Gå til innhold

DSB: – Mange er ikke godt nok forberedt på å klare seg uten strøm, vann og internett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra! Denne brosjyra skal jeg definitivt henge inni på innsiden av døra til matboden så jeg kan bruke den som sjekkliste og minne meg selv på å kjøpe inn det som mangler.

Jeg ser det går an å tilpasse lista litt til eget bruk. For eksempel har jeg kokemulighet på peisen og trenger derfor hverken brannfarlig rødsprit eller gass til matlaging.

Det går også an å forlenge beredskapen med enkle grep. Øke beholdningen av mat/drikke og legge til et solcellepanel for opplading av batterier, batteribank osv. Ting som førstehjelpsskrin og sovepose trenger man ikke skalere opp for å forlenge beredskapen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

"ved-, gass eller parafinovn til oppvarming"

Hver gang noen spør DSB hvordan alle de hundretusenvis av leilighetene uten alternativ oppvarming eller pipe skal løse dette så trekker de veldig på det. De snakker om at det finnes ovner som kan brukes innendørs uten pipe, men det var stort sett de bioetanolbålene som mer eller mindre forsvant fra markedet for noen år siden fordi de hadde en tendens til å eksplodere på folk. Det har kommet noen nye varianter som er trygge, men de er ikke veldig lett å få tak i og har ikke veldig høy effekt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva mener du, gassovner er ikke noe problem å bruke innendørs, det er faktisk det de er ment til!

Mange har ikke utendørs oppbevaingsmulighet og da skaper dette et problem med tanke på brannsikkerhet og slukking i tilfelle brann. Slanger som står i beredskap i årevis har en tendens til å morkne og skape fare.

- Noen kartonger vin

- Morsomme spill/kortstokk

- Sovepose????...Begynner da vel ikke å ligge i sovepose hvis strømmen går..: VARM DYNE

- Sjåen full av ved...

- Kjæresten

-

Høres ut som du skal på kosetur på hytta ei helg, ikke være i beredskap for krig og nød... :p Føy på prevansjon og hodepinetabletter i samme slengen..

• Liker 8
Lenke til kommentar

Bor man ved ett vann så trenger man vel ikke 9 liter vann stående. Trenger bare en bøtte og litt fyring for å få kokt vannet. Med mindre man bor sentralt i byene så har de fleste kort vei å gå til nærmeste vannkilde her i landet.

Litt på sidelinjen så hadde jo CDC (Center for Disease Control) i USA en litt artig vri på beredskaps materiell ved at de la det frem som "Zombie Prepardness" og hva man bør ha tilgjengelig i tilfellet 'Zombie' apokalypsen skulle inntreffe. Materiellet var akkurat det samme som man ville forvente å finne i forhold til en faktisk nødsituasjon hvor vann, strøm og samband skulle bortfalle.

Men ved å kamuflere det som "Zombie Prepardness" fikk man jo vekket nysgjerrigheten hos mange som aldri ville sett på lister og oversikter over hva man bør ha i nødstilfeller. På denne måten fikk de ut informasjonen til flere personer enn normalt, og å fortelle folk hva de bør ha i en nødsituasjon var jo det viktigste, uansett om det er zombier, krig, orkaner eller annen nød som gjør at man mister strøm, vann og andre nødvendigheter i hverdagen.

https://www.cdc.gov/cpr/zombie/index.htm

• Liker 4
Lenke til kommentar

"...men det er viktig at folk tar innover seg at de også har et ansvar selv"

Kanskje kunne vi også fått noen opplysninger om hva slags tiltak de ansvarlige myndigheter har for å sørge for vann og vannkraft i  en slik (hvor lang? ) periode? 

Og Jod-tabletter?   Er dette noe som gir øyeblikkelig lindring ved  radioaktivt nedfall? Det virker heller som noe som er med på å piske opp en frykt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bor man ved ett vann så trenger man vel ikke 9 liter vann stående. Trenger bare en bøtte og litt fyring for å få kokt vannet. Med mindre man bor sentralt i byene så har de fleste kort vei å gå til nærmeste vannkilde her i landet.

Ved en atomhendelse, kjemisk eller biologisk angrep, eller noe så enkelt som et Giardia eller Ecoli-utbrudd så vil man neppe drikke det vannet med det første. Man bør ha litt i hus inntil tryggere reservevannforsyning (utkjøring) etableres.

Zombie-kampanjen synes jeg tuller bort alvorligheten. Zombier er et amerikansk fenomen jeg ikke har noe særlig til overs for. La nå de holde på med tullet sitt i fred så kan vi være oss selv og tenke alvorlig om alvorlige tema.

Kanskje kunne vi også fått noen opplysninger om hva slags tiltak de ansvarlige myndigheter har for å sørge for vann og vannkraft i  en slik (hvor lang? ) periode? 

Og Jod-tabletter?   Er dette noe som gir øyeblikkelig lindring ved  radioaktivt nedfall? Det virker heller som noe som er med på å piske opp en frykt.

Jod-tabeletter er ikke til for å lindre. De er der for at kroppen skal oppta vanlig Jod fra tablettee i stedet for radioaktivt Jod. Det er ikke sunt, men alternativet er mye verre. Hensikten er å redusere risikoen for kreft i skjoldbrukskjertelen.

Du kan sikkert slå opp hos NVE, Statnett og lignende hvilke krav til forsyningssikkerhet som stilles både kraftprodusenter og netteiere. Det er sikkert også lover og forskrifter rundt dette som du kan sjekke på lovdata.no

• ekstra drivstoff

Hvordan blir det da når hele Norge etter hvert skal kjøre elbil?

Godt poeng. Som jeg skrev lengre opp her så kan det være lurt å tilpasse beredskapslista etter eget behov. Solceller ble også nevnt selv om man skal litt opp i størrelse for å kunne gi noe særlig rekkevidde per dag, særlig i mørketida i nord. Eventuelt husbatteri går også an å vurdere. I større bygg er det for eksempel vanlig med nødlys som driftes av UPS eller interne batteri, så man skal kunne finne veien ut selv om strømmen forsvinner. Lommelykter og stearinlys er en slags husvariant av det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"ved-, gass eller parafinovn til oppvarming"

Hver gang noen spør DSB hvordan alle de hundretusenvis av leilighetene uten alternativ oppvarming eller pipe skal løse dette så trekker de veldig på det. De snakker om at det finnes ovner som kan brukes innendørs uten pipe, men det var stort sett de bioetanolbålene som mer eller mindre forsvant fra markedet for noen år siden fordi de hadde en tendens til å eksplodere på folk. Det har kommet noen nye varianter som er trygge, men de er ikke veldig lett å få tak i og har ikke veldig høy effekt.

Heilt enig, det er ein hårfin balanse mellom å oppfordre folk til å være kreative på å finne andre oppvarmingsmuligheiter, og behovet for å ivareta generell sikkerheit.

Med slike råd så er det ein fare for at vi får mange som døyr av kullosforgiftning i små leiligheiter etter at dei har fyrt opp eingongsgrillen som varmekilde.

Som f.eks. https://www.aftenposten.no/norge/i/e1A8O/Tente-grill-innendors---dode-av-kullosforgiftning eller https://www.hytteavisen.no/doede-av-kullosforgiftning.6070891-49617.html

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mine foreldre vokste opp uten innlagt strøm eller vann. De fyret med torv og satt hele den mørke årstiden i det dunkle lyset fra parafinlampen. Det sildret en bitteliten bekk mellom huset og fjøset hvor de hentet vann og vasket klær. På enden av fjøset var utedo, ellers stod det potte under hver seng hvor innholdet frøs hver natt om vinteren.. Da strømmen kom til bygda fikk de første husene tildelt nok til å drifte ei lyspære. Den ble hengt i fjøset hos sauene. Der var ingen butikk i bygda, og de hadde heller ikke radio (eller datamaskin.....)

Hver jul fikk de ett appelsin hver......Og så hendte det at de fikk en pose bruspulver under torvinga på sommeren.

Hadde de sett lista fra DSB ville de nok syntes at slik luksus kunne de aldri kostet på seg...

• Liker 4
Lenke til kommentar

rart de ikke har med denne klassikeren

1082.jpg

lang holdbarhet og anvendelig til både drikk og matlaging.

Forøvrig har de "glemt" bleier og tamponger, nevner det selv om det ikke er mitt domene.  :cool:

Stusser over "rødsprit til oppvarming og matlaging". Rødsprit er særdeles skummelt å håndtere, så her er det vel mye potensielle brannskader når titusenvis av folk begynner å styre med det. Ville strøket det av listen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stusser over "rødsprit til oppvarming og matlaging". Rødsprit er særdeles skummelt å håndtere, så her er det vel mye potensielle brannskader når titusenvis av folk begynner å styre med det. Ville strøket det av listen.

Du veit kva dei seier;

tenn eit bål for ein mann og han er varm heile natta, tenn på ein mann og han er varm resten av liver.

• Liker 9
Lenke til kommentar

rart de ikke har med denne klassikeren

lang holdbarhet og anvendelig til både drikk og matlaging.

Forøvrig har de "glemt" bleier og tamponger, nevner det selv om det ikke er mitt domene.  :cool:

Nå greier man seg nok noen dager uten mat.  ( og f.eks. melk?)

Men hvis det dreier seg om å overleve ( Hvor mange dager/uker snakkes det omfør myndighetenes beredskap trår i kraft?).

Så burde det  vel hamstres/lagres energi, dvs.fett og sukker?  Olje/smør, sukker, sjokolade, nøtter, snop, vitamintabletter, og først og fremst vann. -Og ligthere, massevis. Ingen greier vel i dag  å pinne-lage ild.

- Og eventuelt våpen for å holde unna folk som vil røve overlevelseslageret.

( Eller myndigheter som kommer for å hente skatt på lageret.  :hrm:

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke drivstoff til kjøretøy tatt med. Selvfølgelig utfordring ved lagring, men hadde jeg vært redd for noe skulle skje så hadde jeg begynt å hamste diesel! Jeg kunne ha brukt det selv eller jeg kunne ha brukt det som til å betale.

Om man liker dieseldyr så lagrer man selvsagt mye diesel så lenge man kan i forveien ;)

Montro om det er der "alternativ medisin" -folket har fått det for seg at spesielle jodpreparater "som bare de selger" er alfa og omega for om du skal ha god helse?

Nå skal jeg ikke forsvare eller snakke nedlatende om akkurat han her, men man forstår kanskje tegningen av hva det går i når det den ene dagen er jod og listen over vitaminer, mineraler og en del annet er jo utømmende måte å tjene penger på ved å legge til rette for webshops i sammenheng med alternativrådene.

Jeg har ingen egentlig formening hvor mye alternativ han her er og sånn, men tror han er litt alternativ:

Jod-tabeletter er ikke til for å lindre. De er der for at kroppen skal oppta vanlig Jod fra tablettee i stedet for radioaktivt Jod. Det er ikke sunt, men alternativet er mye verre. Hensikten er å redusere risikoen for kreft i skjoldbrukskjertelen.

Riktig. Men da bør man ha skapet fullt av strontium også. Fordi man ikke vet hvilken type radioaktivt utslipp som skal komme. Strontium kan ta opp plassen for kalsium i kroppen. I enkelte radioaktive utslipp så er det mer et radioaktiv strontium som er hovedproblemet og ikke et radiaktivt jodliknende stoff (er det cesium = jod om jeg husker rett?)

Men, hvor mye hjelper det egentlig å starte å sjokkspise disse stoffene ved et radioaktivt utslipp. Vil ikke stoffene egentlig konkurrere litt om å ta opp plassene i kroppen med hverandre? Altså at det radioaktive strontiumet vil konkurrere med de ikke-radioaktive strontium pillene og kalsiumtilskuddet ditt?

Hva med de gamle ufyselige fuktige tilfluktsrommene som ble sprengt ut i fjell rundt omkring? Har de i hele tatt noen misjon lengre?  :hmm:

Ja egentlig. Enkelte av dem kan egne seg perfekt for serverrom, gitt at gode kjøleløsninger er mulige.

1082.jpg

Hvorfor må varene på død og liv bære navnet av utenlandske eiere. Kunne ikke Tine, Q-melk eller la oss si Stabburet like gjerne ha laget tørrmelk?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...