Gå til innhold

Størrelse på bildefiler på 300Dvs 10D

Anbefalte innlegg

Jeg har lest at 300D gir bildefiler som er noe større enn det 10D gjør.

DCRESOURCE (http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_300d-review/index.shtml) oppgir følgende filstørrelser (som jeg tror er i tråd med det Canon selv oppgir):

RAW 7.0MB

Large Fine 3.1MB

Large Normal 1.8MB

Medium Fine 1.8MB

Medium Normal 1.2MB

Small Fine 1.4MB

Small Normal 0.9MB

Dpreview.com (http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page10.asp) har i sin review av kameraet kommet frem til følgende filstørrelser i praksis:

RAW 6.6MB

Large Fine 1,9MB

Large Normal 1.2MB

Medium Fine 1.2MB

Small Fine 0.7MB

Dette er omtrent i tråd med det som 10D produserer, og nettstedet skriver at dette er overraskende siden Canon i sin press release av kameraet skriver at 300D gir større filstørrelser enn 10D.

Jeg er selvsagt klar over at filstørrelsen avhenger av motiv, ISO verdi osv, men lurer på om de av dere som har både 10D og 300D kan si litt om deres erfaringer..

Har Canon for 300D oppgitt filstørrelser for høyere ISO verdier enn de har gjort for 10D?

Og dere som har 300D, hvor mange bilder får dere plass til på minnekortene deres med de ulike bildekvalitetene?

Hilsen en som lurer på hvor stort minnekort man skal investere i..

Endret av kai_frode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om bildene til 300D tar noen KB mer eller mindre burde ikke ha noe å si for valg av minnekort. Kjøp 512 MB eller mer.

Mulig at Canon benytter noe annen komprimering på 300D, og at dette fører til mer eller mindre filstørrelse.

Som standard lagres også bildene med noe større skarphet, som også gjerne vil føre til større filstørrelse. I utgangspunktet skulle man derfor tro at filene til 300D tar bittelittegranne mer plass enn filene til 10D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...