Gå til innhold

Microsoft lover å bidra mye til Chromium

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at MS Edge har få brukere det er jo et svakt brukergrensesnitt. Hvis man ikke får fram et bedre brukergrensesnitt og bedre funksjonalitet, så vil jo MS sin browser fortsatt ha få brukere. Hadde man laget et like bra brukergrensnitt og like bra funksjonalitet i Edge som for Chrome, så hadde man jo hatt like mange eller flere brukere. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Grunnen til at MS Edge har få brukere det er jo et svakt brukergrensesnitt. Hvis man ikke får fram et bedre brukergrensesnitt og bedre funksjonalitet, så vil jo MS sin browser fortsatt ha få brukere. Hadde man laget et like bra brukergrensnitt og like bra funksjonalitet i Edge som for Chrome, så hadde man jo hatt like mange eller flere brukere. 

Enig i det. Jeg var 100% Edge-bruker på PC og mobil fram til i høst. Til slutt gikk jeg lei av at bokmerker synkroniserte så dårlig mellom enhetene og jeg avinstallerte der det var mulig og har tatt i bruk Chrome. Merker ikke noe forskjell på fremvisning av innhold, men brukergrensesnittet er bedre, ja.

Lenke til kommentar

UX-designet på Microsoft Edge til Windows 10 har jeg ikke så mye å utsette på. Har en skikkelig dark mode også noe jeg fremdeles savner til Chrome hvor du må dille med custom themes for å få noe som fungerer sånn halvveis.

Problemet med Edge er et temmelig elendig add-on/extensions bibliotek hvor selv det meste av det lille som eksisterer fungerer fryktelig dårlig. Må blant annet krasje 1Password Extension prosessen daglig fordi den slutter å fungere helt uten grunn. Ublock Origin er tregere sammenlignet med Chrome og Firefox osv.. Ingen støtte for VPN/Proxy extensions då må drive å dille med innstillinger i Windows som får proxyinnstillingene til å gjelde for langt mer enn bare nettleseren osv osv...

Har også vært mye formateringstrøbbel. IP.Board som blant annet diskusjon.no benytter hadde lenge trøbbel med linjeavstander og mye dilldall. Stavekontroll er knyttet direkte mot innstillingene i Windows, så for å få engelsk stavekontroll så må jeg driver å endre innstillinger i Windows fremfor å kunne gjøre dette raskt og enkelt i nettleser og generelt annet sånn dilldall som rett og slett ikke fungerer allverdens.

Problemet med at Microsoft kaster ut EdgeHTML for Chromium/Blink er jo at det fører til enda mindre konkurranse i markedet. Nå er det jo bare WebKit og Gecko som er igjen i tillegg til Chromium. Og Chromium/Blink er jo en fork av WebKit. Det blir mindre konkurranse og det vil nok bare føre til at både WebKit og Gecko vil slite mer og mer da det blir langt flere som fort benytter diverse Chromium/Blink spesifikke hacks og optimaliseringer.

Det vil vel fort også gjøre Edge til en mindre attraktiv nettleser. Om de går over til å benytte Chromium/Blink, hvorfor ikke bare benytte Google Chrome når du først er i gang? Eventuelt en av de andre utallige nettleserne som benytter Chromium/Blink?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Betyr det at Microsoft endelig vil fjerne IE sammen med gammelEdge, eller vil Win10-brukerne sitte med IE, gammelEdge OG nyEdge på maskina? ??

Jeg veit jeg høres teit ut nå, men det ville bare ikke overraske meg mye.

I såfall vil jeg bli sittende med tre browsere jeg overhodet ikke vil bruke, ettersom jeg er steinsikker på at Microsoft kommer til å tvangsfore kundene sine med det nye Edge gjennom sine brukerfientlige ‘funksjonsoppdateringer’ åkke som.

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

Det merkelige det er jo at Microsoft ikke legger på et brukergrensesnitt som oppleves som oppleves som "behagelig".

Installerte Windows 10 senest i dag, og dette man møtes med før man får på plass Chrome, det er jo aldeles helt forferdelig. På toppen av det hele så skal man til sist sloss mot Windows 10 som på alle mulige måter forsøker å forhindre deg i å sette opp Crome som "default browser".

Kunne de ikke i all enkelhet ha utarbeidet et brukergrensenitt og en "systematferd" i forhold til brukeren som oppleves som like "snillt og behagelig" som Chrome? Når man får tredd Edge og Bing og alle disse Microsofttingene ned over ørene, da blir det jo til at man gjør alt det man kan for å få det mest mulig vekk. 

"Tvangsforingen" med "Microsoft-ting" de kan nok virke stikk i mot sin hensikt, i alle fall for min del. Hadde de heller fokusert på å lage løsninger som var hyggelige og attraktive i bruk, så ville vel brukeroppslutningen vært helt annerledes.

Google og Chrome har forresten en dårlig side de også, det er dette evindelige maset om å oversette, "skal jeg oversette", nei, nei, nei og atter nei.

Og så må man jo ha Classic Shell, og Aero theme slik at Windows 10 ser ut som Windows 2000. Da fungerer det all right, nr man har fått vekk disse forferdelige Windows 10 menyene. (Smak og behag ..)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er jo likt som Chromium, så den der en NULL kommentar.

Her er grensesnittet til Chrome:180fa71f72431b783c6b1252c982b7a2.png

Og her er til Edge: fed50d3e134c182e55574d55a89586b6.png

Lenke til kommentar

Er jo likt som Chromium, så den der en NULL kommentar.

Her er grensesnittet til Chrome:180fa71f72431b783c6b1252c982b7a2.png

Og her er til Edge: fed50d3e134c182e55574d55a89586b6.png

Det var vel en ganske liten del av en helhetlig "brukeropplevelse", som vel neppe er lik i det hele tatt.

Med "brukergrensesnitt" så mener jeg den helhetlige brukeropplevelsen ved kommunikasjon opp mot "systemet".

Hva er grunnen til at Chrome har flere brukere enn Edge?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg bruker Edge, og er egentlig veldig fornøyd!

God bildekvalitet på streaming, og rask nettleser, og jeg digger muligheten for å pinne nettsider til startmenyen!

(Jeg orker ikke alle disse snarveiene på desktop..)

Jobber i et firma som har en del "netapper" som bare virker i chrome, så jeg MÅ ha den, heldigvis virker det meste som ikke går i Edge, i firefox. Men vi er fortsatt det at du må ha mange programmet for å gjøre jobben din. Bare at nå er det nettlesere!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det var vel en ganske liten del av en helhetlig "brukeropplevelse", som vel neppe er lik i det hele tatt.

Med "brukergrensesnitt" så mener jeg den helhetlige brukeropplevelsen ved kommunikasjon opp mot "systemet".

Brukergrensesnitt eller GUI er ikke noen vektende faktor for brukeropplevelsen, da den består av de samme komponentene som de fleste andre browserne.

Chromium er en browser som over lang tid har utviklet seg og fornyet seg etterhvert som behovene har forandret seg.

IE og Edge har måttet forholde seg til gammel arkitektur for å holde seg til inngåtte avtaler.

Det er en av mange grunner at Chrome er mest brukt.

Lenke til kommentar

Det merkelige det er jo at Microsoft ikke legger på et brukergrensesnitt som oppleves som oppleves som "behagelig".

Installerte Windows 10 senest i dag, og dette man møtes med før man får på plass Chrome, det er jo aldeles helt forferdelig. På toppen av det hele så skal man til sist sloss mot Windows 10 som på alle mulige måter forsøker å forhindre deg i å sette opp Crome som "default browser".

Kunne de ikke i all enkelhet ha utarbeidet et brukergrensenitt og en "systematferd" i forhold til brukeren som oppleves som like "snillt og behagelig" som Chrome? Når man får tredd Edge og Bing og alle disse Microsofttingene ned over ørene, da blir det jo til at man gjør alt det man kan for å få det mest mulig vekk. 

"Tvangsforingen" med "Microsoft-ting" de kan nok virke stikk i mot sin hensikt, i alle fall for min del. Hadde de heller fokusert på å lage løsninger som var hyggelige og attraktive i bruk, så ville vel brukeroppslutningen vært helt annerledes.

Google og Chrome har forresten en dårlig side de også, det er dette evindelige maset om å oversette, "skal jeg oversette", nei, nei, nei og atter nei.

Og så må man jo ha Classic Shell, og Aero theme slik at Windows 10 ser ut som Windows 2000. Da fungerer det all right, nr man har fått vekk disse forferdelige Windows 10 menyene. (Smak og behag ..)

Det er bare å skru av translate funksjonen

Lenke til kommentar
...

Det skyldes vel mye Android og litt Chrome OS (Edge og IE er kun på Windows).

Microsoft klarte å gjøre IE svært upopulær og mange er nok skeptiske til Edge.

Man har dog andre alternativ enn Chrome på Android og Linux.

(Bruker normalt ingen av disse selv.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det har jeg nok holdt på med i mange år. Har mange PC og det ville være greit å slippe.

Følger ikke innstillingen Microsoft kontoen?

Lenke til kommentar

Følger ikke innstillingen Microsoft kontoen?

Nei. Man må alltid og hver eneste gang gå inn å "slå av" default innstilling for "uønsket oversettelse". Men det er jo enda mye mer av denne "tvangsforingen med uønskede default valg" hos MS/Win 10.

Når man har korrigert for slike uønskede default konfigurasjonsoppsett 100 ganger så begynner man jo å synes det er kjedelig å gjøre det samme på nytt og på nytt. Alt som har med MS Edge å gjøre, det er spesielt ille, og det er i alle fall en av grunnene til at jeg stort sett aldri bruker MS Edge. HVis man kan slippe å hele tiden å kjempe i mot og forhindre de valg man blir bedt om å gjøre, så blir man jo til sist ganske lei av å gjøre det samme på nytt og på nytt. 

For Google Crome så dreier dette seg jo stort sett bare om disse uønskede oversettelsene. For MS Edge så er det jo mye mer av disse uønskede default valgene.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei. Man må alltid og hver eneste gang gå inn å "slå av" default innstilling for "uønsket oversettelse". Men det er jo enda mye mer av denne "tvangsforingen med uønskede default valg" hos MS/Win 10.

Når man har korrigert for slike uønskede default konfigurasjonsoppsett 100 ganger så begynner man jo å synes det er kjedelig å gjøre det samme på nytt og på nytt. Alt som har med MS Edge å gjøre, det er spesielt ille, og det er i alle fall en av grunnene til at jeg stort sett aldri bruker MS Edge. HVis man kan slippe å hele tiden å kjempe i mot og forhindre de valg man blir bedt om å gjøre, så blir man jo til sist ganske lei av å gjøre det samme på nytt og på nytt. 

For Google Crome så dreier dette seg jo stort sett bare om disse uønskede oversettelsene. For MS Edge så er det jo mye mer av disse uønskede default valgene.

Chrome har sin måte å synkronisere innstillinger, og Edge har sin måte. Begge funker.

Og liker du ikke Microsoft Windows, så kan du jo bruke noe annet. Det er faktisk du og ingen andre som tvinger deg til å bruke Microsoft Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...