Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

For lite straff i voldtektssaker?

Dame1234

Anbefalte innlegg

FOR LITE STRAFF I VOLDTEKTSSAKER?

I dommen sto det at han ble dømt til 2 1/2 års fengsel, men hva fikk han?

Ikke et år av gjennomført soning har gått engang, og jeg har allerede fått to brev fra Halden fengsel. I det ene brevet står det at domfelte har blitt overført til Halden overgangsbolig for videre straffegjennomføring. Gjennomføring av straff i overgangsbolig vil blant annet si at straffedømte er innvilget frigang til arbeid/skole eller annen sysselsetting. De har hyppige utganger i form av korttidspermisjoner hver uke samt ordinære permisjoner.

Som om ikke 2 år og 6 mnd var lite nok straff fra før av, får da straffedømte allerede muligheten til å gå på skole/arbeid og får flere dager permisjon i julen. Og hva får jeg?

Livet etter en voldtekt er et levende mareritt. Marerittene om nettene er ikke ferdig når du våkner, de fortsetter. De fortsetter i form av flashbacks, triggerne er der hele tiden til å minne deg på det grusomme traumet du har vært igjennom.

Derfor føles straffen for de som begår overgrep så ekstremt liten. Vi blir jo ikke dømt i form av hvor mye smerte og senskader vi påfører den vi utsetter traume på, men det føles så urettferdig at straffen som overgriperne får er såpass lav, hvertfall iforhold til hvor traumatiserende en voldtekt er.

I Norge har nesten 1 av 10 kvinner vært utsatt for voldtekt minst en gang, og bare 1 av 10 anmelder voldtekten til politiet. Hvorfor er det sånn? Det er over 80% av ferdigbehandlede voldtektssaker som blir henlagt, og hver dag får tre personer beskjed om at saken de har anmeldt har blitt akkurat dette.

Burde ikke dette si sitt om at det er for lave straffer? Når det først og fremst er vanskelig nok å få anmeldelsen gjennom uten at den blir henlagt, og at man da itilegg vet at straffen er lav. Det er ikke rettferdig!

Da blir det provoserende at selv om man har opplevd at man har fått anmeldelsen gjennom til retten, og man har klart å komme seg igjennom en rettsak og har fått en dom som den tiltalte skal sone i fengsel. At selv da får man ikke den straffen man vant i rettssaken engang. Dette må endres og det må endres nå! Vi vil at flere skal tørre å anmelde, og vi vil bli tatt på alvor. Og hvis man har klart å voldta noen, så skal man i det i minste klare å tåle mange år i fengsel! Straffen i voldtektssaker må bli skjerpet!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg enig i at straffen for voldtekt må justeres på, men det bør være forskjell på typen straff man får for en voldtekt og hvordan den ble gjort :

Voldtekt der fylla har skylla.
Voldtekt der kjærester har sex selv om en sier nei.
Voldtekt der offeret ligger stille og ikke beveger seg eller sier noe.
Voldtekt der offeret blir slått og mishandlet grovt.
Voldtekt der offeret blir truet med kniv / våpen, dratt bort, voldtatt osv.
Voldtekt der offeret blir ødelagt på permanent basis i underlivet eller annen plass.

Når det gjelder antall anmeldelser som blir gjort, saker som blir henlagt osv er jeg enig i at dette bør jobbes hardt med, vi er nødt til å få gjort endringer i måten voldtekter håndteres på, men vi må heller ikke glemme menn som blir voldtatt når dette gjøres for det er mange mørketall der også.

En annen viktig sak er at falske anmeldelser bør også heves høyt over straffen som blir pålagt der om noen velger å anmelde en person fordi de har et spesifikt motiv for det og det har aldri vært en voldtekt inn i bildet.

Når det er sagt er jeg utrolig trist over at slikt skjer og hadde trolig knertet en person som hadde gjort det samme mot min kone eller barn eller prøvd seg på meg.

Lenke til kommentar

Straffer generelt er for lave i Norge.

Man nå bare håpe at man ikke blir utsatt for noe kriminelt for vårt rettssystem er ikke laget for rettferdighet.

Hadde noe skjedd mot f.eks mine barn så ville jeg selv lemlestet eller drept personen og heller tatt fengselsstraff selv. Tror jeg er troende til å gjøre det om jeg hadde blitt satt i situasjonen.

Jeg vet at staten ikke hadde hadde utlevert en straff som sved så man ville måtte stå for sviinga selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Nå er jeg enig i at straffen for voldtekt må justeres på, men det bør være forskjell på typen straff man får for en voldtekt og hvordan den ble gjort :

Voldtekt der fylla har skylla.

Voldtekt der kjærester har sex selv om en sier nei.

Voldtekt der offeret ligger stille og ikke beveger seg eller sier noe.

Voldtekt der offeret blir slått og mishandlet grovt.

Voldtekt der offeret blir truet med kniv / våpen, dratt bort, voldtatt osv.

Voldtekt der offeret blir ødelagt på permanent basis i underlivet eller annen plass.

Når det gjelder antall anmeldelser som blir gjort, saker som blir henlagt osv er jeg enig i at dette bør jobbes hardt med, vi er nødt til å få gjort endringer i måten voldtekter håndteres på, men vi må heller ikke glemme menn som blir voldtatt når dette gjøres for det er mange mørketall der også.

En annen viktig sak er at falske anmeldelser bør også heves høyt over straffen som blir pålagt der om noen velger å anmelde en person fordi de har et spesifikt motiv for det og det har aldri vært en voldtekt inn i bildet.

Når det er sagt er jeg utrolig trist over at slikt skjer og hadde trolig knertet en person som hadde gjort det samme mot min kone eller barn eller prøvd seg på meg.

På Amnesty står dette som punkt nr.5 på fakta om voldtekt: 

5. Alkohol og narkotika er ikke en unnskyldning som kan rettferdiggjøre voldtekt

"Fravær av et nei er ikke det samme som et samtykke. En person som er svært beruset eller som sover kan ikke samtykke til noe som helst. Det å ha sex med en person som er bevisstløs på grunn av søvn eller rus er dermed voldtekt."

Det står også at voldtekt er sex uten samtykke. Så personlig mener jeg at selvom det er forskjellige måter å utøve en voldtekt på, så er handlingen like alvorlig. Og dessverre er det nesten like lave straffer uansett hva slags voldtekt. 

Endret av Dame1234
Lenke til kommentar

Man må jo fortsatt se på nyansene her. Om en mann og en dame er fulle, og ikke sier eksplisitt ja til samleie, men fortsatt har sex.. voldtar de da hverandre? Det er et tema som også blir urettferdig om man skal male det svart og hvitt.

Nå tror jeg du misforsto poenget mitt! Men for å komme med en kommentar til det du skriver, så blir jo dette noe helt annet. Hvis begge er fulle mens de har sex og begge samtykker ved å vise innteresse er det jo ikke voldtekt.

Lenke til kommentar

For min del kan gjerne strafferammen for voldtekt økes til 21 år, men samtidig så er dette åpenbart saker hvor det er vanskelig å bevise noe.

Man leser også stadig om saker hvor det anklages for voldtekt, hvor det senere dukker opp opptak eller andre bevis som frikjenner, slik at som mann, så ønsker jeg i så fall tilsvarende straff andre veien; dersom man falskt anklager noen for voldtekt, så bør man få 21 år i fengsel. Synes du det høres rimelig ut?

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke et år av gjennomført soning har gått engang, og jeg har allerede fått to brev fra Halden fengsel. I det ene brevet står det at domfelte har blitt overført til Halden overgangsbolig for videre straffegjennomføring. Gjennomføring av straff i overgangsbolig vil blant annet si at straffedømte er innvilget frigang til arbeid/skole eller annen sysselsetting.

Hei,

Kjipt å høre at du har blitt utsatt for noe slikt. Jeg beklager virkelig det. Jeg er enig i det du sier at straffene er altfor milde. Man trenger ikke å gjøre mer enn å sammenlikne konsekvensene for offeret og for overgrepspersonen for å skjønne det.

Men, du kan jo forsøke å se positivt på det. Han fikk iallefall straff. Det som er enda verre enn korte straffer i overgrepssaker i Norge er jo at forholdsvis få saker blir bestraffet. Om han så bare hadde mottatt en straff på en uke hadde han iallefall blitt skammet, og det er bedre enn at folk slipper unna med slike ting. Men som sagt, jeg er jo enig i at straffer for slike forhold er for milde. Her er det snakk om frihetsberøvelse, voldsbruk og seksuelle tvang (sammenliknbart med tortur?) samtidig. Det er noe av det alvorligste man kan gjøre mot andre mennesker.

