AnonymDiskusjon Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 hvis en person ble anmeldt men politi henla anmeldelsen. stod ikke grunnen bare at de valgte ikke å gå til siktelse. Vil dette vises når en søker visum til USA ? Annen person, vedtok forenklet forelegg og mistet lappen i 3 måneder. Vil denne personen bli nektet visum ? Anonymous poster hash: 5dee8...0ee Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 (endret) Slik jeg forstår det: Meg bekjent kommer verken forenklede(!) forelegg eller henlagte saker på "rullebladet". Skjønt henlagte saker vil ligge i politiets registre. De vil ikke dukke opp når noen spør om du har vært snill, ei heller amerikanske myndigheter, med mindre det gjelder en konkret politietterforskning. De som vet får bekrefte eller rette på meg.Nå trenger du normalt ikke visum for å reise til USA som norsk statsborger. Vi hører inn under Visa Waiver programmet, og du kan søke om adgang elektronisk gjennom ESTA. Da får du vite om du får komme inn før du reiser. (Det garanterer dog ikke at du slipper inn når du først kommer dit, du kan bli avvist av andre årsaker.)Hvis du har et rulleblad eller tidligere har blitt nektet adgang, eller hvis ESTA sier at du ikke får elektronisk adgangstillatelse, så må du søke om visum. Det er litt mer omstendelig, da må du til ambassaden i Oslo og søke personlig. Det kan ta tid, så lurest er det å søke på ESTA så tidlig at du kan avbestille reisen om nødvendig. Geir Endret 7. desember 2018 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 (endret) Jeg vet lensmannen kommer med en generell trussel når han er ute på forebyggende arbeid i skolen, men det er ikke sånn at du ikke får dra til USA bare du har en hvilken som helst dom på rullebladet. Det de ser etter er "crimes of moral turpitude (CMT)", altså lovbrudd som tyder på at du er en ekstra bedriten type. Among the many specific offenses that the U.S. government and courts have determined to be CMTs in individual cases are: murder voluntary manslaughter involuntary manslaughter, in some cases rape spousal abuse child abuse incest kidnapping robbery aggravated assault mayhem animal fighting theft fraud, and conspiracy, attempt, or acting as an accessory to a crime if that crime involved moral turpitude. Som vi ser er det i individuelle saker, altså vil ikke slike dommer eller fravær av dem garantere verken utestengelse eller tilgang. Men jeg tror du kan være trygg på at et tremåneders førerkort-tap ikke får deg svartelistet. https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude (råkjøring er på listen over lovbrudd som ikke er CMT) Endret 7. desember 2018 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 (endret) Tja, vi hadde jo et stort norsk band som måtte erstatte gitaristen på USA-del av turneen fordi han hadde vært i et pub slagsmål for 8 år siden og ble dømt for det. Han fikk ikke arbeidstillatelse pga det. Men er vel lettere for turister å reise dit. Endret 7. desember 2018 av Bytex Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Tja, vi hadde jo et stort norsk band som måtte erstatte gitaristen på USA-del av turneen fordi han hadde vært i et pub slagsmål for 8 år siden og ble dømt for det. Jeg mener å ha hørt at folk i USA kan bli tiltalt for "aggravated assault" for å angripe noen med noe ellers uskyldig som kan forårsake livstruende skade, så for eksempel en gitar eller knuste ølglass. Og det står på listen. Jeg har sett folk sloss med gitarer (inkludert min egen en gang) og knuste glass og flasker også... Geir 1 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Jeg vet lensmannen kommer med en generell trussel når han er ute på forebyggende arbeid i skolen, men det er ikke sånn at du ikke får dra til USA bare du har en hvilken som helst dom på rullebladet. Det de ser etter er "crimes of moral turpitude (CMT)", altså lovbrudd som tyder på at du er en ekstra bedriten type. Som vi ser er det i individuelle saker, altså vil ikke slike dommer eller fravær av dem garantere verken utestengelse eller tilgang. Men jeg tror du kan være trygg på at et tremåneders førerkort-tap ikke får deg svartelistet. https://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude (råkjøring er på listen over lovbrudd som ikke er CMT) Sleng inn kriminalitet "involving a controlled substance", så er vi der. Forøvrig det latterligste jeg vet, disse propagandaturene politiet har rundt omkring til norske skoler. Det bidrar utvilsomt til den utbredte myten om at du må ha "plettfri vandel" for å reise til USA. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Sånne besøk gjør da politi i alle land - selv om de nok ikke alle er så provinsielle at "du får ikke dra til USA" brukes som skremsel. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0 Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Tja, vi hadde jo et stort norsk band som måtte erstatte gitaristen på USA-del av turneen fordi han hadde vært i et pub slagsmål for 8 år siden og ble dømt for det. Han fikk ikke arbeidstillatelse pga det. Men er vel lettere for turister å reise dit. Måtte ikke Frost og erstattes? Han kom ikke inn pga for mye flammer i peisen. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Sånne besøk gjør da politi i alle land - selv om de nok ikke alle er så provinsielle at "du får ikke dra til USA" brukes som skremsel. Det er sant, det gjør de nok. Og ideen er god, altså. Jeg bare misliker at de bygger oppunder det som kanskje er en av de mest utbredte myten i landet i dag. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Tja, vi hadde jo et stort norsk band som måtte erstatte gitaristen på USA-del av turneen fordi han hadde vært i et pub slagsmål for 8 år siden og ble dømt for det. Han fikk ikke arbeidstillatelse pga det. Men er vel lettere for turister å reise dit. Kan vel regnes som "Aggravated Assault" eller "Mayhem". Altså noe som står på listen over innlegget ditt. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Er man i tvil om man blir stoppet på grensen, er det lureste å søke om visum i forkant av innreise (under forutsetting at man har tiden på sin side). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå