Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Midlertidig ansatt - rettigheter

Bitmog

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fullførte et 2års lærlingløp innen IKT nå i sommer. Etter dette så fikk jeg et engasjement frem til nyttår. Dette er riktignok i STATEN. Noe jeg er veldig fornøyd med. Det som nå er problemet er at jeg ikke har fått vite fra sjefen min om jeg får utvidet engasjementet eller om jeg blir kastet på dør. Med andre ord, jeg vet ikke om jeg skal møte på jobben 1.1.2019 eller om jeg skal holde meg hjemme.

I forbindelse med dette så lurer jeg på om jeg har krav på å vite om jeg får fortsette videre, eller om jeg må forlate bedriften. Det står jo siste arbeidsdato på kontrakten skrevet 25 juni, men jeg trodde jeg skulle få et varsel 1måned før?

Ref: Arbeidstaker som har vært ansatt i mer enn ett år, har krav på skriftlig varsel om tidspunktet for fratreden senest en måned før fratredelsestidspunktet.

Punkt 4. http://arbeidsmiljoloven.com/article/%C2%A7-14-9-midlertidig-ansettelse/

Jeg anser jo en lærling som midlertidig ansatt? (se punkt C)

Betyr dette at jeg har krav på skriftlig varsel før jeg eventuelt avslutter mitt arbeidsforhold?

Eksempel på en som er midlertidig ansatt; 

Bokstav c – praksisarbeid

Bokstav c omhandler praksisarbeid. Med praksisarbeid forstår man tidsbegrenset arbeid som er ment for å kvalifisere til en type stilling eller utdannelse. Eksempler på slike ansettelseforhold vil være lærlinger, traineer og andre ansettelser som har som formål å gi den ansatte praktisk opplæring gjennom arbeidet.

Håper på et svar, jeg blir helt gal av å vente..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg fullførte et 2års lærlingløp innen IKT nå i sommer. Etter dette så fikk jeg et engasjement frem til nyttår. ..

...

Jeg anser jo en lærling som midlertidig ansatt? (se punkt C)

Som du selv skriver, du har fullført lærlingløpet,

så om du anser en lærling som midlertidig ansatt er vel uvesentlig, da du ikke lenger er lærling?

Møt på jobb etter nyttår som vanlig, da du ikke har fått en skriftlig beskjed om annet.

Alternativt, som nevnt over, spør din nærmeste leder om dette, eller kontakt din nærmeste fagforenings representant.

edit: Mens du hadde status som lærling, var du å anse som midlertidig ansatt.

Da lærling kontraken utløp, var du ikke lenger ansatt.

Du ble deretter tilsatt i midlertidig stilling?

Les gjerne litt i Statens Personal Håndbok.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...