Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Speed controller på dreiebenk.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en liten dreiebenk som jeg driver å skal modifisere så jeg kan justere turtallet med en speed controller. Slik dreiebenken er orginal er justering av turtallet gjort ved å flytte ei kilereim mellom reimhjul med forskjellige størrelser. Dette er da noget tungvint...

Greia er at dreiebenken er en en-fas manskin, og motoren har fire tilkoblingspunkt. Etter det jeg forstår er det to viklinger i den, start og run-vikling.

Jeg har en speed regulator hvor jeg kobler en-fas strøm inn, og regulert strøm kommer ut fra to koblingspunkt. Når jeg kobler til en ledningsstump inn og en ut, med kontakter så jeg kan plugge den i veggen, og en maskin (vinkelsliper, borremaskin etc.) så fungerer den strøkent.

Men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal koble den inn i systemet på dreiebenken og den motoren med fire tilkoblinger for at det skal fungere like fint. Motoren i dreiebenken er av typen som går bege veier ved hjelp av en vendebryter btw.

Er det noen her som har peiling på hvordan jeg skal koble dette for at det skal fungere?

Kan legge til tegning av koblingsskjema til dreiebenken om det er behov for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...