Mads2 Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Sendte en bok via Posten. Han skulle overføre meg penger når han mottok boka. Plutselig fikk jeg den i retur der det sto "Retur. Ukjent/Ny adresse". Jeg skrev adressen hans på pakken, men ikke navnet, så det var sikkert det som manglet. Jeg fikk ikke informasjon fra han om navnet sitt. Men frakten kostet meg 120 kr når jeg sendte den. Kanskje jeg får et påløpende purregebyr i tillegg? Skal jeg bare betale all denne frakten, eller burde kjøperen betale noe av det og hvordan går jeg frem for å kreve dette? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Postens regler og vilkår: https://www.posten.no/sende/klargjoring/adressering https://www.posten.no/vilkar/generelle-leveringsvilkar? Årsaken til at du fikk pakken i retur er vel sannsynlig at adressen du oppga hadde mer enn en beboer, hvorfor posten ikke kunne levere pakken til en ikke oppgitt adressat. Jeg kan vanskelig se at noen annen enn deg selv er ansvarlig og ingen annen kan avkreves noe som helst for en feil du har gjort selv. 4 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 På generelt grunnlag, lever aldri ut noe, eller send noe, før du har fått 100% betalt for både varen og frakt.Dersom dette er handel mellom private, så er det alltid kjøper som er ansvarlig for frakt. Det forutsetter selvfølgelig at du har skrevet riktig adresse på pakken, dersom du skriver feil, er du ansvarlig for kostnaden denne feilen medfører.Har du derimot kun skrevet det kjøper har bedt deg om å skrive, altså den adressen kjøperen har sendt deg e.l., så er du innafor, og kjøper er selv ansvarlig for ekstrakostnaden med å sende på nytt. 3 Lenke til kommentar
Mads2 Skrevet 5. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2018 (endret) Ok takk. Det med at jeg kun skrevet det kjøperen har bedt deg om å skrive, og at kjøperen burde hjelpe litt, er det en paragraf et sted om det så jeg kan henvise? Endret 5. desember 2018 av Mads2 Lenke til kommentar
Lillemainn Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Du må jo selvfølgelig skrive navn på pakken. Les linkene over så har du svaret ditt 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 (endret) Det er Kjøpsloven som gjelder mellom private, mens Forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp fra butikk. Det er helt kapittel i Kjøpsloven om levering, les det. Generelt er det slik at når du som selger har levert noe til den som skal frakte det, altså for eksempel Posten, så er ditt ansvar over. Altså, når du leverer pakken på postkontoret, så går ansvaret over på kjøperen, og det er denne som er ansvarlig ved tap e.l. i postgangen. Det er likevel ditt ansvar å ordne med frakten, men du kan jo ikke gjøre annet enn å benytte den adressen du har fått av kjøperen. Dersom du likevel har skrevet feil, at du for eksempel har glemt navnet til mottakeren vil jo være en slik feil, så bør det være deg som dekker kostnaden den feilen fører til. Endret 5. desember 2018 av adeneo 1 Lenke til kommentar
Mads2 Skrevet 5. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2018 Ok setter pris på hjelp. Fikk ikke navnet hans, skal huske å spørre om det heretter. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Det er litt rart å selge til noen man ikke vet navnet til - og det samme gjelder å sende noe til noen man ikke vet navnet til. Uavhengig av hva loven sier syns jeg at dette er noe selger må ta på sin kappe. 2 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 På generelt grunnlag, lever aldri ut noe, eller send noe, før du har fått 100% betalt for både varen og frakt. Og så skal man "aldri" betale noe på forhånd. Og der stoppet all handel mellom privtpersoner på nettet. 2 Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Kipt, men nå har du i hvert fall lært at man ikke poster noe uten fullstendig adresse. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Og så skal man "aldri" betale noe på forhånd. Og der stoppet all handel mellom privtpersoner på nettet. Nei, det er faktisk helt vanlig å betale på forskudd når man handler med private, det er kjøper som tar risikoen i slike handler, å man kan selvfølgelig bli svindlet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Aldri handle på nett fra private Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå