Gå til innhold

Har jeg blitt lurt (kjøp av bruktimportert leaf 2018)


Sasisena

Anbefalte innlegg

Kjøpte for litt over en uke siden en «ny» Nissan Leaf 2018, som kun hadde gått 5km. Men i ettertid så virker det som kanskje jeg har blitt litt lurt…


Dette er det som skjedde:

 

Jeg ser en Leaf 2018 på Finn.no (kjørt noe rundt 5-8km – husker ikke i farten).
Drar til forhandler og ber om å se på den. Blir da fortalt at den er solgt.

Ok, greit, har dere noen andre tilsvarende biler. Joda, og jeg blir vist en bil som har kjørt 7km, fortsatt med plast på baksete og girspaken osv..

Vi ender opp med å ville kjøpe den, signerer kontrakt og blir enige om å hente om 2 dager,  da verkstedet må skifte til vinterdekk.

 

På mandag, når jeg skal hente bilen, så sier selger at han har kjørt ut bilen og at den står klar. Jeg følger ham ut, og på veien ser jeg at bilen jeg så på fortsatt står der den stod.

Jeg spør om dette og får til svar at neida, den vi så på har blitt kjørt ut.

 

Ok, så vi drar ut og får bilen overlevert. Når jeg setter meg inn og skal kjøre så ser jeg at denne har kun kjørt 5km, ingen stor sak, men det betyr at jeg ikke har fått den bilen jeg så på. Ringte opp selgeren, som kommer ut og forsikrer om at dette er nøyaktig modell og utstyrsnivå, og at man ikke nødvendigvis får den bilen man så på. Var ikke helt fornøyd i utgangspunktet, men slår meg til ro med det. Tross alt en ny bil, og ting stemmer med det han sier.

 

Har nå hatt den hjemme i over en uke. I går får jeg det nye vognkortet tilsendt og der står det at bilen er førstegangsregistert 1 mnd før førstegangsregistrering i Norge (med meg som eier). Søker opp bilen hos Statens Vegvesen og ser at dette er en bruktimportert bil. Dobbeltsjekker kontrakten, og der er det IKKE krysset av for at bilen er bruktimportert. Heller ikke ble jeg informert om dette muntlig.  Burde jo ha sett dette ved signering men det står også 36 mnd garanti.

 

Har også veldig ofte opplevd det dannes dugg på innsiden av bilen. Må ha konstant høy varme, og vindusvarmer. Litt rart i en ny bil, når jeg slipper mye av dette med min fars gamle Zafira fra 2002. Er det noe som mangler av "varmeutstyr" eller noe?
 
 
 

Mitt spørsmål er nå:

 

1. Er det noe forskjell på en norsk Leaf 2018 og en f.eks. tysk Leaf? 
2. Aner ikke hvor denne er importert fra, hvordan kan jeg finne ut? Må jeg til en Nissan forhanler?
3. Har jeg blitt lurt? Kommer vel an på hva jeg går glipp av i forhold til en norsk bil... men føler meg litt lurt her altså. 

 

Endret av Sasisena
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har det vært gunstig å bruktimportere nye elbiler fra Sverige i det siste så det kan hende den stammer derfra. Det gjøres på grunn av subsidier som ikke trekkes tilbake ved "bruktsalg" til utlandet.

 

Når det gjelder tidligere Leaf (2010-2013) så var det ofte en del forskjeller på blant annet oppvarming og og navigasjon, men disse var hovedsaklig importert fra USA.

 

Tidligere var det en utenlandsk side man kunne søke opp bilens VIN og finne opprinnelsen, men jeg husker ikke hvor og vet ikke om den er i drift fortsatt. Håper noen Leaf-eiere kan bidra. Ellers så går det an å prøve å spørre på elbilforum.no

Lenke til kommentar

De gamle Leafene kunne dugge noe infernalsk. Har kun kjørt den nye en ukes tid da min andre bil var på verksted, men merka ikke noe til duggproblemer med den. Men, står varmen på, og det er kaldt ute, så blir den fort varm. Kanskje det medfører ekstra dugg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...