Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Misbruk av addresse for kjøp av TV?

Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

Hei

Er det mulig at noen har brukt min addresse som levering av TV, slik at jeg har fått NRK lisenskrav?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anta det er mulig ja. De fleste elektrokjeder sjekker ikke legitimasjon når man kjøper TV, så er fullt mulig å oppgi falsk navn og adresse. Dersom du beviselig ikke har TV, og har fått et lisenskrav, bør du ta kontakt med NRK så snart som mulig. Det er nok dessverre ikke mulig å finne ut hvem som evt. har misbrukt din adresse, pga. tidligere nevnte mangel på legitimasjonssjekk.

Lenke til kommentar

Det er nok dessverre ikke mulig å finne ut hvem som evt. har misbrukt din adresse, pga. tidligere nevnte mangel på legitimasjonssjekk.

Om det ikke ble betalt kontant så bør det vel være mulig - ihvertfall i teorien siden NRK vet hvem som meldte inn lisensen og de som meldte inn lisensen har koblingen mellom kort/faktura og innmeldt person. Om det i praksis er mulig å få til, mtp personvern og hvor realistisk det er å kjøre et sånt løp for såpass lite, er vel mer tvilsomt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om det ikke ble betalt kontant så bør det vel være mulig - ihvertfall i teorien siden NRK vet hvem som meldte inn lisensen og de som meldte inn lisensen har koblingen mellom kort/faktura og innmeldt person. Om det i praksis er mulig å få til, mtp personvern og hvor realistisk det er å kjøre et sånt løp for såpass lite, er vel mer tvilsomt.

De har fått til det før...  :realmad:

Lenke til kommentar

Det er en mulighet ja. Men det krever nok både personlige data fra både bank og butikk. Så politiet må nok involveres. Og hvorvidt de har ressurser til å etterforske dette er vel heller tvilsomt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Uansett hva som dukker opp eller er årsaken så ringer man nrk og sier man har kvittet seg med produktet. Om man sier man har kjøpt i gave eller solgt vil de forlange eierskifte-skjema. Så absolutt best å si det er destruert.

Lenke til kommentar

Hei

Er det mulig at noen har brukt min addresse som levering av TV, slik at jeg har fått NRK lisenskrav?

Takker for svar

Har du kontaktet lisenskontoret? Da får du vite hvor, når og hva som er kjøpt/rapportert. Det trenger du for å eventuelt løse dette.

Lenke til kommentar

... De fleste elektrokjeder sjekker ikke legitimasjon når man kjøper TV ...

De har ikke lov til å kreve ID for å selge TV. Dessverre. Hadde NRK fått lov til å bruke fødselsnummer og kreve ID, så hadde man spart en del arbeid både her og der...

Lenke til kommentar

De har ikke lov til å kreve ID for å selge TV. Dessverre. Hadde NRK fått lov til å bruke fødselsnummer og kreve ID, så hadde man spart en del arbeid både her og der...

Man hadde spart vel så mye med å bare finansiere NRK over statsbudsjettet. Kunne lagt ned et helt kontor der oppe i Mo i Rana

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Takker for svar

Leste overskriften en gang til. Er det bare brukt din adresse og et annet navn? Isåfall er det bare å returnere brevet til Lisenskontoret og opplyse at vedkommende ikke bor på adressen.

Lenke til kommentar

Man hadde spart vel så mye med å bare finansiere NRK over statsbudsjettet. Kunne lagt ned et helt kontor der oppe i Mo i Rana

Poenget med å ikke ta det over statsbudsjettet er at det da er langt, langt vanskeligere for misfornøyde politikere å "straffe" NRK økonomisk om de ikke er en propagandakanal for de styrende partiene. Det er en veldig god ting at dette går utenom budsjettene.

Det igjen betyr ikke at dagens modell er den eneste, eller beste, muligheten for å løse det.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...