Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kunde nekter å betale, påstår kontraktsbrudd 1 år etter at det skal ha skjedd


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

En kompis driver som håndverker.

I fjor påtok hans firma seg et oppdrag om diverse arbeid i et forretningslokale. Kunden var altså en annen bedrift.

Innledningsvis var de enige om noen milepæler som skulle nås (altså at deler av arbeidet, noen enkeltrom, skulle være ferdig da-og-da). Det ble også gitt et kostnadsestimat på hele prosjektet (jeg vet ikke nøyaktig hva det var, men rundt 600.000,-)

Da arbeidet var godt i gang så dukket det, ikke overraskende, kanskje, opp nye momenter, både ble det avdekket flere ting som måtte løses, men kunden kom også med en del ønsker og/eller hang seg veldig opp i detaljer som da tok mye lenger tid å få ferdig enn først estimat.

Der og da ble ikke dette oppfattet som noe problem, kommunikasjonen mellom 'partene' var hele tiden hyggelig og konstruktiv og det at milepælene strengt tatt ikke ble nådd (min kompis sier at rommene i hans øyne var ferdige omtrent til datoene, men at han var klar over og sa til kunden at finarbeid fortsatt gjensto, men at rommene kunne tas i bruk) ble aldri flagget som noe kritisk.

 

Videre utover i prosjektet så fikk kunden litt likviditetsproblemer, men min kompis, som ønsket å være 'kompis', sa at kunden kunne vente litt med betalingen, så prosjektet fortsatte, nye rom ble utbedret, kommunikasjonen gikk fint, alt var egentlig ok. Hele forretningslokalet begynte for alvor å bli veldig bra.

 

Etter ytterligere noe tid begynte så min kompis så smått å be om litt penger, og pekte da på at han ikke hadde fakturert på mange måneder.

Så måtte han mase mer, og til slutt så måtte han si stopp og kreve penger.

Kunden sa da at han ikke var villig til å betale noe særlig fordi dette hadde gått så sakte.

 

Min kompis sa da at han ihvertfall måtte få dekket opp til det opprinnelige estimatet, selv om de totale kostnadene hadde vokst en god del over det.

 

Svaret fra kunden var da at fordi de opprinnelige milepælene, som nå er et år tilbake i tid, ikke ble nådd, så anser han avtalen for brutt (kontraktsbrudd). Kunden tilbyr da et beløp som er langt under det min venn hadde krevd, og i tillegg med masse klausuler - første avbetaling vil skje først om et halvt år, deretter fordelt over ytterligere et år, og med masse krav til at min venn skal avslutte arbeidet skikkelig hvis ikke blir det avkortninger i utbetalingene.

 

Kan man (som bedriftskunde) komme mange måneder etter at et påstått kontraktsbrudd skal ha skjedd, bruke det som et argument, når man altså har latt prosjektet gå videre alle disse månedene?

Det er vel noe krav om at man må varsle om slikt 'innen rimelig tid' eller så?

 

Hadde kunden gjort det der og da, så kunne jo diskusjonen vært tatt der og da og kanskje vært løst opp i, jeg mener det blir veldig feil av kunden å bare la leverandøren jobbe videre og så etter et år peke på noe som inntraff 12 måneder tidligere og legge det til grunn for å kreve redusering i hva han skylder.

 

Takk på forhånd for innspill!

 



Anonymous poster hash: b63b7...83a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva står det i kontrakten? Jeg regner med at det er skrevet kontrakt og at alt det som er blitt omgjort/blitt påkrevd gjort ekstra/annerledes er blitt gjort skriftlig/epost? I så fall burde det være få problemer å få det han skal ha. 

 

edit: Dette ville være et godt tidspunkt å ta kontakt med en advokat (kanskje han har forsikring for når slike ting oppstår) eller evt om han er medlem av Virke ta kontakt med dem og få hjelp.

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette vet jeg lite om, så dette er en anekdotisk betraktning: Jeg hadde en kunde i Sverige som var litt i samme situasjon med en kunde der. Et avtalt prosjekt som vokste og vokste underveis, hovedsakelig typen "det hadde vært kjekt å ha ..." avtalt med brukerne, inntil hovedkontoret i Tyskland satte foten ned for den svenske avdelingen, og nektet å betale. Det ble sak av det, og min kunde tapte dessverre fordi de ikke kunne vise til noen autorisert avtale. Eposter etc fra sluttkundens ansatte tellet ikke, så lenge det ikke var godkjent av noen som hadde rett til å tegne for firmaet. Det fantes en skriftlig avtale og retten forholdt seg til den. Edit: Sluttkundens advokat prosederte på det, og retten var enig. At tilleggsarbeidet var utført på rimelig tid og vis spilte ingen rolle her, det var ikke avtalt.

At kunden til din kompis ensidig prøver å diktere en ny pris og en ny avtale synes jeg ikke han skal gå med på. Han må søke juridisk hjelp, som sagt over. (Det kan selvsagt koste, men det gjør all lærdom. Som selvstendig næringsdrivende var jeg et par ganger i den situasjonen at jeg måtte vurdere om det var verd å ta den kampen, men for 600 000 ++ hadde jeg gjort det.)

Jeg ville ikke tro at kunden kommer noen vei med kontraktsbrudd dersom din kompis kan dokumentere sviktende forutsetninger i avtalen og nye ønsker fra kunden. Så han bør få betalt etter den opprinnelige avtalen. Men om det er som med min svenske kunde, så kan han altså ikke uten videre forvente at han får betalt for ekstraarbeidet, med mindre dette er avtalt med kundens ledelse. 

 

Men det får juristene svare på. Hva jeg mener og tror har liten verdi her...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det gjelder reklamasjonsfrister, som er innen rimelig tid etter at mangelen burde ha blitt oppdaget. Milepælsoverskridelser burde vært oppdaget med én gang, og påtalt straks man har overblikk over konsekvensene. Her er reklamasjonen for sent fremsatt, og bør avvises med en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det gjelder reklamasjonsfrister, som er innen rimelig tid etter at mangelen burde ha blitt oppdaget. Milepælsoverskridelser burde vært oppdaget med én gang, og påtalt straks man har overblikk over konsekvensene. Her er reklamasjonen for sent fremsatt, og bør avvises med en gang.

Endelig gode nyheter fra krikkert :D

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...