Så må man selvsagt sette dette i perspektiv med andre straffeforhold i det samfunnet man lever i, noe som er svært skjeldent blir gjort i Norge og de fleste andre land. Derfor kan man motta lange straffer for ting som ikke er så alvorlige og milde straffer for ting som er alvorlig. Dette er et problem.

Angående voldtekt spesielt har vi flere særskilt store problemer i våre samfunn. Dette blir ikke straffet ofte nok, som er problem nummer 1, straffene er ikke strenge nok relativt til straffesystemet, problem nummer 2. Så har vi et relativt nytt problem i tillegg i vårt samfunn, nemlig at voldtekt blir bagatellisert ved at ting som IKKE er voldtekt blir kalt for voldtekt.

Gråsonene blir dessverre større og større, noe som gjør det vanskeligere å skille mellom faktisk voldtekt og å ha sett på noen på feil måte eller ha flørtet på feil måte. Alt det som ligger mellom dette og faktisk voldtekt er gråsonen. Dess større gråsonen blir, dess mindre blir muligheten til å løse faktiske voldtekter. Ser man det fra politiets side vil falske anmelselser også gjøre det vanskeligere å "tro" på offer for faktiske hendelser. Ikke bare har man disse nye gråsonene, men man har nok alltid hatt falske anmeldelser å forholde seg til også. F.eks sjalu eller mentalt forstyrrede damer som har anmeldt menn uten riktig grunnlag.

Jeg forsøker ikke å avskrive alvorligheten av ditt tilfelle, eller alvorligheten av at straffer i voldtektssaker er for milde, men, jeg mener at dette ikke bør være prioriteten på nåværende tidspunkt. Personlig mener jeg det er langt viktigere at vi skille mellom faktisk saker og saker som ikke er reele (sånn moderne fjaseri), og at samfunnet blir bedre i å etterforske og dømme faktiske forhold. Målet må være at flest mulig overgrepspersoner blir dømt først og fremst. Politiet og relevante myndigheter trenger rett og slett mer effektive midler, metoder og verktøy for å kunne håndtere dette på en effektiv måte. Jeg ser også gjerne at det blir opprettet et register for folk som har blitt dømt for voldtekt flere ganger, slik at normale personer har mulighet til å unngå disse personene på samme måte som et pedofiliregister. Det bør være en skam å være en overgriper.

Men for at det i det hele tatt skal kunne være mulig, så må vi ha et svært tydelig skille i loven mellom voldtekt og seksuelle overgrep på den ene siden og ting som trakassering eller seksuelle trakassering på f.eks jobb på den andre siden. Idag er det nærmest blitt normalt å kalle å se på noen på feil måte eller å flørte på feil måte, for voldtekt eller seksuelt overgrep. Det er selvsagt helt feil.

Men ja, for å svare på spørsmålet ditt, så er straffen for voldtekt for mild. Her er det ikke bare snakk om faktisk straff, men også skammen som burde være tilstede om man er en overgrepsperson (altså mer enn 1 tilfelle).

Jeg er mann forresten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

På Amnesty står dette som punkt nr.5 på fakta om voldtekt: 

5. Alkohol og narkotika er ikke en unnskyldning som kan rettferdiggjøre voldtekt

"Fravær av et nei er ikke det samme som et samtykke. En person som er svært beruset eller som sover kan ikke samtykke til noe som helst. Det å ha sex med en person som er bevisstløs på grunn av søvn eller rus er dermed voldtekt."

Det står også at voldtekt er sex uten samtykke. Så personlig mener jeg at selvom det er forskjellige måter å utøve en voldtekt på, så er handlingen like alvorlig. Og dessverre er det nesten like lave straffer uansett hva slags voldtekt. 

Nei, jeg rettferdiggjør ikke voldtekt, men som andre påpeker her kan begge parter være såpass i fylla at noe bør gjøres med selve straffen man får. Er det sånn at både offer og overgriper er i en tilstand som sier at de ikke helt forstår hva de holder på  med ( eller hvem ) mener jeg at det kan være en svært vanskelig rettsak. Det jeg prøver å poengtere er at selve straffen kan måtte justeres både opp, ned eller ikke i det hele tatt basert på disse omstendighetene.

Lenke til kommentar

For min del kan gjerne strafferammen for voldtekt økes til 21 år, men samtidig så er dette åpenbart saker hvor det er vanskelig å bevise noe.

Man leser også stadig om saker hvor det anklages for voldtekt, hvor det senere dukker opp opptak eller andre bevis som frikjenner, slik at som mann, så ønsker jeg i så fall tilsvarende straff andre veien; dersom man falskt anklager noen for voldtekt, så bør man få 21 år i fengsel. Synes du det høres rimelig ut?

Faktisk ikke så dum tanke, altså at straffen for en falsk anklage (om ikke tilsvarer, men i hvert fall) følger strafferammen proporsjonalt til det anklagen hadde gitt i straff om det var tilfelle. Spesielt i disse #metoo tider så viskes stadig mer av rettsystemet bort. Ja, det er helt på sin plass å sette seksuell trakassering på agendaen og få bukt med problemet. Men jeg har en prinsipiell motstand mot det å kunne (i praksis) dømme en person uten noe rettssak, da hovedsaklig sosial straff i form av f.eks. uthenging og tap av jobb/stilling.

Lenke til kommentar

Faktisk ikke så dum tanke, altså at straffen for en falsk anklage (om ikke tilsvarer, men i hvert fall) følger strafferammen proporsjonalt til det anklagen hadde gitt i straff om det var tilfelle. Spesielt i disse #metoo tider så viskes stadig mer av rettsystemet bort. Ja, det er helt på sin plass å sette seksuell trakassering på agendaen og få bukt med problemet. Men jeg har en prinsipiell motstand mot det å kunne (i praksis) dømme en person uten noe rettssak, da hovedsaklig sosial straff i form av f.eks. uthenging og tap av jobb/stilling.

Ja det er dette som er problemet. Man kan si at det er for lave straffer, men det er også for enkelt å anklage.

Settes straffene for høyt sørger man i praksis for at sannsynligheten for at man ikke bare blir voldtatt, men også drept øker betraktelig i overfallsvoldtekter eller bortføringer.

Tar man for lett opp anklager uten kritikk så blir anklagen et våpen.

Jeg har selv flere ganger blitt utsatt foe hva enkelte definerer som voldtekt mens jeg selv kaller det en dårlige fylle og dårlige valg i beruset tilnærmet (og noen ganger fullstendig) bevisstløs, men som mann så har jeg en helt annet perspektiv på hendelsene enn mange kvinner har.

I disse dager virker det veldig farlig å være singel mann ettersom de virker til å være lette bytter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man er uskyldig inntil det motsatte er bevist, og det er påtalemyndighetene som skal finne bevis slik at man selv slipper bevise at man er uskyldig.

Det finnes nok av menn som blir dømt for noe de ikke har gjort.

I lys av mee too kan man undres over hvorfor køen foran direktørdøren øker av sexy kledde kvinner hver gang det utlyses en stilling. Hvem som utnytter hvem kan faktisk diskuteres.

Det er litt lite detaljer i saken til å kunne dømme noen til hardere straff.

Lenke til kommentar

FOR LITE STRAFF I VOLDTEKTSSAKER?

Et kontrollspørsmål: Er deler av dommen gjort betinget? Det kan være med på å forklare at han slipper ut tidligere enn du forventet. Hvis det er tilfelle så vil den betingede delen måtte sones hvis han dømmes for en ny straffbar handling innenfor prøvetiden (vanligvis 2 år).

Så til temaet:

Jeg har full forståelse for det du skriver. Som offer for en så alvorlig forbrytelse ønsker man gjerne at gjerningsmannen kan brenne i helvete til evig tid. Det utløser langvarige problemer for offeret med potensielt svært omfattende konsekvenser. En venn av meg sier en gang i blant at hun gjerne skulle dødd i stedet for å overleve. Jeg har full forståelse for at hun sier nettopp det.

Når det er sagt så er det ikke så enkelt som å kreve lengre straff. Strafferammen er allerede i dag 15 år, og 21 år for grove tilfeller eller andregangforseelser. Det er med andre ord straffeutmålingen, ikke loven det er noe problem med her. Hvorfor man har lagt seg på det nivået man har aner jeg ikke, men jeg vil anta det har noe med at voldtektssaker er kompliserte. Ut fra det politiet selv sier er manglende beviser et stort problem, og da lander man på påstand-mot-påstand. Når vi har et rettsprinsipp om at man er uskyldig inntil det motsatt er bevist, så havner man nok dessverre på realitetene. Når det er sagt så er voldtekt allerede i dag den 4. hardest straffede forbrytelsen i Norge. Bare drap, drapsforsøk og terrorhandlinger straffes i gjennomsnitt hardere.

(Se tabell 8)

Skal man gjøre noe med dette problemet tror jeg derimot ikke straff er rett vei å gå. Skaden har allerede skjedd, og generelt er det norske fengselsvesenet flinke til å rehabilitere folk. Det er basert på human behandling av de innsatte og gi de nødvendige verktøyene for å lykkes i liv etter endt straff. Dette innebærer blant annet skolegang og jobb/jobbtrening. Resultatet er at bare noen og 20% av de innsatte returnerer til fengslet etter endt dom. Et skrekkeksempel på det motsatt er USA hvor over 70% av de innsatte returnerer til fengselet. Jeg tror ikke Norge er tjent med å bevege seg i den retningen. Det vi derimot er tjent med er å få bukt på det høyst pinlige problemet at alt for mange i befolkningen, og da spesielt gutter og menn, ikke forstår grensesetting. Det er helt utrolig at det må produseres videoer som

hvor man virkelig mates med teskje hva noe så enkelt som «consent»/samtykke er. Det er en forbanna skam! :realmad:  Jeg skulle gjerne funnet igjen linken til det, men det var for en stund tilbake noen som uttalte at de opplever gutter og unge menn i rettssalen som rett og slett ikke forstår at de har gjort noe galt når de har eksempelvis forgrepet seg på bevisstløse eller svært berusede personer. Skal vi få bukt på voldtekter så må det tas ved roten. Seksualundervisning må langt, langt tidligere inn i skole og barnehage, og det må være obligatorisk gjennomført for alle uansett hva slags unnskyldning man måtte koke opp. I Nederland lærer barn om forhold og grenser allerede fra de er 4 år gamle. Informasjonen de motta er selvsagt tilpasset aldersgruppen. Tanken er at barn skal lære om dette samtidig som de av naturlige årsaker uansett er opptatt av de samme tingene. Seksualitet og forhold er ikke noe som magisk blir en greie når man er i tenårene. Det starter så mye, mye tidligere. Ikke overraskende har Nederland færre tilfeller av voldtekt enn Norge.

https://knoema.com/atlas/Netherlands/Rape-rate

https://knoema.com/atlas/Norway/Rape-rate

Strafferammen er allerede 21 år for grove tilfeller og fra og med andregangforseelser.

§ 291. Voldtekt

Med fengsel inntil 10 år straffes den som

a)    skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,

b)    har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c)    ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

0    Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

§ 292. Minstestraff for voldtekt til samleie mv.

Straffen er fengsel fra 3 inntil 15 år dersom voldtekten som nevnt i § 291 omfattet:

a)    innføring av penis i skjede- eller endetarmsåpning,

b)    innføring av penis i fornærmedes munn,

c)    innføring av gjenstand i skjede- eller endetarmsåpning, eller

d)    dersom lovbryteren har fremkalt en tilstand som nevnt i § 291 bokstav b for å oppnå seksuell omgang.

0    Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74, endret ved lov 19 juni 2015 nr. 65.

§ 293. Grov voldtekt

Grov voldtekt straffes med fengsel inntil 21 år. Det samme gjelder dersom den skyldige tidligere er straffet for handlinger som nevnt i §§ 291, 294 eller 299.

Ved avgjørelsen av om voldtekten er grov skal det særlig legges vekt på om

a)    den er begått av flere i fellesskap,

b)    den er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, eller

c)    den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på kropp eller helse. Seksuelt overførbar sykdom regnes alltid som betydelig skade på kropp eller helse etter denne paragrafen.

0    Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74, endret ved lov 19 juni 2015 nr. 65.

Oppdatering: Voldtekt er 4. hardest straffet i 2016, ikke 3.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...