Gå til innhold

Beste løsning for lagrings-server?

Anbefalte innlegg

Tenke og ha en liten kompakt maskin som står enten på et kaldt loft og kan støye som den vil eller en liten maskin som står på hylla.

Har 2-3 disker med 1,5 TB med data jeg skulle sortert over på en større maskin som kan sentralisere eller legge alt.

Hva er anbefalt? Tenkte og kjøpe 3,5 tommers hdd'er med 3 tb lagringsplass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3TB harddisker er heilt bortkasta å kjøpe nytt idag. Kjøp minimum 8TB.

Jo mindre full harddisken er jo mindre data fragmentering får du som igjen gir betre ytelse. Metadata på filsystemet består ofte av små blokker som medfører random read.

Et kabinett med 6-8 brønner er en god start. Så ønsker du vell også IPMI for remote styring/installasjon som betyr servergrade hovedkort. Idag får du f.eks Supermicro X9 serien med Xeon V2 med 12 kjerner ganske billig på Ebay. 1600Mhz DDR3 ECC ram er også billig.

Servergrade hovedkort har også ein god del fleire PCIe slots. Så du kan mikse på med SAS3 kontrollere, Optane, 10G / 40G nettverk.

Eg har min steamdisk på NAS med 330GB RAM, spel starter/loader så fort at til og med Optane blir treigt :p

Lenke til kommentar

Jeg synes også 3TB er bortkastet i dag. Gå heller for noe større når du først er i gang. Med tanke på hvor lite data du har per i dag så skal du kunne klare deg med et relativt lite og kompakt kabinett, litt avhengig av hvilken RAID-løsning du vil ha (hvis du vil ha det da).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...