AnonymDiskusjon Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Hei. Enkel problemstilling. Vi jobber i et firma som jobber ute. Det kan være alt fra snøbrøyting til levere post, konstant I bevegelse. Bilene er GPS sporet, og det kan jo brukes til effektivitet. Dog den siste tiden føler vi det misbrukes da sjefene har begynt å kjøre rundt, og følger etter oss der vi jobber, for å se på oss i all hemmelighet fra en avstand. Dette skjer nå nesten daglig. Det faller jo godt under 'privat etterforsker' selv om det jo er sjefen vil jeg tro. GPS kan vel heller ikke brukes til dette formålet. Mange har ikke visst om det en gang. Det er lite kult å høre 'du jobber jo bra' og når man spør hvordan sjefen vet det å få høre 'har jo sett på deg en god stund og kjørt etter deg'. Vi har ikke blitt informert om dette annet enn hva GPS sporing brukes til i arbeidskontrakt. Ifølge det jeg fant ut skal slike kontrolltiltak drøftes med tillitsvalgt og ansatte på forhånd. Anonymous poster hash: 3e96d...257 Lenke til kommentar
Abahan Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 (endret) Ifølge det jeg fant ut skal slike kontrolltiltak drøftes med tillitsvalgt og ansatte på forhånd. Er det du som er tillitsvalgt eller verneombud på jobben? Endret 5. desember 2018 av Abahan Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Datatilsynet har en del god informasjon her:https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/overvaking-biler/ Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2018 Er det du som er tillitsvalgt eller verneombud på jobben? Nei, jeg er en ansatt. Tillitsvalgt har ikke fått høre fra sjefene. Anonymous poster hash: 3e96d...257 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Vi har ikke blitt informert om dette annet enn hva GPS sporing brukes til i arbeidskontrakt. Kva er det som står i arbeidskontrakta om GPS-sporing? Kontrolltiltaka kan ha vært drøfta med tillitsvalgte frå før, og så lenge arbeidsgiver sin grunn til å overvåke er betre enn arbeidstakarane sitt behov for personvern, så er dette lov så lenge dere er har blitt opplyst om korleis dataane blir brukt, og denne bruken er i henhold til det som er avtalt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2018 Kva er det som står i arbeidskontrakta om GPS-sporing? Kontrolltiltaka kan ha vært drøfta med tillitsvalgte frå før, og så lenge arbeidsgiver sin grunn til å overvåke er betre enn arbeidstakarane sitt behov for personvern, så er dette lov så lenge dere er har blitt opplyst om korleis dataane blir brukt, og denne bruken er i henhold til det som er avtalt. Hvis jeg ikke husker feil står det dette kun blir brukt ifm planlegging og effektivitet. Ingenting om kontroll. Har ikke blitt drøftet med tillitsvalgt. Er jo som sagt veldig lite kult å være feks postbus og legge merke til at en bil skygger deg og ser på deg levere post. Eller ikke vite det i det hele tatt, og føle seg sett på konstant mens man er på jobb. Det blir jo like stressende som om sjefen skulle stått bak han i kassa på kiwi hele arbeidsdagen. Anonymous poster hash: 3e96d...257 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå