedkort ved Intel og ikke Ryzen? Argumentet ditt her er ikke valid.

Hadde du sjekket benchmarken jeg la ut hadde du sett at forskjellen mellom Intel og Ryzen er vesentlig større i redigering, koding, multimedia, syntetiske tester. Så der er jo Intel overlegen som allround prosessor. Tall og benchmarks juger ikke, selv om du liker Ryzen :p

Og nå er jo Intel i5 6600k som kan klokkes likt priset som Ryzen 2600X, mens i5 8600k er priset lavere enn Ryzen 2700X. Begge disse i5 prosessorene yter bedre enn Ryzen, så der gir jo Intel faktisk mer for pengene.

Noen grunnen til at Ryzen selger godt kan være flere:

1) Gjennomsnittsforbrukeren setter seg ikke godt nok inn i hva de kjøper, men ser kun antall kjerner og clock, og ha som står på papire.

2) Ryzen har ofte tilbud med binders hvor man får med vannkjøling og da blir det jo en god deal.

Nå er det slik at Intel og AMD har ulik arkitektur og at man ikke kan sammenligne blindt etter hva som står på papiret. Derfor har vi tester og benchmarks, og der gjør Ryzen det dårligere enn Intel.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Ok, etter og sett en del på sammenligninger av div i5 så ser jeg det de fleste sier.. ikke hensiktsmessig! Overraskende at det faktisk er så lite og hente på og oppgradere en såpass gammel prosessor, men ok..

Det blir ikke en flaskehals da om jeg nå først går for ett 1070 ilag med 3570k?

Så evt en i7 når jeg finner en god deal.

Lenke til kommentar

Er ikke fanboy bare fordi jeg påpeker det benchmark sier. Jeg kjøper det som gir medt ytelse, hadde det vært AMD så hadde jeg kjøpt AMD. Gjør meg ikke til fanboy.

Haha, fanboy.

Ok, etter og sett en del på sammenligninger av div i5 så ser jeg det de fleste sier.. ikke hensiktsmessig! Overraskende at det faktisk er så lite og hente på og oppgradere en såpass gammel prosessor, men ok..

Så evt en i7 når jeg finner en god deal.

Det vil gå fint. Blir vel ikke skikkelig flaskehals før du går opp på 2080 nivå, da ville jeg klart gått for i7.

Lenke til kommentar

Og nå er jo Intel i5 6600k som kan klokkes likt priset som Ryzen 2600X, mens i5 8600k er priset lavere enn Ryzen 2700X. Begge disse i5 prosessorene yter bedre enn Ryzen, så der gir jo Intel faktisk mer for pengene.

Faktisk mener jeg Ryzen vil gjøre det bedre med GTX 1080 TI eller bedre.

i5 3670k må vel være en del overklokket før man skal få glede av det.

Skulle ønske å prøve GTX 2070 eller bedre men tror jeg venter litt foreløpig godt mulig det og raskere ram hjelper litt.

Problemet med ryzen er vel heller spillene ikke er optimalisert for mange tråder men ytelse per kjerne viktig.

Nå får man ikke dårlig gaming opplevelse med ryzen er vel heller for de som er opptatt av frame per sekund som blir litt skuffet.

Noen grunnen til at Ryzen selger godt kan være flere: 

1) Gjennomsnittsforbrukeren setter seg ikke godt nok inn i hva de kjøper, men ser kun antall kjerner og clock, og ha som står på papire.

2) Ryzen har ofte tilbud med binders hvor man får med vannkjøling og da blir det jo en god deal.

Kan det tenkes folk flest ikke bryr seg om den ektra ytelsen? som er bagatellmessig i det store og hele? Om man får 110 bilder i sekundet eller 220 spiller ikke veldig stor rolle?

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk mener jeg Ryzen vil gjøre det bedre med GTX 1080 TI eller bedre.

i5 3670k må vel være en del overklokket før man skal få glede av det.

Skulle ønske å prøve GTX 2070 eller bedre men tror jeg venter litt foreløpig godt mulig det og raskere ram hjelper litt.

Problemet med ryzen er vel heller spillene ikke er optimalisert for mange tråder men ytelse per kjerne viktig.

Nå får man ikke dårlig gaming opplevelse med ryzen er vel heller for de som er opptatt av frame per sekund som blir litt skuffet.

Kan det tenkes folk flest ikke bryr seg om den ektra ytelsen? som er bagatellmessig i det store og hele? Om man får 110 bilder i sekundet eller 220 spiller ikke veldig stor rolle?

Noen fps er faktisk betydelig for å opprettholde refresh rate.

Jeg har en 100Hz skjerm, i enkelte spill klarer jeg såvidt å

holde meg over 100fps stabilt med de innstillingene jeg bruker. Med Ryzen ville jeg fått framedrops som hadde ødelagt spillopplevelsen, å slite med og holde refreshraten er forferdelig. Da kan faktisk 5-10 fps forskjell ha mye og si.

Hovedproblemet med Ryzen er ikke gjennomsnitts fps, men at det har helt forferdelig minimums fps sammenliknet med Intel.

Grunnen til å ikke velge Ryzen med sterkere skjermkort er ikke for å pushe fps, grunnen jeg ser er at jeg ønsker å slippe problemer med å holde refresh rate. Har du en gammal 60Hz skjerm så er det selvfølgelig ingen problem. Men med 100/120/144Hz som stadig blir mer vanlig, er det viktig å ha en CPU som faktisk klarer å opprettholde refresh rate. Derfor velger man ikke Ryzen til entusiast skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...