Rayen99 Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Solgte en pc til en jeg jobbet med før, vi ble enige om pris og han bekreftet at han skulle kjøpe pcen på melding så jeg har bevis på avtale. Han sa at han bare skulle få lønn først, som nå er en og en halv mnd siden, men han har fortsatt ikke betalt. Har sendt 4 meldinger uten svar, så jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Alt for lite detaljer.. Skjedde dette via Finn eller vanlig meldinger? Lenke til kommentar
Ciaran og Ciara ( Cassidy Tvillingene ) Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Vi syns at du skal ringe til han, helt til du får svar. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Det er alltid best å ta dialog skriftlig slik at du sitter med dokumentasjon i ettertid. Send en betalingsoppdordring og informer om at dersom betalingen ikke blir gitt innen fristen du setter så ser du deg nødt til å kreve inn pengene, noe som vil bli dyrere ettersom ekstrakostnader påløper ham. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Alt for lite detaljer.. Skjedde dette via Finn eller vanlig meldinger? Nå er det vel ikke umulig at et salg til en kollega går gjennom Finn, men spesielt sannsynlig er det vel ikke..? 3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Har du levert ut noe?En avtale er bindende, men i slike tilfeller kan det være vanskelig å få kjøper til å holde avtalen, så det er kanskje like greit å annonsere PC'en andre steder ? Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Ring, møt opp på døra, ring til hans nærmeste for å få tak i vedkommende. Eller gå til politiet og anmeld saken. Lenke til kommentar
Rayen99 Skrevet 8. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2018 Han har PCen, han har hatt den i en og en halv mnd, glemte å skrive det. Dette skjedde privat, ikke gjennom finn. Har som sagt meldinger der han bekrefter kjøpssum og at han skal kjøpe den. Har også lest mange steder at å anmelde sånne saker har lite effekt, stemmer det? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Nå er det vel ikke umulig at et salg til en kollega går gjennom Finn, men spesielt sannsynlig er det vel ikke..? Hvis du leser åpningsinnlegget vil du se at det er snakk om en tidligere kollega("en jeg jobbet med før")... 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Han har PCen, han har hatt den i en og en halv mnd, glemte å skrive det. Dette skjedde privat, ikke gjennom finn. Har som sagt meldinger der han bekrefter kjøpssum og at han skal kjøpe den. Har også lest mange steder at å anmelde sånne saker har lite effekt, stemmer det? Du anmelder det ikke. Du sender betalingsoppfordring også går du til slutt til namsmannen hvor du gir dem i oppdrag å kreve inn pengene. De sender da et brev til dere begge for å komme i et møte. Har man da bevis og kan dokumentere kravet vil namsmannen til slutt kunne kreve inn pengene via hans arbeidsgiver før han får pengene. Dette koster deg et par tusenlapper, men disse tusenlappene blir lagt på summen han må betale til deg. Dette tar også lang tid, men så lenge han har inntekt og du har et dokumenterbart krav så vil du vinne igjennom. Den eneste problemstilling her er hvorvidt du kan bevise at han har mottatt maskinen dersom han kommer til å påstå at handelen aldri ble gjennomført. Om du har noen mailer eller smser hvor han bekrefter at han har den så står du sterkt som fjell. Lenke til kommentar
Rayen99 Skrevet 8. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2018 (endret) Du anmelder det ikke. Du sender betalingsoppfordring også går du til slutt til namsmannen hvor du gir dem i oppdrag å kreve inn pengene. De sender da et brev til dere begge for å komme i et møte. Har man da bevis og kan dokumentere kravet vil namsmannen til slutt kunne kreve inn pengene via hans arbeidsgiver før han får pengene. Dette koster deg et par tusenlapper, men disse tusenlappene blir lagt på summen han må betale til deg. Dette tar også lang tid, men så lenge han har inntekt og du har et dokumenterbart krav så vil du vinne igjennom. Den eneste problemstilling her er hvorvidt du kan bevise at han har mottatt maskinen dersom han kommer til å påstå at handelen aldri ble gjennomført. Om du har noen mailer eller smser hvor han bekrefter at han har den så står du sterkt som fjell. Han skulle først ha både skjerm og pc, men så ville han ikke ha skjermen uansett. I melding bekrefter han at han ikke skulle levere tilbake pcen, siden han skulle ha den, men at han skulle levere tilbake skjermen.Har flere samtaler med han der han bekrefter at han skal ha pcen, at han har den og har brukt den, og at han skal betale. Tusen takk for svar! Endret 8. desember 2018 av Rayen99 Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Er han ung/gammel? Kan du fks ta kontakt med foreldrene hans? Er han narkoman eller har han andre "relevante" egenskaper som kan tilsi at fyren ikke er i stand til å betale for seg? Vet du hvor han bor? Møt opp på døra hans med ferdig utfylt politianmeldelse og krev pengene tilbake. Hvis ikke det får fart på ting så gjør du som Invader sier og går til namsmann. 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Han skulle først ha både skjerm og pc, men så ville han ikke ha skjermen uansett. I melding bekrefter han at han ikke skulle levere tilbake pcen, siden han skulle ha den, men at han skulle levere tilbake skjermen. Har flere samtaler med han der han bekrefter at han skal ha pcen, at han har den og har brukt den, og at han skal betale. Tusen takk for svar! Da regner jeg med at du har en sterk sak. Politianmeldelse vil ikke hjelpe, såvidt jeg vet. Dette er ikke et tyveri siden dere har hatt en dialog rundt en handel. Politiet vil bare henvise til at du selv nå kreve inn pengene mer eller mindre slik jeg har beskrevet. Detsom det er sannsynlig at han aldri har hatt som intensjon å betale så er det muligens en politisak som svindel, men jeg har liten kjennskap til slikt. Det må andre svare på mht hvorvidt størrelsesorden osv ligger an til dette, men jeg tviler. Såvidt jeg kan huske så står fremgangsmåten og kravene du må følge på namsmannen sine sider. Det er tidsfrister og fremgangsmåter som skal følges ifbm med innkreving mener jeg. Jeg har ikke vært igjennom en identisk situasjon da i mitt tilfelle jeg allerede hadde gjeldsbrev mot den andre personen og jeg derfor ikke var avhengig av å gå igjennom de innledende stegene for å bevise mitt krav. Slik det ser ut for meg så er du mer eller mindre garantert pengene eller maskinen og det er kun snakk om tid. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Han har PCen, han har hatt den i en og en halv mnd, glemte å skrive det. Da har du om ikke annet lært at du ALDRI leverer ut noe før du har fått betalt for det. Lenke til kommentar
Rayen99 Skrevet 8. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2018 (endret) Er han ung/gammel? Kan du fks ta kontakt med foreldrene hans? Er han narkoman eller har han andre "relevante" egenskaper som kan tilsi at fyren ikke er i stand til å betale for seg? Vet du hvor han bor? Møt opp på døra hans med ferdig utfylt politianmeldelse og krev pengene tilbake. Hvis ikke det får fart på ting så gjør du som Invader sier og går til namsmann. Han for gammel for at jeg skal ta kontakt med foreldrene, og han er heller ikke narkoman. Vet hvor han bor, så det kan jeg også gjøre! Sendte han en melding nå der jeg skrev at han må betale, eller så går det igjennom namsmann Da har du om ikke annet lært at du ALDRI leverer ut noe før du har fått betalt for det. Ja, men valgte å gå god for han når han var en tidligere kollega og en «kompis». Nå har jeg i hvert fall lært Endret 8. desember 2018 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 (endret) Solgte en pc til en jeg jobbet med før, vi ble enige om pris og han bekreftet at han skulle kjøpe pcen på melding så jeg har bevis på avtale. Han sa at han bare skulle få lønn først, som nå er en og en halv mnd siden, men han har fortsatt ikke betalt. Har sendt 4 meldinger uten svar, så jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre. Send inkasso. Det finnes privat inkasso: https://conta-inkasso.no/privat/ Endret 8. desember 2018 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Rayen99 Skrevet 8. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2018 Send inkasso. Det finnes privat inkasso: https://conta-inkasso.no/privat/ Blir prisen for å starte inkassoen betalt av han eller meg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Blir prisen for å starte inkassoen betalt av han eller meg? Hakke peiling. Vet bare at dette faktisk eksisterer. Har aldri hatt behov for å lese meg opp på det. Skal nok stå der, eventuelt kan du høre med selskapet du hyrer for det. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 (endret) Blir prisen for å starte inkassoen betalt av han eller meg? Alle løpende kostnader, altså rettsgebyr og den slags, betales av deg, men du kan kreve de tilbake av skyldner, men det forutsetter at skyldner har noe å betale med, og at du vinner frem. Det finnes vel ingen skyldnere som frivillig betaler for å få åpnet inkasso mot seg selv. Endret 8. desember 2018 av adeneo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå