Gå til innhold

Problemer med NFS

Anbefalte innlegg

Oppsett: 2 servere (ftp) hvor server nr. 2 står som NFS server og server nr. 1 er NFS klient. Poenget med dette oppsettet er at server nr. 1 ikke har plass til flere disker, derfor så utvider jeg site med disker i server nr. 2 som deles via NFS. Begge maskiner kjører Debian (woody).

Problem: Selve NFS biten for å overføre filer fungerer greit fra console og via ftp, så lenge det lastes direkte opp til en share. Men problemet mitt er at visst jeg flytter en mappe eller filer fra server nr. 1 til server nr. 2, så endres både uid og gid (noe jeg ikke ønsker). Og prøver jeg å flytte noe med en ftp klient, så får jeg bare opp følgende feilmelding: 550 rename: Invalid cross-device link.

Jeg har trålet google i noen timer uten å bli stort mye klokere, så er det noen andre her som har opplevd noe av det samme eller kanskje kan komme med noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lest manualen, gutten min? ;)

Jeg tipper uid og gid er konstant, men at ulike brukere har ulike uid/gid på de to boksene dine. Har jeg rett?

Fra man exports til RH9:

User ID Mapping
      nfsd bases its access control to files on the server machine on the uid
      and  gid  provided  in each NFS RPC request. The normal behavior a user
      would expect is that she can access her files on the server just as she
      would  on  a  normal  file system. This requires that the same uids and
      gids are used on the client and the server machine.

... eller er det jeg som undervurderer din forståelse av sammenhengen mellom brukernavn og uid?

Hvis jeg har rett har du en jobb foran deg med passordfil-mekking og chown-kjøring.

Kansje du finner noe her:

http://nfs.sourceforge.net/

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...