Odd R. Valmot Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Dagens podcast handler om hjemmebatterier.Jons batteri kan bli ditt viktigste våpen i kampen mot dyr strøm Lenke til kommentar
SSDA38GZ Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Bortkastet. Hva tror du strømmafiane gjør når alle skal lade slik batterier nattestider? Jo strømprisen går i taket også om natta. Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Bortkastet. Hva tror du strømmafiane gjør når alle skal lade slik batterier nattestider? Jo strømprisen går i taket også om natta. Det er slettes ikke bortkastet. Nettselskapene må investere stort i nettet som har store etterslep, investeringer som til syvende og sist vil belastes oss kunder via nettleien (naturligvis). Batterier, enten de plasseres desentralisert ved trafoer (altså eies av netteier), eller plasseres privat hos sluttkunder, vil kunne avlaste dette investeringsbehovet ved at flaskehalser ikke får utvikle seg like raskt nå som hele transportsektoren elektrifiseres. 4 Lenke til kommentar
mkaut Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 OK, la oss regne litt på det. Når jeg ser på strømpriser i Midt-Norge, så er forskjellen mellom natt og dag vanligvis mellom 5 og 10 øre .. men la meg være optimistisk (for batteriets skyld) og si 10 øre / kWh. Basert på en tidligere artikkel på TU så skal 6 kWh batteri koste 36000 kr. Hvis man klarer å overføre full kapasitet fra natt til dag hver dag (igjen veldig optimistisk), sparer man 6 x 10 = 60 øre per dag .. så batteriet kommer til å betale seg etter 60000 dager, dvs. 164 år - og da brukte jeg optimistiske tall! 4 Lenke til kommentar
mkaut Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 OK, la oss regne litt på det. Når jeg ser på strømpriser i Midt-Norge, så er forskjellen mellom natt og dag vanligvis mellom 5 og 10 øre .. men la meg være optimistisk (for batteriets skyld) og si 10 øre / kWh. Basert på en tidligere artikkel på TU så skal 6 kWh batteri koste 36000 kr. Hvis man klarer å overføre full kapasitet fra natt til dag hver dag (igjen veldig optimistisk), sparer man 6 x 10 = 60 øre per dag .. så batteriet kommer til å betale seg etter 60000 dager, dvs. 164 år - og da brukte jeg optimistiske tall! Kom på at jeg glemte nettleien. Hvor stor blir effekten der er vanskelig å si, fordi de ikke bestemt modellen for beregning ennå (så vidt jeg vet). Men jeg tviler på at den vil kunne gjøre batteriet lønnsomt: la oss si at vi sparer 2-3 ganger mer på nettleien enn på strømprisen - da vil betalingstiden falle til ca. 50 år... Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 (endret) OK, la oss regne litt på det. Når jeg ser på strømpriser i Midt-Norge, så er forskjellen mellom natt og dag vanligvis mellom 5 og 10 øre .. men la meg være optimistisk (for batteriets skyld) og si 10 øre / kWh. Basert på en tidligere artikkel på TU så skal 6 kWh batteri koste 36000 kr. Hvis man klarer å overføre full kapasitet fra natt til dag hver dag (igjen veldig optimistisk), sparer man 6 x 10 = 60 øre per dag .. så batteriet kommer til å betale seg etter 60000 dager, dvs. 164 år - og da brukte jeg optimistiske tall! Og ( Fra artikkelen): "Poenget er selvfølgelig å jevne ut strømforbruket, noe som vil bli viktig etter hvert som alle får AMS-målere og må betale ulik strømpris gjennom døgnet. Et batteri som kan lagre billig strøm om natten og bruke den når strømmen er dyr på nettet, kan blir forbrukernes viktigste våpen i kampen mot høye strømutgifter." For et samfunn, som produserer (nok ) strøm fra dammer/lagre til en pris av 10- 15 øre pr. kWh enten det er sommer eller vinter, vått eller tørt, er dette et enormt sløseri med resurser/arbeidskrefter. Hvorfor ulik strømpris gjennom døgnet? Hvorfor dyrere strøm om vinteren når vi trenger det mest? Skal vi nå også ha dyrere strøm på den tiden av døgnet vi trenger det mest? Ville det ikke være enklere/mindre resurs & dupeditt-krevende og gi alle husstander ( i det minste) nok strøm til å klare vinteren, til en produksjonspris pluss vanlig fortjeneste ( altså 20 øre pr. kWh.)siden vår produksjon av fornybar energi er stor nok til dette? Så kan strømprisen da gjerne være høy om sommeren når vi kan greie oss uten strøm. Er det ikke samfunnets ledere sin oppgave å sørge for at vi/nasjonen som helhet bruker resurser og arbeidskrefter i nasjonen mest mulig effektivt? Endret 5. desember 2018 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Det er ingen grunn til at elprisene skal variere noe særlig over døgnet i Norge og vi får neppe aggressive effekttariffer (hvis det finnes et minstemål av fornuft). Videre vil vi ha elbiler med batterier på minst 70 kWh som vi han levere eller hente strøm til/fra (fra/til nett eller husholdning). Dyre frittstående (stasjonære) batterier har ingen plass i dette bildet og enda mindre på lang sikt. I land som Danmark med frykt for elbiler (men stor interesse), høye elpriser, stor variasjon i strømpris over døgnet, kan batterier ha noe for seg. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 I land som Danmark med frykt for elbiler (men stor interesse), høye elpriser, stor variasjon i strømpris over døgnet, kan batterier ha noe for seg. Over 40% av alle nye, private solcelleinstallasjoner i Tyskland leveres med batteri. Hovedårsaken er hverken prisvariasjoner eller effekttariffer, men kun nettleie. Og denne har vi vel også om jeg husker rett. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Nettleie og avgifter. Jeg regnet litt på dette for et par år siden for å se på lønnsomheten av solceller og batteripakke. Solstrøm du bruker selv, erstatter strøm du ellers måtte kjøpt for 80-100 øre/kWh. Solstrøm som er til overs, altså når du produserer mer enn du forbruker, kan selges til kraftlaget for 20-30 øre/kWh hvis du ikke har et annet sted å lagre strømmen. Du har altså et gap på 50-80 øre/kWh. Hvis batteriet koster mer enn dette over batteriets levetid er det med andre ord et tapsprosjekt. Hva AMS gjør med strømprisene er ikke helt greit å forutse men hvis folk *ikke* er flinke til å flytte forbruket sitt vekk fra 'rushtiden' så vil det sannsynligvis bedre lønnsomheten til en privat batteripakke. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Det artige med det hele er å oppfordre til kjøp av solcellepaneler og batterier, noe som er relativt kraftkrevende og i stor grad er lite miljøvennlige både å produsere og resirkulere. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Det er ingen grunn til at elprisene skal variere noe særlig over døgnet i Norge og vi får neppe aggressive effekttariffer (hvis det finnes et minstemål av fornuft). Videre vil vi ha elbiler med batterier på minst 70 kWh som vi han levere eller hente strøm til/fra (fra/til nett eller husholdning). Dyre frittstående (stasjonære) batterier har ingen plass i dette bildet og enda mindre på lang sikt. I land som Danmark med frykt for elbiler (men stor interesse), høye elpriser, stor variasjon i strømpris over døgnet, kan batterier ha noe for seg. Eller hydrogenproduksjon, siden Danmark ( og nærliggende Tyskland ) er langt fremme når det gjelder hydrogenfyllestasjoner . Lenke til kommentar
G Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Jeg merker at politikerforakten fra meg stiger for hver dag som går. Rushtidsavgift for strøm 2 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 (endret) Og hvorfor i all verden er det vi forbrukere som må stå for dette? Når det kan gjøres mange ganger mer effektivt, trygt og rett og slett bedre i lokale trafostasjoner? Ikke minst så er det mest rettferdig. En lokal trafostasjon står trygt, og er allerede laget for å håndtere elektriske feil, overvåkning etc.. . De har flere kunder enn bare en husholdning, noe som i seg selv gjør at effekttopper vil totalt sett bli mer spredt. Noe som betyr at utbygd kapasitet ikke trenger (totalt sett) å være like stor, kontra det om alle husene hadde hver sin egen. Og kablene ut til husene er gjerne de som er mest overdimensjonert, og ment for å klare høy last over tid med fullt strømtrekk i huset. Kontra lengre opp i hierarkiet, hvor det varierer etter hvor mye utbygd området er. Og når man da legger ved effektiviteten av å ha noen få batteribanker på lokalt nivå hvor det trengs(forbrukerene har null ide om hvor det trengs engang), så ser jeg virkelig ikke hvorfor dette pushes som en fordel for forbrukere eller landet i helhet. Det virker mer som en kunstig skapt "miljøsak", som enkelt kunne blitt løst uten all slik sløsing av ressursjer på batteribanker som forbrukere har null mulighet å vite om gjør noe positivt for deres område. Endret 7. desember 2018 av Andrull 3 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Før en går til innkjøp av batteri bør en se på hva en kan spare på en bergvarmepumpe med litt varmelagringskapasitet. Og selvfølgelig unngå at varmepumpe, vaskemaskin, komfyr og elbillading slår inn når strømmen er på det dyreste, Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Før en går til innkjøp av batteri bør en se på hva en kan spare på en bergvarmepumpe med litt varmelagringskapasitet. Og selvfølgelig unngå at varmepumpe, vaskemaskin, komfyr og elbillading slår inn når strømmen er på det dyreste, Har faktisk på et punkt vurdert batterilagring, da hafslund krever at jeg utbygger deres trafo om jeg ønsker å oppgradere til en gjennomsnitlig tilførsel. Men tipper nok at en væake varmepumpe med jordsløyfe blir veien å gå. Varme huset på vinteren, og dumpe varme ned i grunnen på sommeren ved å bruke aircondition. Win win. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 (endret) Før en går til innkjøp av batteri bør en se på hva en kan spare på en bergvarmepumpe med litt varmelagringskapasitet. Og selvfølgelig unngå at varmepumpe, vaskemaskin, komfyr og elbillading slår inn når strømmen er på det dyreste, Har faktisk på et punkt vurdert batterilagring, da hafslund krever at jeg utbygger deres trafo om jeg ønsker å oppgradere til en gjennomsnitlig tilførsel. Men tipper nok at en væake varmepumpe med jordsløyfe blir veien å gå. Varme huset på vinteren, og dumpe varme ned i grunnen på sommeren ved å bruke aircondition. Win win. Endret 7. desember 2018 av Andrull Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Har faktisk på et punkt vurdert batterilagring, da hafslund krever at jeg utbygger deres trafo om jeg ønsker å oppgradere til en gjennomsnitlig tilførsel. Men tipper nok at en væake varmepumpe med jordsløyfe blir veien å gå. Varme huset på vinteren, og dumpe varme ned i grunnen på sommeren ved å bruke aircondition. Win win. Ja, det kan nok ha en viss effekt å få varmet opp grunnen slik, men det er også gunstig å ha en reservoartank som er stor nok til å holde huset oppvarmet uten å kjøre varmepumpen gjennom de timene i døgnet som har høy strømpris. Det trengs ca 1000 liter for å lagre 10 kWh. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 I dag har prisen i England variert mellom 34 og 87 euro/mwh. Sjølvsagt vil vi ikkje få samme pris som England, men om det blir bygd to kabler vil prisane bli høgere og variere meir her heime også. Er nok lenge til det vil lønne seg med batteri men termisk lagring i varmt vatn kan nok lønne seg Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Dette nærmer seg nettbank.... "Gjør mest mulig av jobben vår, og spar det vi kan avstå og fakturere deg for." "Vi kan ikke love og la deg få hele fordelen av din investering og ditt arbeid lenge". "Det er slutt på fordelene når alle gjør som vi vil". (Jmfr. Elbilfordeler) "Det er tross alt -vi- som skal drive butikk her"! ....... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå