toffo Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Joda, flere kunder i en gitt periode, før det minker igjen, før det til slutt har den samme visa. Circle K har jo nå planer om å "omdøpe" sine bensinstasjoner til "energistasjoner", der formålet er å doble antall lade-punkter på kort tid. Circle K er et så kleint navn at jeg sliter med å si det i det store og hele. De har jo stor suksess med sine kostbare omdøpinger... :-P Men selvfølgelig vil de også bygge ut ladepunkter, ellers blir Circle-K om noen år nevnt i samme åndedrag som rævkjørte firmaer som Kodak og Nokia. Jeg kommer nok til å fortsette å si bensinstasjon til jeg får meg elbil og så vil jeg nok si ladestasjon. På det tidspunktet er det jo helt uinteressant om ladestasjonen tilbyr bensin/diesel eller ikke. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Circle K er et så kleint navn at jeg sliter med å si det i det store og hele. De har jo stor suksess med sine kostbare omdøpinger... :-P Digresjon, men Circle K har ikke byttet navn. De kjøpte opp alle Statoilstasjonene, men ikke navnet "Statoil". De fikk lov til å bruke navnet i en overgangs periode. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Circle K er et så kleint navn at jeg sliter med å si det i det store og hele. De har jo stor suksess med sine kostbare omdøpinger... :-P Men selvfølgelig vil de også bygge ut ladepunkter, ellers blir Circle-K om noen år nevnt i samme åndedrag som rævkjørte firmaer som Kodak og Nokia. Jeg kommer nok til å fortsette å si bensinstasjon til jeg får meg elbil og så vil jeg nok si ladestasjon. På det tidspunktet er det jo helt uinteressant om ladestasjonen tilbyr bensin/diesel eller ikke. CircleK forsvinner nok ikke med det første. Gjør et lite google-søk på dem. Bensinstasjon har jo vært under forandring hele tiden. Før kunne man faktisk dra til en bensinstasjon og få hjelp til å bytte lyspærene i bilen. ^^ Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Det er jo to helt separate ting og to helt separate investeringer. Jeg beskriver infrastrukturen for hhv. bensinstasjon og ladestasjon. Selvsagt er det helt separate ting - det ene er for "fossilbiler" og det andre er for elbiler -, men jeg sammenlignet bare utbyggingskostnadene for den ene med utbyggingskostnadene for den andre. Du hevdet at det var en merkostnad forbundet med infrastrukturen til en bensinstasjon sammenlignet med en ladestasjon, og jeg kom med argumenter for at forskjellen nok er mindre enn du tror. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Digresjon, men Circle K har ikke byttet navn. De kjøpte opp alle Statoilstasjonene, men ikke navnet "Statoil". De fikk lov til å bruke navnet i en overgangs periode. Jeg vet jo det da. Det er bare at det navnet fungerer så tragisk dårlig på norsk. De kunne jo f.eks. tatt tilbake det gamle Norol-navnet og behold noe av evt. goodwill. Eller noe i den duren. Men det er vel en company-policy at stasjonene skal hete det samme i alle land uansett konsekvens. Jeg handler sjelden hos de uansett siden de konsekvent har vært dyrest siden jeg begynte å kjøre bil for 30 år siden, og sier Rund-K når jeg kan. :-) Det hadde vært mye morsommere hvis stasjonene ble kjøpt opp av rumenske Rumpetrol. :-) 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 (endret) CircleK forsvinner nok ikke med det første. Gjør et lite google-søk på dem. Nå snakket vi om norske forhold, siden det pr i dag er det eneste land i verden hvor bensinstasjonnæringen trues av ny teknologi. Siden Cirkle-K i dag kun har drivstoff m/tilhørende kiosk i Norge så vil de antagelig trekke seg ut av Norge hvis de ikke bygger ut med tanke på alternative drivstoff. Det var dét vi diskuterte. Men jeg er trygg på at de er såpass intelligente og det ser jo slik ut også. Endret 7. desember 2018 av toffo Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Jeg beskriver infrastrukturen for hhv. bensinstasjon og ladestasjon. Selvsagt er det helt separate ting - det ene er for "fossilbiler" og det andre er for elbiler -, men jeg sammenlignet bare utbyggingskostnadene for den ene med utbyggingskostnadene for den andre. Du hevdet at det var en merkostnad forbundet med infrastrukturen til en bensinstasjon sammenlignet med en ladestasjon, og jeg kom med argumenter for at forskjellen nok er mindre enn du tror. Det har jeg aldri hevdet. 1) Ladestasjoner trenger sine investeringer, sitt vedlikehold, sine kontroller++ 2) Pumpestasjoner trenger sine investeringer, sitt vedlikehold, sine kontroller++ 3) Kiosker/gatekjøkken trenger sine investeringer, sitt vedlikehold, sine kontroller++ Man kan bygge en av de, en kombinasjon av to av de eller en kombinasjon av alle tre. I nær fremtid tror jeg at 1, 3 eller en kombinasjon av 1 og 3 er det eneste det vil investeres i om få år(sett bort i fra langs de store motorveiene/store knutepunktene). Siden VW ikke driver pumpestasjoner og ikke har noen planer om å begynne med det, så tror jeg de også ser at fossilt drivstoff for privatmarkedet vil bli problematisk på sikt. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Nå snakket vi om norske forhold, siden det pr i dag er det eneste land i verden hvor bensinstasjonnæringen trues av ny teknologi. Siden Cirkle-K i dag kun har drivstoff m/tilhørende kiosk i Norge så vil de antagelig trekke seg ut av Norge hvis de ikke bygger ut med tanke på alternative drivstoff. Det var dét vi diskuterte. Men jeg er trygg på at de er såpass intelligente og det ser jo slik ut også. Uhh, ja. Og i norge så planlegger de å døpe om bensinstasjonene sine til "energistasjoner". Det er vell akkurat det du er ute etter? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Uhh, ja. Og i norge så planlegger de å døpe om bensinstasjonene sine til "energistasjoner". Det er vell akkurat det du er ute etter? Ikke akkurat. Det ble påstått lenger opp at et argument mot å kjøpe fossilbil nå var at bensinstasjonene kom til å dø i løpet av kort tid. Jeg mener at de fleste bensinstasjoner kommer til å investere i hurtigladere - slik som bl.a. Circle K her sier, noe som gjør at de fleste kommer til å overleve, og derved også ha råd til å tilby bensin/diesel i mange år fremover. Hva de kaller det for noe gir jeg fullstendig blaffen i, det er hva de tilbyr som teller. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Ikke akkurat. Det ble påstått lenger opp at et argument mot å kjøpe fossilbil nå var at bensinstasjonene kom til å dø i løpet av kort tid. Jeg mener at de fleste bensinstasjoner kommer til å investere i hurtigladere - slik som bl.a. Circle K her sier, noe som gjør at de fleste kommer til å overleve, og derved også ha råd til å tilby bensin/diesel i mange år fremover. Hva de kaller det for noe gir jeg fullstendig blaffen i, det er hva de tilbyr som teller. Bensinstasjoner lever jo ikke av drivstoffet, det er minimale inntekter om en ser på stasjonen alene. Det er pølser og boller, vask osv de tjener penger. Dette trenger vi fortsatt. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Det stemmer ikke. Elbiler har flere ganger høyere RPM enn forbrenningsmotoren og begrenser seg ikke til å ha et godt moment på kun 2-4000 RPM. Det er faktisk veldig sjeldent at en elbil har gir. Denne videoen forklarer det veldig godt: https://www.youtube.com/watch?v=36H9BVeMYMI&feature=youtu.be Akkurat. "Elektric cars have one gear". Da har de gir (men bare ett) 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Nedlegging av bensinstasjoner på småsteder begynte vel på 80-tallet :-) Klart det har stor påvirkning for noen personer på småsteder som i artikkelen. På den annen side går en gjengs dieselbil gjerne 100 mil på en tank, og det er ikke så mange som ikke kjører ut av bygda på et par-tre uker, så det er ikke så mange personer det går ut over.Nei, det bur ikkje so mange i desse bygdene i utgangsunktet, og resten skiftar fort til elbil dei òg, so det går berre ut over nokre få ein kort periode. Om ein bil går 100 mil på ein tank er irrelevant, dersom han må køyre ein eigen tur på fleire mil for å fylle tanken. Det er mykje vekkasta tid. En annen sak er vel at mange bensinstasjoner med nedgang i salg av fossilbrensel vil få montert hurtigladere, og dermed overleve fint på å tilby begge deler.Tja, det er ikkje so mykje bruk for hurtiglarar ute på bygdene, for folk ladar heime. Då må dei nok ha ein annan primæraktivitet. Nærbutikken med café vil kanskje få seg hurtigladar etter kvart, dersom bygda har mange tilreisande turistar. Jeg tror fremdeles at det er helt kurant for størsteparten av Norges befolkning å få tak i bensin/diesel i 20-25 år fremover. Forutsatt at det er markedskreftene og ikke myndighetene som styrer det.Då trur eg det er motsett. Dersom marknadskreftene styrer, vil bensinstasjonar leggje ned når dei ikkje lenger er lønsame, og dermed setje fart i overgangen til elektriske bilar. Det kan derimot hende at styresmaktene vil halde oppe eit tilbod av beredskapsomsyn. Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 Akkurat. "Elektric cars have one gear". Da har de gir (men bare ett) Pr. definisjon, ja. men ikke flere gir enn ett. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 12. desember 2018 Del Skrevet 12. desember 2018 (endret) Akkurat. "Elektric cars have one gear". Da har de gir (men bare ett) Pr. definisjon, ja. men ikke flere gir enn ett. Dere må ikke forveksle "gear" - https://en.wikipedia.org/wiki/Gear (=tannhjul) - med "gearbox". Sånt sett tror jeg at det fleste elbiler har kanskje så mange som 5 "gear" men bare en "gear box" nemlig "differential", på norsk egentlig feilaktig differensialgir - https://no.wikipedia.org/wiki/Differensial Endret 12. desember 2018 av trikola 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå