kornelius kvakk Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 I går nektet viften til varmeapparet i bilen min å gå rundt. Dette er en Opel Vectra C 1.8 liter fra 2005. Stort sett har bilen min vært driftssikker de årene jeg har hatt den. Men effekten på viften har vel vært litt avtakende en stund. For ca. tre uker siden stoppet viften, men den fikk jeg igang igjen mens jeg stod på tomgang og etterhvert ruset litt på. Men da det begynte igjen i går var det nyttesløst. Jeg prøvde å ruse bilen flere ganger, startet og stoppet motoren, og for sikkerhetsskyld luftet jeg vannkjølingen. Kjølevæsken er altså fin, og den har en god gjennomstrømming i systemet. Termostatet er fint, det har jeg byttet tidligere en gang, og motorvarmen holder seg tipp topp. Da er det vel altså helt nødt til å være viften som er utslitt? I såfall burde jeg vel bare få bestilt en vifte jo før jo heller? Jeg kikket såvidt på Youtube for hvordan det gjøres. Og det burde vel være en svært enkel affære, med å bare skru ut hanskerommet, for deretter å bytte vifte? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Hvis jeg husker riktig, så sitter den oppunder hanskerommet ja. https://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=252598&CarReference_ID=10870&CategoryType_ID=1 1 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Ta ut pollen filteret å kjenn etter at det ikke ligger 13 tonn med dritt nedi, som blokkerer vifta ifra å gå rundt før du bestiller vifte. Kjipt å bruke flere tusen kroner hvis det er feilen. 1 Lenke til kommentar
kornelius kvakk Skrevet 6. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2018 Ta ut pollen filteret å kjenn etter at det ikke ligger 13 tonn med dritt nedi, som blokkerer vifta ifra å gå rundt før du bestiller vifte. Kjipt å bruke flere tusen kroner hvis det er feilen. Jeg byttet pollenfilteret for ca. to år siden. Så har ikke så mye tro på at det er noe problem der. Det kommer forresten noen tikkelyder og litt forskjellig når jeg trykker på henholdsvis "auto" og innblåserknappen (eller hva det kalles). Så jeg lurer på om det eventuelt kan være vifteregulatoren når jeg tenker meg om. Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Pollenfilter skal egentlig byttes hver 30.000, helst oftere. 2 år er lenge for et pollenfilter. Tikkelyder kan være at vifta prøver å starte, men den blir blokkert/hindret i å starte, så da skrur den seg av for å ikke brenne opp. Det tar 5 min å sjekke vifta ved å ta ut pollenfilteret og kjenne nedi der om det er møkk der. Da får du også sjekket evt slakk i viftelager. Hvis det er regulator kan du sjekke om vifta fungerer ved å koble den på et batteri. 1 Lenke til kommentar
kornelius kvakk Skrevet 6. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2018 Pollenfilter skal egentlig byttes hver 30.000, helst oftere. 2 år er lenge for et pollenfilter. Tikkelyder kan være at vifta prøver å starte, men den blir blokkert/hindret i å starte, så da skrur den seg av for å ikke brenne opp. Det tar 5 min å sjekke vifta ved å ta ut pollenfilteret og kjenne nedi der om det er møkk der. Da får du også sjekket evt slakk i viftelager. Hvis det er regulator kan du sjekke om vifta fungerer ved å koble den på et batteri. Nå har ikke jeg kjørt så mye som 30 000 siden jeg skiftet pollenfilteret, men takk for råd. Da sjekker jeg jo det så klart! Lenke til kommentar
kornelius kvakk Skrevet 10. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2018 Det viste seg å være viften som var gåen, så nå er alt på stell Det var forøvrig litt rusk å støv i pollenfilteret, så bare banket jeg og plukket i det, så ble det mye bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå