NTB - digi Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 De andre fregattene har fått installert hasteløsninger Lenke til kommentar
Populært innlegg mosedotten Skrevet 6. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 6. desember 2018 Hvis marinen ønsker at båtene deres skal flyte så er det i styrhusene marinen må innføre hasteløsninger. Ikke i bunn av båtene. Enkle endringer kan være eksempelvis: "Er du i tvil om hvor du er eller hva som befinner seg rundt deg"....eller..."dere får telefon fra "flygeleder" som sier at hvis dere fortsetter med samme kurs vil dere kollidere"....så ikke vær påståelig og arrogant og si "vi har kontroll"....men slå ned farten umiddelbart og undersøk den bittelille muligheten for at der kan være forhold dere har oversett... Og hvis en stemme på sambandet sier navnet på båten din, etterfulgt av "dere må gjøre noe"....så mener nok ikke stemmen i andre enden at dere skal lese ukeblad eller spille kort.... Og går det så langt at stemmen på sambandet sier.... DREI.....så har dere oppført dere værre enn unger i trassalderen..og bekreftelsen på det kommer ooom....3-2-1-0... jøss - der var det et ukjent objekt gitt.... 17 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Og hvis en stemme på sambandet sier navnet på båten din, etterfulgt av "dere må gjøre noe"....så mener nok ikke stemmen i andre enden at dere skal lese ukeblad eller spille kort.... Og går det så langt at stemmen på sambandet sier.... DREI.....så har dere oppført dere værre enn unger i trassalderen..og bekreftelsen på det kommer ooom....3-2-1-0... jøss - der var det et ukjent objekt gitt.... Ingenting kan frita vakthavende på Helge Ingstad for skyld. Men hva om "stemmen" hadde sagt: "Pan-Pan - Helge Ingstad, you are 60 seconds from a collision with a crude oil tanker. Turn starboard immediately." 6 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Ingenting kan frita vakthavende på Helge Ingstad for skyld. Ikke en gang en tillatelse (ordre) om å navigere uten alle tilgjengelige hjelpemidler? Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Ikke en gang en tillatelse (ordre) om å navigere uten alle tilgjengelige hjelpemidler? Nei. Det er ikke krig. Du kan ikke beordre noen til å skru av hjernen, og bruke det som unnskyldning for at det smeller. 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Det er ikke krig. Du kan ikke beordre noen til å skru av hjernen, og bruke det som unnskyldning for at det smeller. Neida, men du kan beordre noen til å ikke bruke radar, AIS og hva de nå har... Jeg veit ikke hva som har skjedd her, men om et ganske nytt militærfartøy kolliderer med en saktegående oljetanker, så har de enten latt være å bruke de hjelpemidlene de har, eller så har de brukt dem feil. Begge deler er et administrativt ansvar. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Ifølge etterforskningen som det har vært mye avisskriverier om, trodde HI mannskapet at tankskipet var et landobjekt, fordi dekkslysene var på flombelysning og de kunne ikke se lanternene. Det var også med kaia på land rett bak seg, så det var nesten umulig å skille det fysisk fra land. Derfor sa de at de ikke kunne svinge for de ville treffe land da. 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Ifølge etterforskningen som det har vært mye avisskriverier om, trodde HI mannskapet at tankskipet var et landobjekt, fordi dekkslysene var på flombelysning og de kunne ikke se lanternene. Det var også med kaia på land rett bak seg, så det var nesten umulig å skille det fysisk fra land. Derfor sa de at de ikke kunne svinge for de ville treffe land da. De er i realiteten svært langt unna land. Er det vanlig å ha så liten forståelse på hvor man er i fjorden? Man må jo vite hvor man er i forhold til grunner. Er litt skandaløst at de dytter ansvaret over på Fedje og Sola. Dersom Fedje hadde gjort ditt, og dersom Sola hadde gjort datt så kan man spekulere i om kollisjonen kanskje kunne blitt avverget, men faktum i saken er at kollisjonen skjedde fordi at mannskapet på HI gjorde en kjempetabbe. 2 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Dette er en katastrofe som aldri skulle skje og som det er ingen unnskyldning for. Om de som bemannet broen var så inkompetente at de trodde at tankskipet var land, så ville en titt på radaren fortelle hva som var hva, og var de usikker på det som var forut burde de uansett redusere farten. Hendelsen er en skam for det maritime Norge. Og når media forteller at det var lekkasje gjennom propellakslingen som til slutt senket Helge Ingstad, så står det ikke til troende. Det er heller uvanlig med en hul aksling. Derimot kan det være tunellen som propellakslingen går gjennom som penetrerte flere vanntette skott. Og var dørene i skottene åpne eller lukket da fregatten sank. Hvorfor trenger haverikommisjonen måneder og år for å svare på, og informere korrekt om disse spørsmålene? Er Den norske Marine, og media totalt inkompetente? 2 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Ifølge etterforskningen som det har vært mye avisskriverier om, trodde HI mannskapet at tankskipet var et landobjekt, fordi dekkslysene var på flombelysning og de kunne ikke se lanternene. Det var også med kaia på land rett bak seg, så det var nesten umulig å skille det fysisk fra land. Derfor sa de at de ikke kunne svinge for de ville treffe land da. Når man fører et krisskip (eller egentlig et hvilket som helst skip) så skal man ikke tro. Det finnes andre steder som er mer egnet for slikt. Ved selv den minste usikkerhet eller tvil så må man faktisk ta grep. Ikke fortsette ferden i 17 knop. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Ikke en gang en tillatelse (ordre) om å navigere uten alle tilgjengelige hjelpemidler? Nei, med mindre de er nektet å bruke peileskive eller peilekikkert. jeg har vært med på visuell nattnavigasjon med ubåt i en tid hvor vi ikke hadde GPS. Da var det rutine å ta såkalt firestrekspeiling av fyrlykter og andre kjente objekter. Med denne metoden kan en ganske nøyaktig finne posisjonen langs kursen og på tvers av kursen. På siste del av denne seilasen er det to fyrlykter som ligger helt ypperlig for firestrekspeilinger, Nordøy og Rubbegarnståna. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Ble propellakslingen slått ut av posisjon i sammenstøtet eller var det allerede utett mellom skottene? Vært interessant å visst. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Nei, med mindre de er nektet å bruke peileskive eller peilekikkert. Greit nok, men om vedkommendes overordnede har tillatt øvelse i trafikkert farvann uten at noen følger med på radar osv., så må de også ta sin del av ansvaret. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 (endret) Greit nok, men om vedkommendes overordnede har tillatt øvelse i trafikkert farvann uten at noen følger med på radar osv., så må de også ta sin del av ansvaret. Ja oppover løper nok ansvaret innom alle ledd helt til Stoltenberg og Solberg. Spesielt valg av fartøy for basistrening i visuell nattnavigasjon kan i høyeste grad diskuteres. Det trengs jo bare et fartøy som kan gå i 17 knop, et kart, et kompass, en peileskive, en stoppeklokke og en kikkert. Endret 10. desember 2018 av J-Å 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 Ingenting kan frita vakthavende på Helge Ingstad for skyld. Men hva om "stemmen" hadde sagt: "Pan-Pan - Helge Ingstad, you are 60 seconds from a collision with a crude oil tanker. Turn starboard immediately." Ja, hvordan gikk det med amerikaner som skulle etterforskes? 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 13. desember 2018 Del Skrevet 13. desember 2018 Snodig at ingen har oppdaget at skottene ikke var tette, før mannskapet måtte springe for livet for og redde seg. Jeg misunner dem ikke, de trodde sikkert de hadde bedre odds i fredstid. Skjønt kanskje noen har visst, men etter som det ,"ikke skal skje noe" så var det ikke så farlig. Neste gang de møter en oljeterminal i 7knop midtfjords blir det kanskje vurdert å slakke ned litt...? 17knop er noe drøyt i møte med en "løpsk oljeterminal". Nå har man nemlig fått bevist at uflaksen venter på den som ikke passer seg nok. Tiliten til de ansvarlige på HI må bygges opp fra...bunnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå