Ingeniør Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Veteranbiler? Er det enten flunka ny Passat eller Veteranbiler å velge mellom? Og lager VW "morsomme" biler? De vil nok bli veteraner en dag de også, men kanskje ikke I like stor grad som biler fra 50-70tallet. 1 Lenke til kommentar
awil Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Dessverre for VW så kjenner du nok ikke så mange i de store markedene som Tyskland, Frankrike, Brasil, USA, Russland, India etc hvor el-bilsalget pr i dag er på noen fattige småprosenter hvis det i det hele tatt synes på statistikken. Vel, duh. Ingen av disse landene har hatt samme støtteordning. Men alt den norske støtteordningen har gjort er å forskyve opptaket framover med noen år. Den har vist at folk kjøper elbiler i store mengder - selv med ganske kort rekkevidde og lite utvalg av modeller - hvis du bare kutter prisen nok. VW kommer nå snart med nye elbiler med en platform som er bygget fra bunnen av for elbiler - og med nye batterier til lavere priser. Det vil gi elbiler som gir mer rekkevidde til lavere priser enn de som har blitt solgt i Norge så langt, og tillegg blir det større utvalg av modeller. Jeg tør vedde at når de nye modellene fra VW og andre kommer på markedet i løpet av de neste 5 årene vil veksten i Tyskland og andre land være vesentlig raskere enn den har vært i Norge. Teknologien er tross alt mer moden på alle områder - også ladestasjoner har blitt bedre og billigere. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 De vil nok bli veteraner en dag de også, men kanskje ikke I like stor grad som biler fra 50-70tallet. Så da lurer jeg på hvorfor du syns din egen kommentar var relevant? Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Som ingeniør burde du være i stand til å se overlegenheten i samme høye dreiemoment fra null til titusen omdreininger i minuttet, mye bedre effekt pr. kilo motor, slippe oljesump, slippe vannkjøling og radiator, slippe utslipp, slippe å gire, ja slippe girboks overhodet, kunne fylle drivstoff hjemme om natten, osv... Kanskje du ikke er ingeniør? Syntes begge deler er veldig tiltrekkende, men er få ting som kan gi meg gåsehud som en bil som låter bra. Tror jeg nesten hadde en orgasme når jeg sto ved lyskryss i London og en Lamborghini Aventator dro flatt jern blandt de trange gatene. Det var fantastisk. Selv har jeg en hybrid, får jeg fin lyd, rekkevidden til forbrennings motor, og kraften/hurtigheten til elmotor. Elmotorene spinner igang forbrenningsmotoren og turboen med en gang. Og gjør den lynkjapp. 0-100 på halve tiden en ren bensin bil i samme prisklasse pga teit avgiftssystem. Så i Norge er elbil ekstra lukurativt for farts idioten Personlig ser jeg for meg jeg kjører elbil til vanlig, men har et eksos dyr i garasjen til noen fine sommer turer osv i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 (endret) Vel, duh. Ingen av disse landene har hatt samme støtteordning. Men alt den norske støtteordningen har gjort er å forskyve opptaket framover med noen år. Den har vist at folk kjøper elbiler i store mengder - selv med ganske kort rekkevidde og lite utvalg av modeller - hvis du bare kutter prisen nok. VW kommer nå snart med nye elbiler med en platform som er bygget fra bunnen av for elbiler - og med nye batterier til lavere priser. Det vil gi elbiler som gir mer rekkevidde til lavere priser enn de som har blitt solgt i Norge så langt, og tillegg blir det større utvalg av modeller. Jeg tør vedde at når de nye modellene fra VW og andre kommer på markedet i løpet av de neste 5 årene vil veksten i Tyskland og andre land være vesentlig raskere enn den har vært i Norge. Teknologien er tross alt mer moden på alle områder - også ladestasjoner har blitt bedre og billigere. Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg ville heller ikke satt formuen min på at du har rett. Ja, elbiler blir rimeligere å produsere etter hvert som volumet går opp. Pr i dag er de mye dyrere å produsere enn fossilbiler. VW har satset milliarder (som skal tjenes inn igjen) på egne batterifabrikker som skal gi billigere batterier. Bl.a. PSA (Peugeot/Citroën/DS/Opel) og Huyndai/Kia satser på modulære konstruksjoner hvor biler med samme karosseri kan bygges på forskjellig teknisk plattform på samme fabrikk noe som sparer utviklings- og produksjonskostnader. Men - også undersøkelser i Norge viser at de aller fleste som kjøper elbil gjør det kun fordi det er penger å spare. Samtidig øker høyresiden i mange av disse landene, dvs. folk som vil bestemme selv hvordan ting skal være. Og så har vi Trumperen som fremdeles hevder at miljøutfordringer er hausset opp og et ikke-problem. Samtidig jobbes det knallhard for å forbedre rensesystemene til fossilbiler, og på utvikling av alternative energikilder. Suksess eller flopp for elbil internasjonalt vil i svært stor grad komme an på hva myndighetene legger opp til, og så mange tullinger vi har som statsledere (og velgere :-) ) ville jeg som sagt ikke lagt pengene i en bestemt teknologi... PS. Jeg tror bestemt ikke VAG gjør det heller. Dette er propaganda for å legge Dieselgate bak seg og for å smøre tyske og EU-politikere. Snur vinden gjør garantert VAG det også, uansett hva de sier i dag. Endret 5. desember 2018 av toffo Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 (endret) PS. Jeg tror bestemt ikke VAG gjør det heller. Dette er propaganda for å legge Dieselgate bak seg og for å smøre tyske og EU-politikere. Snur vinden gjør garantert VAG det også, uansett hva de sier i dag. Det tror jeg og Det er naivt å tro at olje får ligge på havbunnen, så lag heller bilene så rene som mulig. Bedre en å kjøre rundt på kull. Endret 5. desember 2018 av leifeinar Lenke til kommentar
ozone Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Det finnes mange kjemikalier i råolje som ikke går an å fremstille kunstig. Mange medisiner og plaststoffer er avhengig av råolje. 10 generasjoner mennesker har brukt opp nesten all oljen, så de kommende tusenvis (forhåpentligvis) av generasjoner må klare seg med de får prosentene som er igjen. Hvis det blir noe igjen. Det øyeblikk vi innså hvor viktig oljen er til andre ting enn som brensel, var det vår forbanna plikt å raskt finne fornybare alternativer! Det har vi idag, så hvis ikke vi nå lar resten av oljen ligge til livsviktige oppgaver, så vil framtiden dømme oss hardt. 2 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Mon tro hva BMW sier nå,de planlegger jo en fremtid basert på fossil-brensel i sine biler.. For ikke å snakke om selve hovedkonkurrenten til Volkswagen,nemlig Toyota som ikke sier en pip i media om fremtidsplaner og når man kan regne med å kjøpe en grei elbil hos dem..merkelige takter fra Toyota.. Hallo Toyota,hva skjer og hvor langt er utviklingen kommet hos dere på elbilfronten..? Kansje TU tar kontakt med Toyota ang ovenstående..? Ps Toyota..: Det er ikke farlig å være litt meir i media med fremtidsplaner..det kan tjene Toyota konsernet å friste fremtidige bilkjøpere med fremtidens elbil-teknologi..? Lenke til kommentar
Emil Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Det er ikke salgsstatistikker som endrer VWs strategi. Det er, av alle ting, politikere med krav om en mindre forurensende bilflåte. Så argumenter av typen "kun Norge med sine ubetydelig få forbrukere vil ikke endre noe" er ikke interessant. Om noe så er det feil også, da vi faktisk har blitt brukt som et eksempel og støttet Tesla og Nissan som faktisk har produsert litt med noen milliarder i kjøp av bil. 2 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 (endret) Det er ikke salgsstatistikker som endrer VWs strategi. Det er, av alle ting, politikere med krav om en mindre forurensende bilflåte. Så argumenter av typen "kun Norge med sine ubetydelig få forbrukere vil ikke endre noe" er ikke interessant. Om noe så er det feil også, da vi faktisk har blitt brukt som et eksempel og støttet Tesla og Nissan som faktisk har produsert litt med noen milliarder i kjøp av bil. Selvfølgelig er det fremtidige salgsstatistikker som endrer VW's strategi. Myndighetenes krav = salgsbegrensninger, dermed må de tilpasse taktikken. Det interessante med å satse på elbiler 100% slik VW sier at de kommer til å gjøre er at politikerne i de fleste andre land enn Norge og Kina ennå ikke har bestemt seg for hvilken teknologi de skal satse på for å få ned forurensningen, og hvilke tiltak de skal innføre for å promotere den løsningen de lander på. Bortsett fra USA da, som offisielt ikke har noe stort forurensningsproblem så lenge Trump sitter ved makta. EU og Tyskland jobber pr i dag mer med å få ned utslippene fra fossilbiler gjennom bedre renseprosesser enn de gjør med å få til marked og infrastruktur for elbiler annet enn for buss og lokaltransport. Endret 6. desember 2018 av toffo Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Som ingeniør burde du være i stand til å se overlegenheten i samme høye dreiemoment fra null til titusen omdreininger i minuttet, Den elbilen skulle jeg likt å se ! Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Tittlelen stemmer ikke helt med hva som star I artikkelen, menmen. Men nå må man altså gå over på veteranbil for å få noe som ikke er kjedelig. Hvem sier at det å kjøre elbil er kjedelig? https://www.ba.no/trafikk/e39/asane/motorveien-ble-stengt-pa-grunn-av-slassing/s/5-8-609705 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Den elbilen skulle jeg likt å se ! Så se ut vinduet Alle elektromotorer har nesten samme dreiemoment på alle turtall. (nesten, fordi man får litt økning oppover i turtall som følge av den roterende massen) En forbrenningsmotor derimot har et meget begrenset turtallsområde den overhodet fungerer, og et enda smalere turtallsområde med bra dreiemoment, p.g.a. fysiske begrensninger i antenningstidspunkt, og i selve den eksploderende gassen, altså hvor fort den i det hele tatt kan utvide seg og presse stempelet nedover. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Som ingeniør burde du være i stand til å se overlegenheten i samme høye dreiemoment fra null til titusen omdreininger i minuttet, mye bedre effekt pr. kilo motor, slippe oljesump, slippe vannkjøling og radiator, slippe utslipp, slippe å gire, ja slippe girboks overhodet, kunne fylle drivstoff hjemme om natten, osv... Bortsett fra 'samme høye dreiemoment fra null til titusen omdreininger i minuttet' er jeg veldig enig. Men du burde ha skrevet "[omtrent] samme høye effekt ...". Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Så se ut vinduet Alle elektromotorer har nesten samme dreiemoment på alle turtall. Nei, det har de ikke. Litt popularisert kan man si at dreiemomentet fra en elektromotor er proporsjonalt med strømmen gjennom viklingene, og den strømmen er proporsjonal med differansen mellom påtrykt spenning og den såkalte "back-EMF" (som er den spenningen som settes opp i viklingene på grunn av det elektriske feltet.) Dette gir en (teoretisk) momentkurve som starter på maks moment ved null turtall og som avtar lineært med økende turtall helt til kurven når null moment ved et gitt turtall. Hvis man ser på et system bestående av batteri, elektromotor og kraftelektronikk, så kan man i noen grad kompensere for dette og istedet få en momentkurve som er flat fra 0-4000 rpm (tatt som et eksempel), og som deretter avtar med økende turtall. https://www.carthrottle.com/post/how-do-electric-vehicles-produce-instant-torque/ Lenke til kommentar
ozone Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 (endret) Dette gir en (teoretisk) momentkurve som starter på maks moment ved null turtall og som avtar lineært med økende turtall helt til kurven når null moment ved et gitt turtall. Dette er riktig ved en påtrykt likespenning, eller vekselspennig med gitt frekvens. Men med dagens frekvensomformere sørger man for at påtrykt frekvens alltid ligger perfekt foran vinkelhastigheten til rotor, slik at motorens kraft er konstant (selvfølgelig justerbar med "gasspedalen"). EDIT: Alt har selvsagt en øvre mekanisk grense, men 10-tusen rpm er ikke den grensen for kvalitetsmotorer. Endret 6. desember 2018 av ozone Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Maks turtall har ikke noe å si så lenge det settes et gear på motoren. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Hvorfor skal du ha gir? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Hvorfor skal du ha gir? Fordi utgangspunktet for diskusjonen var å påpeke fordelen med at en elmotor har jevnt dreiemoment over et stort turtallsspenn. Men diskusjonen er stort sett irrelevant annet enn for flisespikkere så lenge motorer med mindre effektivt turtallsområde kan påsettes en gearkasse. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Tror samtlige elbiler har gir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå