NTB - digi Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Forsvaret: Tidligste tidspunkt for heving av fregatten er første juledag Lenke til kommentar
JGER Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Eksdirektør i Sjøfartsdirektoratet: – Rapporten er rein «tåkelegging» https://www.nrk.no/hordaland/eksdirektor-i-sjofartsdirektoratet_-_-rapporten-er-rein-_takelegging_-1.14325169 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Er ingen grunn til å tro at det skjer noe 1. juledag 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Er ingen grunn til å tro at det skjer noe 1. juledag Vi kunne jo alle prøvd å gjøre som i USA da. Gå til kirken og gi våre "thoughts and prayers" for at båten blir hevet. Du vet aldri, kanskje Gud kommer og hjelper. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 For to-tre uker siden hevdet Forsvaret at Helge Ingstad skulle være fremme på Haakonsvern "før jul". Med andre ord 3-4 uker "forsinket" allerede. Forøvrig var det ikke vanskelig å spå at det ville gå dobbel så lang tid og bli dobbelt så dyrt. 70 millioner i utgangspunktet, blir vel brått 150 mill. Prosjekter har en lei tendens til det. 2 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Det er klart de utsetter jobben til jula....Da får de sikkert 500 % tillegg i timeslønna alle mann.... Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 For to-tre uker siden hevdet Forsvaret at Helge Ingstad skulle være fremme på Haakonsvern "før jul". Med andre ord 3-4 uker "forsinket" allerede. Forøvrig var det ikke vanskelig å spå at det ville gå dobbel så lang tid og bli dobbelt så dyrt. 70 millioner i utgangspunktet, blir vel brått 150 mill. Prosjekter har en lei tendens til det. Ikke glem kostnader for å fikse TS Sola. Erstatning for tapt tid. Erstatning til fiskeoppdrett i området osv. Det er mange som har rett på erstatning når Havarikommisjonen kommer med rapport som sier det var Sjøforsvaret sin feil. Alle venter jo på det, siden det er lett rettssak da de ikke trenger å bevise skyld da det allerede er bevist. Som betyr de kan unngå rettssak og gjøre avtale med Sjøforsvaret om hvor mye erstatning de skal betale. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 det er sant. Blir ett x-antall millioner i tillegg til selve bergingen. Oljesanering og ulike slepebåter og fartøy som var involvert innledningsvis osv. Og andre perifere skader og opprydning. 2 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Man må legge på en 40-50% på tiden med sjøforsvaret. Og vurdere å bruke venstre og høyre. Norges svar på Elon Musk (på den måten, ikke prøv en gang). 1 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 La oss håpe de norske styrker ikke kommer ut for et angrep de ikke har hatt god tid til å planlegge et forsvar mot. Men de kommer vel uansett fram til at de ikke faktisk kan delta i noen krig fordi det ville stride mot deres hms reglement og miljø priorriteringer. Nordmenns nye holdning om været ser ut til å være vente og se, heller enn; kan ikke gjøre noe med det så la oss komme i gang. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Eksdirektør i Sjøfartsdirektoratet: – Rapporten er rein «tåkelegging» https://www.nrk.no/hordaland/eksdirektor-i-sjofartsdirektoratet_-_-rapporten-er-rein-_takelegging_-1.14325169 Hans uttalelser samsvarer stort sett med min egen oppfatning av ansvarsforholdene. Det er nokså vanskelig å begripe hva de har holdt på med på broen ombord på Helge Ingstad. Jeg finner også grunn til å stille spørsmålstegn ved utdanningen og om det legges ALT for stor vekt på simulatorkjøring, for dette ligner mye på en "meltdown" under simulatortrening, som kan oppstå når de forskjellige rollene ikke er i stand til å absorbere alle aktivitetene og trafikkbildet. Når det kollapser på simulatorbroen kan alt skje.... Argumentet om å ikke greie å skille mellom fast grunn og et fartøy i bevegelse (kan være et reelt problem f.eks rundt en odde e.l.) vil normalt falle ganske enkelt - fordi fartøyet jo beveger seg - land beveger seg ikke...... Har de bedrevet trening i "blindnavigasjon"? Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Er det vanlig å flagge på båter som har sunket..? (se bilde i artikkel). Ikke så mye å glede seg over liksom...Eller har de justert dem så de flagger på halv stang? Tror jeg ville tatt dem ned hvis det hadde vært min båt..... Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Er det vanlig å flagge på båter som har sunket..? (se bilde i artikkel). Ikke så mye å glede seg over liksom...Eller har de justert dem så de flagger på halv stang? Tror jeg ville tatt dem ned hvis det hadde vært min båt..... Derfor firer de ikke flagget på KNM «Helge Ingstad» Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 23. desember 2018 Del Skrevet 23. desember 2018 Er ingen grunn til å tro at det skjer noe 1. juledagVi kunne jo alle prøvd å gjøre som i USA da. Gå til kirken og gi våre "thoughts and prayers" for at båten blir hevet. Du vet aldri, kanskje Gud kommer og hjelper. Den amerikanske utgaven av gud har prioriteringer som jeg sliter med å like. Han er alt for partisk, sint og glad i mammon til at jeg stoler helt på ham. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå