Gå til innhold

Flere nye elbiler fra Opel


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

batteripakke på 50 kilowattimer  :rofl:  :wallbash:

 

Synes ikke det er så galt.

Jeg synes folk fortsetter å overestimere behovet for rekkevidde dramatisk. Jeg som har eid elbil i flere år har erfart at begrensninger i rekkevidde er mye mindre dramatisk enn jeg fryktet i forkant.

 

Folk legger ofte lista svært høyt og "krever" at bilen skal kunne kjøre en gitt langdistanse i ett jafs uten lading, f.eks. til hytta eller svigermor på vestlandet. Dette vil føre til mye suboptimale elbiler som drasser avgårde på altfor tunge batteriparker til småkjøring som gjerne står for 80-90 % av bruken. CO2-regnestykket ser også mindre bra ut for elbiler med de største batteripakkene, selv om de selvsagt er noe bedre enn for fossilbiler.

 

Men synes ellers dette er too little too late fra Opel. Bra at de får fingern ut, men det går for seint, og jeg er redd for at folk vil glemme at Opel finnes før disse bilene er tilgjengelige for levering. Ampera-e er for øvrig en helt konge bil. Lånte den via Bilkollektivet til langtur i sommer. Hadde de bare kunne pøse på med denne de siste to årene så hadde Opel hatt store markedsandeler i dag. Veldig synd.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

batteripakke på 50 kilowattimer  :rofl:  :wallbash:

 

Ampera-e er for øvrig en helt konge bil. Lånte den via Bilkollektivet til langtur i sommer. Hadde de bare kunne pøse på med denne de siste to årene så hadde Opel hatt store markedsandeler i dag. Veldig synd.

GM som er/var problemet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

batteripakke på 50 kilowattimer  :rofl:  :wallbash:

 

Synes ikke det er så galt.

Jeg synes folk fortsetter å overestimere behovet for rekkevidde dramatisk. Jeg som har eid elbil i flere år har erfart at begrensninger i rekkevidde er mye mindre dramatisk enn jeg fryktet i forkant.

 

Folk legger ofte lista svært høyt og "krever" at bilen skal kunne kjøre en gitt langdistanse i ett jafs uten lading, f.eks. til hytta eller svigermor på vestlandet. Dette vil føre til mye suboptimale elbiler som drasser avgårde på altfor tunge batteriparker til småkjøring som gjerne står for 80-90 % av bruken. CO2-regnestykket ser også mindre bra ut for elbiler med de største batteripakkene, selv om de selvsagt er noe bedre enn for fossilbiler.

 

Men synes ellers dette er too little too late fra Opel. Bra at de får fingern ut, men det går for seint, og jeg er redd for at folk vil glemme at Opel finnes før disse bilene er tilgjengelige for levering. Ampera-e er for øvrig en helt konge bil. Lånte den via Bilkollektivet til langtur i sommer. Hadde de bare kunne pøse på med denne de siste to årene så hadde Opel hatt store markedsandeler i dag. Veldig synd.

Enig, det eneste er at hurtiglading må bli vesentlig bedre om man ikke har mulighet for lading hjemme. Og jeg vil ikke tro at de fleste husstander i norge med bil kan ha fast parkering med eget ladepunkt. Jeg tror ikke folk gidder å sitte i bilen og lade 2-3 timer i uken på offentlige ladestasjoner.

Lenke til kommentar

batteripakke på 50 kilowattimer  :rofl:  :wallbash:

Synes ikke det er så galt. <..>

Enig med Falsum i at det ikke er så galt, men folk har ulike behov. Det hadde vært ennå bedre med to ulike størrelser så folk kan velge etter behov. 50 kWh er sånn sett midt i sjiktet. Hadde de tilbudt for eksempel 30 og 60 kWh så tror jeg vedig mange sine behov hadde blitt godt dekket og de hadde solgt flere. Ennå bedre om det hadde vært to batterimoduler a f.eks 30 kWh hver, sånn at det var mulig å oppgradere med en modul til hvis behovet melder seg, eller neste eier ønsker det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

batteripakke på 50 kilowattimer  :rofl:  :wallbash:

 

Synes ikke det er så galt.

Jeg synes folk fortsetter å overestimere behovet for rekkevidde dramatisk. Jeg som har eid elbil i flere år har erfart at begrensninger i rekkevidde er mye mindre dramatisk enn jeg fryktet i forkant.

 

...

Du bor ikke i Finnmark ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Køen løser seg på Ampera E siden det er nesten ingen igjen der

 

Syns også det var en pussig formulering. Virker som de har levert til alle som ønsker, når over halve ventelista i realiteten har avbestilt.

De hadde på et tidspunkt over 4000 kontrakter underskrevet, men nesten to år senere har knapt 2000 biler blitt registrert.

Så at de påstår at køen løser seg tar jeg med en STOR klype salt!

Lenke til kommentar

Synes ikke det er så galt.

Jeg synes folk fortsetter å overestimere behovet for rekkevidde dramatisk. Jeg som har eid elbil i flere år har erfart at begrensninger i rekkevidde er mye mindre dramatisk enn jeg fryktet i forkant.

 

Folk legger ofte lista svært høyt og "krever" at bilen skal kunne kjøre en gitt langdistanse i ett jafs uten lading, f.eks. til hytta eller svigermor på vestlandet. Dette vil føre til mye suboptimale elbiler som drasser avgårde på altfor tunge batteriparker til småkjøring som gjerne står for 80-90 % av bruken. CO2-regnestykket ser også mindre bra ut for elbiler med de største batteripakkene, selv om de selvsagt er noe bedre enn for fossilbiler.

 

Men synes ellers dette er too little too late fra Opel. Bra at de får fingern ut, men det går for seint, og jeg er redd for at folk vil glemme at Opel finnes før disse bilene er tilgjengelige for levering. Ampera-e er for øvrig en helt konge bil. Lånte den via Bilkollektivet til langtur i sommer. Hadde de bare kunne pøse på med denne de siste to årene så hadde Opel hatt store markedsandeler i dag. Veldig synd.

 

Nuvel. Jeg har 2 elbiler selv. En e-Golf og en Tesla. Med Teslas store batteripakke er det som en stor stein blir løftet fra mine skuldre.

En annen ting er jo ladenettverket da, men det er ikke tema her forsåvidt :) Det jeg mener i denne forbindelsen er at ikke-teslaer burde ha ekstra stor batteripakke for å kjøre forbi ladekø og ødelagte ladere som er 50% av tiden. Hjelper lite å planlegge turen når appene viser grønt, så blir du møtt med lang ladekø og ødelagte ladere.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

En annen ting er jo ladenettverket da, men det er ikke tema her forsåvidt :) Det jeg mener i denne forbindelsen er at ikke-teslaer burde ha ekstra stor batteripakke for å kjøre forbi ladekø og ødelagte ladere som er 50% av tiden. Hjelper lite å planlegge turen når appene viser grønt, så blir du møtt med lang ladekø og ødelagte ladere.

Er det så ille? Jeg har aldri kjørt langt med andre elbiler enn Tesla, men kan huske ett tilfelle der det sto i avisen at en av Teslas superladere var ute av drift et par timer. Ellers har jeg hverken opplevd eller hørt om nedetid på Teslas ladere.

Lenke til kommentar

og de mener du er enten ødelagte eller har ladekø 50% av tida. Som sagt, jeg har ikke egen erfaring med Fortum på langtur så jeg bare spør fordi jeg er nysgjerrig på hvordan ladenettverkene egentlig ligger an for tida.

 

Forøvrig synes jeg det er unødvendig stigmatiserende å si at Teslas superladenettverk ikke er for vanlige dødelige.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Enig, det eneste er at hurtiglading må bli vesentlig bedre om man ikke har mulighet for lading hjemme. Og jeg vil ikke tro at de fleste husstander i norge med bil kan ha fast parkering med eget ladepunkt. Jeg tror ikke folk gidder å sitte i bilen og lade 2-3 timer i uken på offentlige ladestasjoner.

Det nytter ikke å basere seg på hurtiglading i det daglige.

Lenke til kommentar

Enig, det eneste er at hurtiglading må bli vesentlig bedre om man ikke har mulighet for lading hjemme. Og jeg vil ikke tro at de fleste husstander i norge med bil kan ha fast parkering med eget ladepunkt. Jeg tror ikke folk gidder å sitte i bilen og lade 2-3 timer i uken på offentlige ladestasjoner.

Jeg ville sjekke hvor mye hold det er i den påstanden og trålte litt gjennom SSB:

 

72% av husstandene disponerer bil

Hele 84% av husstandene der eldste beboer er 45-69 år disponerer bil

Bare 26% av husstandene der eldste beboer er 26 år eller yngre disponerer bil

77% av husstandene er eid, derav 62% selveid og 15% gjennom borettslag og sameie. De resterende 23% leier.

90% av stundenter leier bolig, kun 10% eier

50% av boligene i landet er eneboliger

24% bor i blokk

21% er enten tomannsboliger, rekkehus og lignende

5% bor i andre typer boliger

 

Kanskje ikke så overraskende eller spennende i seg selv, men et greit grunnlag for å se nærmere på påstanden din. Studenter og andre unge bor ofte smått og disponerer sjeldent bil. Få av de har behov for lader. Studentsamskipnadene rundt i landet har satset en del på ladepunkter på felles parkeringsplasser for studenter. Blant de litt mer voksne så bor mange i rekkehus, tomannsboliger, småhus eller lignende. Disse har ofte parkering nært huset og kan tilrettelegge for lading fra eget sikringsskap om de vil. Enten det eller så har de i likhet med blokkbeboere ofte felles parkeringsplass eller parkeringskjeller det borettslaget/sameiet ikke kan nekte beboerne å tilrettelegge for elbillading. Det foregår nå en storstilt utbygging av ladeanlegg. Både de med faste plasser og de med ufaste plasser.

 

Jeg la også spesielt merke til at Oslo skiller seg ut ved at bare 49% av husstandene disponerer bil. Det gjelder i ennå høyere grad sentralt i Oslo. Veldig få har tilgang på bil (bensin, diesel, el). Om det er på grunn av mye grunn av gateparkering eller om det er på grunn av kollektivtransporten blir en egen diskusjon, men det er ikke så interessant. Poenget er at folk som bor i gateparkerte områder i liten grad har tilgang på bil. De trenger altså ikke så mye bil som i andre deler av landet. Spesielt unge og leietakere, som det er svært mange av sentralt i Oslo. Med andre ord er ikke mangel på gatelading noe stort problem. Det er mest for de eldre enn 26 år som velger å bo sentralt i Oslo, men likevel velger å ha bil. Det begynner å bli en ganske sær nisje-gruppe.

 

Min konklusjon er altså stikk motsatt: Bileiere flest har mulighet for å montere lader.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

og de mener du er enten ødelagte eller har ladekø 50% av tida. Som sagt, jeg har ikke egen erfaring med Fortum på langtur så jeg bare spør fordi jeg er nysgjerrig på hvordan ladenettverkene egentlig ligger an for tida.

Det er min personlige erfaring på E18. Og jeg har lest om andres frustrasjoner på elbilforum.

Her er et eksempel: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40739.0

 

Forøvrig synes jeg det er unødvendig stigmatiserende å si at Teslas superladenettverk ikke er for vanlige dødelige.

Ja, jo, ser den. Men det blir litt mer for menigmann nå da, nå som Model 3 gjør (kanskje ikke long range er helt oppnåelig for alle) sitt inntog. Men de må betale 1.40 pr kWh. Men da slipper de iallefall ladere ute av funksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...