Gå til innhold

Volkswagen slutter med diesel


Anbefalte innlegg

 

Hvorfor skal du ha gir?

Fordi utgangspunktet for diskusjonen var å påpeke fordelen med at en elmotor har jevnt dreiemoment over et stort turtallsspenn. Men diskusjonen er stort sett irrelevant annet enn for flisespikkere så lenge motorer med mindre effektivt turtallsområde kan påsettes en gearkasse.

heilt irrelevant er det ikkje. Eg er litt lei av å måtte sleppe gassen i nokre sekund når eg eigentleg har tenkt å setje opp farten på veg ut av eit kryss, fordi eksosbilen framfor meg brått sluttar å akselerere når han skal skifte gir. La ikkje merke til det då eg køyrde eksosbil, fordi eg skifta gir sjølv. No er eg van med jamn akselerasjon utan pauser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heilt irrelevant er det ikkje. Eg er litt lei av å måtte sleppe gassen i nokre sekund når eg eigentleg har tenkt å setje opp farten på veg ut av eit kryss, fordi eksosbilen framfor meg brått sluttar å akselerere når han skal skifte gir. La ikkje merke til det då eg køyrde eksosbil, fordi eg skifta gir sjølv. No er eg van med jamn akselerasjon utan pauser.

 

Mange fine automatkasser å få kjøpt, så jeg ser fremdeles ikke at det er noe stort argument. Og hvis du ofte må sleppe gassen fordi bilen foran må gire vil jeg påstå at du holder for dårlig avstand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

El-biler, spesielt generasjonen som nå kommer, fungerer godt for majoriteten av kjøringen i hverdagen for majoriteten av befolkningen.

 

Fossile biler er dermed i en nedadgående spiral. Det er uunngåelig.

 

Det vil si at;

1) antall km kjørt med fossilt drivstoff vil synke.

2) investeringsviljen for bensinstasjonbransjen og drift-/investeringskostnad pr. solgte liter vil øke.

3) færre bensinstasjoner vil bygges.

4) det blir litt dyrere og litt mer tungvindt å kjøre fossilt

5) andelen km kjørt med elektrisk vil øke

6) .. se punkt 1..

Lenke til kommentar

El-biler, spesielt generasjonen som nå kommer, fungerer godt for majoriteten av kjøringen i hverdagen for majoriteten av befolkningen.

 

Fossile biler er dermed i en nedadgående spiral. Det er uunngåelig.

 

Det vil si at;

1) antall km kjørt med fossilt drivstoff vil synke.

2) investeringsviljen for bensinstasjonbransjen og drift-/investeringskostnad pr. solgte liter vil øke.

3) færre bensinstasjoner vil bygges.

4) det blir litt dyrere og litt mer tungvindt å kjøre fossilt

5) andelen km kjørt med elektrisk vil øke

6) .. se punkt 1..

 

Enig i 1 og 5. Men investeringene i bensinstasjoner er stort sett gjort og det selges fremdeles mange fossilbiler, så det tar nok fort 20-25 år før bensinstasjonmangelen blir påtagelig. Forutsatt at ikke myndighetene overstyrer med forbud eller astronomiske avgifter på fossilbrensel e.l. Og slikt er det jo erfaringsmessig umulig å spå noe om - de ombestemmer seg jo en gang i året og dobbelt når det er valg.

Jeg ville ikke sett potensiell bensinstasjonmangel som noe spesielt godt argument for å kjøpe elbil de neste 5-10 årene. Det finnes andre og mye bedre argumenter.

Lenke til kommentar

Enig i 1 og 5. Men investeringene i bensinstasjoner er stort sett gjort og det selges fremdeles mange fossilbiler, så det tar nok fort 20-25 år før bensinstasjonmangelen blir påtagelig.

...

Jeg ville ikke sett potensiell bensinstasjonmangel som noe spesielt godt argument for å kjøpe elbil de neste 5-10 årene. Det finnes andre og mye bedre argumenter.

Det inviteres kontinuerlig i nye stasjoner, og stasjoner fjernes/legges ned. Jeg vet om at det ble bygd to helt nye her i området i 2018. Eksisterende anlegg krever vedlikehold og gamle stasjoner må moderniseres.

Slik tror jeg ikke det kommer til å være når salgstallene begynner å falle.

 

Jeg tror at vi ganske snart ser en nedgang i salget av fossilt drivstoff.

Dette påvirkes ikke kun av rene el-biler, men også av hybridbilene.

 

Vi kommer ikke til å oppleve mangel på noen år, men at det gradvis blir lengre mellom stasjonene kan jeg nesten garantere..

Lenke til kommentar

 

El-biler, spesielt generasjonen som nå kommer, fungerer godt for majoriteten av kjøringen i hverdagen for majoriteten av befolkningen.

 

Fossile biler er dermed i en nedadgående spiral. Det er uunngåelig.

 

Det vil si at;

1) antall km kjørt med fossilt drivstoff vil synke.

2) investeringsviljen for bensinstasjonbransjen og drift-/investeringskostnad pr. solgte liter vil øke.

3) færre bensinstasjoner vil bygges.

4) det blir litt dyrere og litt mer tungvindt å kjøre fossilt

5) andelen km kjørt med elektrisk vil øke

6) .. se punkt 1..

 

Enig i 1 og 5. Men investeringene i bensinstasjoner er stort sett gjort og det selges fremdeles mange fossilbiler, så det tar nok fort 20-25 år før bensinstasjonmangelen blir påtagelig.

Kan hende, men i distrikta har nedleggingane starta. Her er eit døme:

https://www.nrk.no/sognogfjordane/her-fjernar-dei-bensinstasjonen-utan-a-gje-beskjed-til-innbyggjarane-1.14252022

 

Det skal ikkje meir til enn at eit par av familiane i bygda kjøper elbil, so er ikkje den lokale bensinstasjonen lønsam. Då ryk han ut, og fleire skiftar til elbil for å sleppe å måtte køyre fleire mil for å fylle tanken.

 

I bygging av nye bensinstasjonar bør det no vere veldig nær bom stopp. Ingen bør investere mykje pengar i ein bransje som er i sikker nedgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at vi ganske snart ser en nedgang i salget av fossilt drivstoff.

Dette påvirkes ikke kun av rene el-biler, men også av hybridbilene.

Vi ser det allereie. Bensinsalet har gått ned i årevis. No går dieselsalet òg nedover. Frå 2016 til 2017 gjekk salet av bensin ned med 2,9% og salet av autodiesel gjekk ned med 2,7%. Nedgangen kjem berre til å akselerere. Raskare for bensin enn for diesel, sidan tungtransporten framleis går på diesel. Når dei elektriske vogntoga kjem for fullt frå Tesla, Mercedes, Volvo og Emoss, og kjem dieselsalet òg til å rase.
Lenke til kommentar

...bygging av nye bensinstasjonar bør det no vere veldig nær bom stopp. Ingen bør investere mykje pengar i ein bransje som er i sikker nedgang.

 

"Bensinstasjonene" er jo idag i praksis gatekjøkken med drivstoffpumper utenfor, så de trenger ikke tenke veldig nytt for å sakte fase ut fyllepistoler og fase inn stikkontakter.... Den ekstra tiden folk må oppholde seg der mens ladingen pågår gir jo bare mersalg inne i butikken  :)

Lenke til kommentar

Kan hende, men i distrikta har nedleggingane starta. Her er eit døme:

https://www.nrk.no/sognogfjordane/her-fjernar-dei-bensinstasjonen-utan-a-gje-beskjed-til-innbyggjarane-1.14252022

 

Det skal ikkje meir til enn at eit par av familiane i bygda kjøper elbil, so er ikkje den lokale bensinstasjonen lønsam. Då ryk han ut, og fleire skiftar til elbil for å sleppe å måtte køyre fleire mil for å fylle tanken.

 

I bygging av nye bensinstasjonar bør det no vere veldig nær bom stopp. Ingen bør investere mykje pengar i ein bransje som er i sikker nedgang.

 

Nedlegging av bensinstasjoner på småsteder begynte vel på 80-tallet :-)  Klart det har stor påvirkning for noen personer på småsteder som i artikkelen. På den annen side går en gjengs dieselbil gjerne 100 mil på en tank, og det er ikke så mange som ikke kjører ut av bygda på et par-tre uker, så det er ikke så mange personer det går ut over.

En annen sak er vel at mange bensinstasjoner med nedgang i salg av fossilbrensel vil få montert hurtigladere, og dermed overleve fint på å tilby begge deler. 

Jeg tror fremdeles at det er helt kurant for størsteparten av Norges befolkning å få tak i bensin/diesel i 20-25 år fremover. Forutsatt at det er markedskreftene og ikke myndighetene som styrer det.

 

Lenke til kommentar

"Bensinstasjonene" er jo idag i praksis gatekjøkken med drivstoffpumper utenfor, så de trenger ikke tenke veldig nytt for å sakte fase ut fyllepistoler og fase inn stikkontakter.... Den ekstra tiden folk må oppholde seg der mens ladingen pågår gir jo bare mersalg inne i butikken  :)

 

Ja, kiosker/ladepunkt++ kommer til å bestå. Poenget her var at tilgangen på bensin/diesel vil bli vanskeligere i fremtiden, og det vil være en nedadgående spiral. 

 

3% fall i omsetning i året er dramatisk, siden det ikke er noe stasjonene kan gjøre for å snu trenden..

Lenke til kommentar

Kan hende, men i distrikta har nedleggingane starta. Her er eit døme:

https://www.nrk.no/sognogfjordane/her-fjernar-dei-bensinstasjonen-utan-a-gje-beskjed-til-innbyggjarane-1.14252022

 

Det skal ikkje meir til enn at eit par av familiane i bygda kjøper elbil, so er ikkje den lokale bensinstasjonen lønsam. Då ryk han ut, og fleire skiftar til elbil for å sleppe å måtte køyre fleire mil for å fylle tanken.

 

I bygging av nye bensinstasjonar bør det no vere veldig nær bom stopp. Ingen bør investere mykje pengar i ein bransje som er i sikker nedgang.

 

Et sidespor, men jeg ser at denne bygda nå får 18km til nærmeste bensinstasjon. Det er da en helt normal avstand ute på landet (f.eks. der jeg vokste opp) uten at noen har skreket, sutret eller kjøpt seg elbiler av den grunn.

Lenke til kommentar

..En annen sak er vel at mange bensinstasjoner med nedgang i salg av fossilbrensel vil få montert hurtigladere, og dermed overleve fint på å tilby begge deler...

 

 

Poenget er at å bygge tanker, pumper, kontroller, vedlikehold++ er en vesentlig merkostnad enn å kun bygge kiosk, gatekjøkken og ladepunkt. Det kommer et punkt hvor man ikke er villig til å ta den ekstra risikoen/investeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, kiosker/ladepunkt++ kommer til å bestå. Poenget her var at tilgangen på bensin/diesel vil bli vanskeligere i fremtiden, og det vil være en nedadgående spiral. 

 

3% fall i omsetning i året er dramatisk, siden det ikke er noe stasjonene kan gjøre for å snu trenden..

 

Det er jeg helt enig i. Men det høres ut på enkelte som om de kommer til å forsvinne så kjapt at det er et argument for ikke å kjøpe seg fossilbil i dag. Og det tror jeg ingen ting på (bortsett fra hvis du bor i en avkrok og bare har småkjøring). Den avgjørelsen bør tas på et helt annet grunnlag - og det finnes pr i dag mye bedre argumenter enn det for å velge elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at å bygge tanker, pumper, kontroller, vedlikehold++ er en vesentlig merkostnad enn å kun bygge kiosk, gatekjøkken og ladepunkt.

 

Det ladepunktet skal vel ha tilførsel av strøm, kanskje? Og da snakker vi om mer enn en 16A-kurs.

 

Jeg er ikke sikker på at det er så mye billigere å grave en kilometer-lang grøft og legge en grov kabel i den, enn det er å grave et stort hull og legge en drivstofftank i den. En drivstoffpumpe er ikke et veldig komplisert apparat, så jeg er ikke sikker på at den er så mye dyrere enn en hurtigladestasjon.

 

Etter det jeg forstår fra mine elbil-kjørende kolleger, så skjer det relativt ofte (=flere ganger i året) at de kommer til en hurtiglader som er ute av drift. Jeg kan ikke huske sist jeg opplevde noe lignende på en bensinstasjon eller sist jeg hørte noen fortelle om det. Jeg vet ikke om dette skyldes manglende (=billig) vedlikehold på ladestasjonene eller regelmessig (=dyrt) vedlikehold på bensinpumpene som gjør at de har en høyere oppe-tid enn ladestasjonene.Det er ikke umulig at et vedlikeholdsnivå som gir lik oppe-tid på ladestasjoner og bensinpumper koster omtrent det samme i begge tilfeller.

Lenke til kommentar

Et sidespor, men jeg ser at denne bygda nå får 18km til nærmeste bensinstasjon. Det er da en helt normal avstand ute på landet (f.eks. der jeg vokste opp) uten at noen har skreket, sutret eller kjøpt seg elbiler av den grunn.

Det betyr jo bare at den bygda ikke var nok for den lokale stasjonen. Slik vil det jo gjenta seg i alle ender og hjørner rundt om i landet. Flere og flere må ty til å kjøre noen mil for å fylle. Som igjen kaster mer bensin på bålet for salget av elbiler. 

 

Vips går den som er på 18km unna konk også, og man må kjøre 25km til neste = Mer fuel til flammene som blir større og større for elbil-salget. 

Lenke til kommentar

Det betyr jo bare at den bygda ikke var nok for den lokale stasjonen. Slik vil det jo gjenta seg i alle ender og hjørner rundt om i landet. Flere og flere må ty til å kjøre noen mil for å fylle. Som igjen kaster mer bensin på bålet for salget av elbiler. 

 

Vips går den som er på 18km unna konk også, og man må kjøre 25km til neste = Mer fuel til flammene som blir større og større for elbil-salget. 

 

Den 18km unna har jo nettopp fått mange flere kunder...  ;-)  Og er de lure nok til å få satt opp noen ladekabler med gjengs blodpris på strøm til hurtiglading på tomta så har de råd til å beholde bensinpumpa i mange år fremover.

 

Jeg er ikke uenig i prinsippet, men jeg tror elbilsalget øker av helt andre årsaker enn vanskelig tilgang til bensin. En stor hemming av elbilsalget er derimot manglende tilgang på ladekontakter - noe som f.eks. er hovedgrunnen til at jeg ikke kan kjøpe elbil pr i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den 18km unna har jo nettopp fått mange flere kunder...  ;-)  Og er de lure nok til å få satt opp noen ladekabler med gjengs blodpris på strøm til hurtiglading på tomta så har de råd til å beholde bensinpumpa i mange år fremover.

 

Jeg er ikke uenig i prinsippet, men jeg tror elbilsalget øker av helt andre årsaker enn vanskelig tilgang til bensin. En stor hemming av elbilsalget er derimot manglende tilgang på ladekontakter - noe som f.eks. er hovedgrunnen til at jeg ikke kan kjøpe elbil pr i dag.

Joda, flere kunder i en gitt periode, før det minker igjen, før det til slutt har den samme visa. 

 

Circle K har jo nå planer om å "omdøpe" sine bensinstasjoner til "energistasjoner", der formålet er å doble antall lade-punkter på kort tid. 

Lenke til kommentar

Jeg tipper at det kommer til å ta noen år før alle sier "energistasjon"....

Folk fyller jo til og med diesel på bensinstasjoner ...

Den dagen togene bare stopper på endestasjonen - unnskyld, terminus - kan man sikkert stjele navnet "stasjon" og bruke det som navn på stedene der man kan toppe opp energilagrene på kjøretøyet (og folk).

Lenke til kommentar

Det ladepunktet skal vel ha tilførsel av strøm, kanskje? Og da snakker vi om mer enn en 16A-kurs.

 

Jeg er ikke sikker på at det er så mye billigere å grave en kilometer-lang grøft og legge en grov kabel i den, enn det er å grave et stort hull og legge en drivstofftank i den. En drivstoffpumpe er ikke et veldig komplisert apparat, så jeg er ikke sikker på at den er så mye dyrere enn en hurtigladestasjon.

 

Det er jo to helt separate ting og to helt separate investeringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...