Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mann 30, får stadig mer kropshår. Når slutter det?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det dukker stadig opp ny hårvekst på kroppen min. Det er ikke noe problem. Når kan man forvente at man er ferdig med å få ny hårvekst? Hvordan er situasjonen for deg. Hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: ed653...819

Du slutter å få ny hårvekst når du dør.

Menns hårvekst bestemmes av to ting: mengden av en spesiell type testosteron (dihydrotestosteron), og mengden reseptorer i huden for dihydrotestosteron. Etter hvert som vi eldes, vil mer og mer av testosteronet vårt opptre i form av dihydrotestosteron, og dermed får vi også mer og mer hårvekst. Ironisk nok er det også dihydrotestosteron som forårsaker håravfall på hodet.

Lenke til kommentar

Hårvekst følger ikke pubertetsutviklingen / utvikling av kjønnskarakteristika, men det er her den starter. Når menn er 18 år, har man for det meste utviklet sine fysiske trekk, men hårvekst er ikke avhengig av denne utviklingen og fortsetter hele livet.

Med andre ord - hårvekst slutter ikke, for noen vil den vare livet ut (både hårvekst og hårtap). 

Lenke til kommentar

Jeg hadde lite hår på ryggen før, nå er den helt "teppebelagt". Blir bare mer hårete jo eldre jeg blir  :ohmy:

Det er lite man kan få gjort med, såfremt man ikke bruker laser(fjerne håret permanent?) eller bruker voks for å fjerne det regelmessig.

Jeg har vurdert voksing, det er litt ulekkert å se ut som en bjørn, men jeg driter i det, orker ikke å bruke tid og penger på det :p

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...